Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket 50mm (40mm) objektiv till Canon eos 6D?

Produkter
(logga in för att koppla)

thegreus

Aktiv medlem
Sant!

J

Att läsa tester eller lyssna på andra blir inte alltid bäst.

.
Det är just det här som är mitt dilemma.. hur ska man veta innan vilket man gillar bäst? Hmmm, det är nog bara att slå till och köpa ett av dem, blir förmodligen nöjd med vilket som. Man kan ju alltid köpa på sig fler längre fram om man märker att behoven utökas.
 

thegreus

Aktiv medlem
Allt är en avvägning, storlek, vikt osv. Om TS väljer den mer skrymmande Canon FF (fotar själv med Canon). Då skulle jag gå på Sigma ART serien, alternativt 35 eller 50 mm för att kunna fota fina porträtt. Annars tycker jag en allround 24-70 2.8 är väldigt användbart.

/Ulf
Vikten är en viktig faktor just i det här fallet. Jag är ute efter att kunna göra kameran liten och lätt just när jag inte orkar bära runt på tung utrustning, och ändå få fina bilder. Därför har jag också valt att köpa ett 6D hus istället för den större och tyngre 5D mark III som jag också tittat på.

Funkar 35 mm för porträtt tycker du?
 

thegreus

Aktiv medlem
Eller kanske hellre Tamron AF 45/1,8 som ligger precis mittemellan de brännvidder som TS frågade om i urinlägget?

Men tyngre och dyrare än alla objektiven i den listan. Dock har det bildstabilisering, vilket nog kan vara värt en del.
Tack för tipsen men i dagsläget för dyrt för mig med tanke på att jag också beställt ett kamerahus. Kanske i framtiden :)
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Vikten är en viktig faktor just i det här fallet. Jag är ute efter att kunna göra kameran liten och lätt just när jag inte orkar bära runt på tung utrustning, och ändå få fina bilder. Därför har jag också valt att köpa ett 6D hus istället för den större och tyngre 5D mark III som jag också tittat på.

Funkar 35 mm för porträtt tycker du?
Hej

Tycker 50 är bättre för porträtt och 35 för gatufoto (lite hårddraget). Om du vill ha en smidigt utrustning, varför välja Canon om du är i ett initialt läge och ska välja hus. Jag hade funderat på Sony eller Fuji, bra grejer och smidiga. Jag gillar Canon men det är byngligt och ganska tungt. Om man ändå väljer Canon då hade jag försökt optimera optiken så mycket det bará går, istället för att tjäna gram på en mindre optik.
 

thegreus

Aktiv medlem
Hej

Tycker 50 är bättre för porträtt och 35 för gatufoto (lite hårddraget). Om du vill ha en smidigt utrustning, varför välja Canon om du är i ett initialt läge och ska välja hus. Jag hade funderat på Sony eller Fuji, bra grejer och smidiga. Jag gillar Canon men det är byngligt och ganska tungt. Om man ändå väljer Canon då hade jag försökt optimera optiken så mycket det bará går, istället för att tjäna gram på en mindre optik.
Om jag skulle starta från scratch med helt ny utrustning skulle jag kanske överväga andra alternativ än Canon. Men vi har redan flera Canon-hus, bland annat ett 5D och ett 1Ds, och optik till dessa så jag kompletterar med en något lättare och mindre fullformatare (6D) i jämförelse med ovanstående. Alltså ett lättare hus att kunna använda med redan befintlig optik, samt en komplettering av ett litet och smidigt fast allround-optik när jag vill packa lätt.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Om jag skulle starta från scratch med helt ny utrustning skulle jag kanske överväga andra alternativ än Canon. Men vi har redan flera Canon-hus, bland annat ett 5D och ett 1Ds, och optik till dessa så jag kompletterar med en något lättare och mindre fullformatare (6D) i jämförelse med ovanstående. Alltså ett lättare hus att kunna använda med redan befintlig optik, samt en komplettering av ett litet och smidigt fast allround-optik när jag vill packa lätt.
Okay, förstår. Du får välja bland alla olika optik, det blir säkert bra :)
 
ANNONS