Annons

Sony A7III

Produkter
(logga in för att koppla)

martinot

Aktiv medlem
Hoppas att AF är också brå i "low light"/ snabba subjekt.
Där gäller ju, precis som för alla kameratillverkare, att de borde se till att man kan fokusera kontinuerligt (AF-C) på objektivets största bländare.

Borde dock vara en enkel sak att få till även på spegellösa, och kan förmodligen oftast lösas med en relativt enkel firmwareuppdatering (om tillverkarna bara vill).
 

Joakim88

Aktiv medlem
Det är sex skruvar i bajonettfattningen jämfört med min a7ii som har fyra.
Förstärkt/tåligare bajonettfattning kanske
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag tycker det är du som virrar till det och sprider texter och uppgifter som finns på en enda sida på internet. Ingen annanstans finns angivet att A7III är utan AA-filter (i alla fall som jag hittat). Om du går in på B&H's sida för A7RIII och jämför den texten de skrivit där med A7III texten, så ser du väl själv att det är exakt samma text förutom MP uppgifter och ISO som de redigerat. Texten under A7III är copy&paste från A7RIII sidan på B&H som de redigerat och min teori är att de missat radera uppgiften om avsaknad av AA-filter. Nu kan vi släppa det.
Nä det var nog inte jag som virrade till det. Om det är någon som virrat till det så är det nog B&H om det skulle vara som du säger. Jag tycker också det verkar som om Sony hållit ganska tätt den här gången. Även rätt sent igår så hade väldigt lite läckt och tidigare uppgifter om exv. seriebildtagningshastigheten var ju helt fel på exv. SAR. Det är ju en viss skillnad på 6fps mot 10 bara som ett annat exempel.

Då får vi nog konfirmera detta direkt med Sony på Fotomässan eller så för då har de förmodligen med sig en produktbeskrivning som de brukar ha för de olika A7-husen. Det brukar framgå där.

Jag har annars kollat på pressreleaserna jag hittat och det kan vara du som har rätt, då jag inte hittat någon skrivning om borttaget AA-filter än.

Jag ska ställa frågan på mässan eller så ringer jag till någon produktchef på Sony.
 

Bengf

Aktiv medlem
Varför A6700? Är inte A6500 bara lite mer än ett år gammal? Bland APS-C modeller med E-bajonett saknar de annars ett bra alternativ till Canon och Nikon sedan Nex-7 försvann.

Själv hoppas jag förstås på A77mk3, det borde vara dags för den snart

Nja.. tror många vill ha det nya bättre batteriet till efterträdaren för A6500, och att Sony finslipat och putsat till ännu bättre detaljförmåga till nya A7III, efterträdaren bör också få plats med dubbla kort och främre hjul vid greppet.
 

Torda

Aktiv medlem
Nä det var nog inte jag som virrade till det. Om det är någon som virrat till det så är det nog B&H om det skulle vara som du säger. Jag tycker också det verkar som om Sony hållit ganska tätt den här gången. Även rätt sent igår så hade väldigt lite läckt och tidigare uppgifter om exv. seriebildtagningshastigheten var ju helt fel på exv. SAR. Det är ju en viss skillnad på 6fps mot 10 bara som ett annat exempel.

Då får vi nog konfirmera detta direkt med Sony på Fotomässan eller så för då har de förmodligen med sig en produktbeskrivning som de brukar ha för de olika A7-husen. Det brukar framgå där.

Jag har annars kollat på pressreleaserna jag hittat och det kan vara du som har rätt, då jag inte hittat någon skrivning om borttaget AA-filter än.

Jag ska ställa frågan på mässan eller så ringer jag till någon produktchef på Sony.
Här kan Ni läsa de riktiga specarna.

https://www.sony.com/electronics/interchangeable-lens-cameras/ilce-7m3-body-kit/specifications
 

smislo

Aktiv medlem
Nja.. tror många vill ha det nya bättre batteriet till efterträdaren för A6500, och att Sony finslipat och putsat till ännu bättre detaljförmåga till nya A7III, efterträdaren bör också få plats med dubbla kort och främre hjul vid greppet.
Jag tycker fortfarande att de ska satsa på APS-C optik och inte igen på nya hus. A6000/6300/6500 räcker väldigt långt, men utan matchande optik väldigt begränsande.

Däremot är A7 III + 24-105/4 väldigt intressant kombination, tycker jag.
 

JaQoB

Aktiv medlem
Känns som att den jämförelsen sätter fingret på problemet. I USA är det där faktiskt fyra kameror som kostar i princip lika mycket. Svenska priser är billigaste vettiga fotoaffären på prisjakt. Det amerikanska från BHphoto.

D750
16990 sek 1899 usd "Sek/$": 8,9

D500
18390 sek 1896 usd "Sek/$": 9,7

Canon EOS 6D Mark II
18990 sek 1899 usd "Sek/$": 10

Sony A7 III
23990 sek 1998 usd "Sek/$": 12
 

martinot

Aktiv medlem
Känns som att den jämförelsen sätter fingret på problemet. I USA är det där faktiskt fyra kameror som kostar i princip lika mycket. Svenska priser är billigaste vettiga fotoaffären på prisjakt. Det amerikanska från BHphoto.

D750
16990 sek 1899 usd "Sek/$": 8,9
Kanske inte så viktigt, men D750 kan du få för 14950 hos CyberP just nu (det framkommer inte riktigt på Prisjakt då man måste mata in en kampanjkod).
 

JaQoB

Aktiv medlem
Kanske inte så viktigt, men D750 kan du få för 14950 hos CyberP just nu (det framkommer inte riktigt på Prisjakt då man måste mata in en kampanjkod).
Det understryker väl på sätt och vis min poäng än mer. Det stör mig lite att alla är så väldigt entusiastiska över att Sony har släppt en ny instegsmodell som är sååå bra, utan att reflektera över att den faktiskt är prissatt som ett proffshus. Jag håller med om att den verkar sååå bra, men det ska den vara när den är prissatt på samma sätt som A7RII.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Det understryker väl på sätt och vis min poäng än mer. Det stör mig lite att alla är så väldigt entusiastiska över att Sony har släppt en ny instegsmodell som är sååå bra, utan att reflektera över att den faktiskt är prissatt som ett proffshus. Jag håller med om att den verkar sååå bra, men det ska den vara när den är prissatt på samma sätt som A7RII.
Mjae, 6D Mk2 var också prissatt däromkring. Det är Canons motsvarighet till FF instegsmodell. Den klassas inte som proffshus.

/Stefan
 

JaQoB

Aktiv medlem
Mjae, 6D Mk2 var också prissatt däromkring. Det är Canons motsvarighet till FF instegsmodell. Den klassas inte som proffshus.

/Stefan
Den har legat lite ostabilt, men den låg initialt under 20000kr, för att sedan svänga lite upp och ner. Dock klart under 20k en majoritet av tiden. Men visst, jag tycker även det är att pusha det.

Edit:
Äh, jag borde inse att jag inte är målgruppen helt enkelt :)
Då är frågan A7II eller något helt annat...
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Den har legat lite ostabilt, men den låg initialt under 20000kr, för att sedan svänga lite upp och ner. Dock klart under 20k en majoritet av tiden. Men visst, jag tycker även det är att pusha det.

Edit:
Äh, jag borde inse att jag inte är målgruppen helt enkelt :)
Då är frågan A7II eller något helt annat...
Canon 6D Mk2 introduktionspris var $2000 och det är Sony A7III med.

Kanske inte för dig, men man måste inte alltid ha senaste. De äldre modellerna blir inte sämre än de var bara för att en nyare modell kommer ut.
Har du som jag tur så kan man fynda ändå. Jag fick ju min A7R3 för 30kkr.

/Stefan
 

JaQoB

Aktiv medlem
Canon 6D Mk2 introduktionspris var $2000 och det är Sony A7III med.

Kanske inte för dig, men man måste inte alltid ha senaste. De äldre modellerna blir inte sämre än de var bara för att en nyare modell kommer ut.
Har du som jag tur så kan man fynda ändå. Jag fick ju min A7R3 för 30kkr.

/Stefan
Men det är ju exakt det som är min poäng. $2000 borde innebära något runt 20, för att sen förhoppningsvis sjunka lite. I det här fallet innebär ju $2000 24000 sek, utan att något direkt hänt i förhållandet mellan valutorna.

Och jag vet att de äldre inte blir sämre för att det kommer någon ny, problemet var att de äldre hade ganska stora problem (främst AF och hastighet) långt innan denna kom. Men som sagt, jag har lite förhoppningar om att A7III ska dyka upp betydligt mycket billigare via gråimport relativt snart efter att den kommit ut till försäljning.
 

Bengf

Aktiv medlem
Jag tycker fortfarande att de ska satsa på APS-C optik och inte igen på nya hus. A6000/6300/6500 räcker väldigt långt, men utan matchande optik väldigt begränsande.

Däremot är A7 III + 24-105/4 väldigt intressant kombination, tycker jag.
Ja flera APS-C objektiv är första åtgärd helt klart, ser man till konkurrenter på APS-C så har flera av dom dubbla kortplatser som X-T2, lilla A6500 kan få lite värmeproblem vid 4K körning på varmare breddgrader, lite trångt med knappar osv, något större vore inte fel.

Det trevliga med A7III är att den nästan kan ses som en mindre APS-C, fast den har FF-sensor.
 

Bengf

Aktiv medlem
Kanske inte så viktigt, men D750 kan du få för 14950 hos CyberP just nu (det framkommer inte riktigt på Prisjakt då man måste mata in en kampanjkod).
D750 är en fin kamera som håller dom flesta i stången, när nya D760 dyker upp så tror jag nog att den får klart högre pris än 14950. om 2-3 år så är nog A7III billigare också. Bra pris annars på D750.
 
ANNONS