Annons

Adobe droppar kartorna i lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

JaQoB

Aktiv medlem
Amiga är en hårdvara. Menar du att Commodore fortfarande har support för att uppdatera den?
Dina spel och program är mjukvaror som ett mjukvaruföretag tagit fram. Håller dessa fortfarande på att uppdatera och felsöka efter eventuella buggar och säkerhetsbrister?

/Stefan
Att de fungerar på den dator de gjordes för är ju självklart. Men prova att starta dem i Windows 10.

Givetvis väljer Adobe (och andra programtillverkare) vilka funktioner deras program ska ha och hur länge de vill/kan supporta dem. Men att begära livslång funktion och support på mjukvara är inte realistiskt.
Vill man missförstå så kan man så klart göra det. Och ska vi leka semantik så var Amiga nog snarast en produktfamilj, med hårdvaran Amiga och operativsystemet AmigaOS. Men min poäng var just den att TROTS att Commendore inte supportat Amiga på 22 år så fungerar mjukvaran exakt lika bra (eller dåligt) idag som den gjorde då, sålänge hårdvaran fungerar och mediet är läsbart. I Adobes fall har mjukvaran slutat fungera trots att man använder samma hårdvara och samma mjukvara som det tidigare fungerar på.

Jag jobbar med mjukvaruutveckling och förstår givetvis att Adobe inte kan garantera att tredjepartsapi:er de använder fortsätter att fungera, men samtidigt så tror jag inte direkt att de sörjer att den sista icke-prenumerationsvarianten faller sönder på olika sätt...
 

Visom

Aktiv medlem
I Adobes fall har mjukvaran slutat fungera trots att man använder samma hårdvara och samma mjukvara som det tidigare fungerar på.
Det där är väl inte sant. APIerna som programmet är beroende av finns ju inte längre... Känns ungefär som att du ska begära att din Iphone ska fortsätta fungera om Telia plockar bort masterna, det är ju fortfarande samma hårdvara/mjukvara i din telefon....
 

JaQoB

Aktiv medlem
Det där är väl inte sant. APIerna som programmet är beroende av finns ju inte längre... Känns ungefär som att du ska begära att din Iphone ska fortsätta fungera om Telia plockar bort masterna, det är ju fortfarande samma hårdvara/mjukvara i din telefon....
Fast det är ju fortfarande sant. Programmen på min Amiga fungerar fortfarande efter 25 år just eftersom de inte gjorde sig beroende av några externa API:er.

Och jag tycker inte att Telia-liknelsen är riktigt bra. I det fallet krävs från början just ett abonnemang för att det ska fungera. Och om Telia plockar bort masterna så kan jag enkelt välja en ny operatör som tillhandahåller tjänsten för ungefär samma kostnad.
Liknelsen blir mer korrekt om min iPhone skulle vara bunden till Telia och på så sätt slutar fungera, men det kan jag som konsument undvika just genom att köpa en obunden telefon.
 

martinot

Aktiv medlem
Börjar kanske bli lite OT med just Amiga, men då huvudämnet redan är utrett (och verkar färdigdiskuterat; Mashavet verkar inte vilja förklara varför felet är Microsofts/Adobes istället för Googles), så kan jag hänga på och berätta detta;

Hade en kompis som körde Amiga långt efter att de kursat i början på 90-talet. Han använde sin Amiga 500 i princip ända fram tills millennieskiftet. Han jobbade mycket med tidiga bloggsidor och andra webbtjänster.
Även om datorn höll ihop och fungerade bra i sig, så var problemet att de webbläsare han använde under amigaOS inte hängde med utvecklingen och dess nya HTML-standarder och API:er. Han älskade sin Amiga, men var till slut "tvingad" att byta till datorer med Windows och MacOS för att praktiskt kunna använda tjänsterna på Internet.

Nu liter mer on-topic:

Både det positiva, men även det negativa, är att tjänster på Internet har ingen garanti att de kommer att förbli oförändrade, eller ens finnas kvar i framtiden.

Detta är en risk som man måste vara medveten om.

Extra speciellt gäller detta om man kör med programvara (antingen som appar lokalt på sin klient eller som andra tjänster på nätet - och oavsett om kommersiella eller open source) som integrerar med andra appar eller tjänster på nätet, och som samtidigt själv inte längre underhålls och utvecklas. Då riskerar man, förr eller senare, att få problem.
 
Vill man missförstå så kan man så klart göra det. Och ska vi leka semantik så var Amiga nog snarast en produktfamilj, med hårdvaran Amiga och operativsystemet AmigaOS. Men min poäng var just den att TROTS att Commendore inte supportat Amiga på 22 år så fungerar mjukvaran exakt lika bra (eller dåligt) idag som den gjorde då, sålänge hårdvaran fungerar och mediet är läsbart. I Adobes fall har mjukvaran slutat fungera trots att man använder samma hårdvara och samma mjukvara som det tidigare fungerar på.

Jag jobbar med mjukvaruutveckling och förstår givetvis att Adobe inte kan garantera att tredjepartsapi:er de använder fortsätter att fungera, men samtidigt så tror jag inte direkt att de sörjer att den sista icke-prenumerationsvarianten faller sönder på olika sätt...
Jag missförstod dig inte. Jag håller bara inte med dig i din liknelse eftersom den är felaktig.

Att man kan använda program på en Amiga beror på att programmet gjordes för den datorn och den datorn har inte förändrats. Programmet använder inte någon tredjepartsfunktion.

Lightroom har inte slutat att fungera. Det är kartmodulen som inte fungerar eftersom Google förändrat förutsättningarna för hur deras kartor anropas.
 

Ventures

Aktiv medlem
Lightroom har inte slutat att fungera. Det är kartmodulen som inte fungerar eftersom Google förändrat förutsättningarna för hur deras kartor anropas.
Jag antar att prenumerationsvarianten har bibehållen kartfunktion efter den 30/11. För en lekman verkar det inte vara någon större grej att anpassa lr efter de nya förutsättningarna från Google. Adobe höjer knappast avgiften av den orsaken.
Hoppas fortfarande på en smart lösning då jag använder kartmodulen för att geotagga mina bilder. Lösningen lär ju inte komma från Adobe.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Det avgjorde saken! Adobe kan dra till samma helvete som Microsoft!
Jag har sen min dator drabbades av Windows 10 verkligen hatat Microsoft intensivt. (Från att ha älskat Windows 7 lika intensivt.) Det enda som har fått mig att fortsätta att ha eländet kvar i datorn har varit att Lightroom inte finns till Linux. Nu åker de ut, bägge två! Både Adobe och Windows.
Dags att börja sätta sig in i Darktable på allvar.
Känner själv att jag inte skulle klara mig utan kartfunktionen i darktable. Där är man inte heller låst till Googles karta utan kan välja och vraka.
 

Hasseg

Aktiv medlem
Hej
En fråga om Darktable detta med gps taggning på kartor fungerar jättebra,
men jag skulle vilja att det sparades i orginal xmp filen, typ som man kunde göra med lightroom med ctrl + s , eller ställa in så det alltid sparades orginal xmp
Går detta?
Mvh Hasse
 

PeterWem

Aktiv medlem
Hej
En fråga om Darktable detta med gps taggning på kartor fungerar jättebra,
men jag skulle vilja att det sparades i orginal xmp filen, typ som man kunde göra med lightroom med ctrl + s , eller ställa in så det alltid sparades orginal xmp
Går detta?
Mvh Hasse
Du får utveckla vad det är som menas. darktable sparar GPS-taggning i .xmp-filen, d.v.s. om din råfil, .CR2 innehåller en GPS-tagg och du i darktable korrigerar det några hundra meter kommer en ny GPS-tagg lägga sig i .xmp.
 

Bilagor

Hasseg

Aktiv medlem
För mig sparas det en ny xmpfil tex med namnet _MG_4179.CR2.xmp orginalfilen har namnet _MG_4179.xmp. Jag skulle vilja det sparades i orginal xmp _MG_4179.xmp
Raw filen har namnet _MG_4179.CR2

Man kan kryssa ur under settings grundinställningar då slipper man extra filen, men orginal xmp filen ändras inte
vilket jag tycker är synd om man vill öppna i ett annat program
Hoppas ni förstår vad jag menar

Mvh Hasse
 

PeterWem

Aktiv medlem
För mig sparas det en ny xmpfil tex med namnet _MG_4179.CR2.xmp orginalfilen har namnet _MG_4179.xmp. Jag skulle vilja det sparades i orginal xmp _MG_4179.xmp
Raw filen har namnet _MG_4179.CR2

Man kan kryssa ur under settings grundinställningar då slipper man extra filen, men orginal xmp filen ändras inte
vilket jag tycker är synd om man vill öppna i ett annat program
Hoppas ni förstår vad jag menar

Mvh Hasse
Då förstår jag. Du har kört någon Adobe-produkt tidigare. .xmp-filen som du syftar på skulle vara original är från Adobe. Den rörs vad jag vet inte.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
... förstår givetvis att Adobe inte kan garantera att tredjepartsapi:er de använder fortsätter att fungera, men samtidigt så tror jag inte direkt att de sörjer att den sista icke-prenumerationsvarianten faller sönder på olika sätt...
Troligtvis jublar de ett tag framöver.
Tills alltfler hittar ngt alternativ. O sen är sötebrödsdagarna över.
 

Hasseg

Aktiv medlem
Ja det stämmer lightroom prenumeration, jag har avslutat prenumeration tror även att Adobe slutat stödja min gamla windows 7 också ?

Min avsikt var att behålla mitt lightroom 5 för att jag lärt mig en del om det och gillar sortering o att det är lätt att söka en viss bild

Tack för en förklaring

Mvh Hasse
 

martinot

Aktiv medlem
Adobe droppade nyss stödet för Win8 gällande Lr Classic. Idag stöds bara Win7 och Win10.

Skulle inte bli förvånad om de om ett halvår/år även droppar stödet för Win7 för Lr Cassic.

Om 1-2 år tror jag de droppar Lr Classic helt och slutar utveckla det. Blir endast Lr CC som gäller då om jag har förstått produktplanerna rätt.
 

thommya

Aktiv medlem
Adobe droppade nyss stödet för Win8 gällande Lr Classic. Idag stöds bara Win7 och Win10.

Skulle inte bli förvånad om de om ett halvår/år även droppar stödet för Win7 för Lr Cassic.

Om 1-2 år tror jag de droppar Lr Classic helt och slutar utveckla det. Blir endast Lr CC som gäller då om jag har förstått produktplanerna rätt.
Dela gärna med dig av dessa produktplaner för det är något jag missat helt isåfall.

Detta är däremot vad jag hört från Rikk Flohr - tidigare Adobe-anställd och involverad i just Lightroomutveckling:

"Lightroom Classic CC fortsätter att utvecklas för prestanda och nya funktioner. Lightroom CC är en helt annan produkt för en helt annan publik - en publik som fram till att LR CC introducerades, Adobe inte hade någon komplett lösning för"

Thommy
 
ANNONS