Annons
Gammal 2019-03-14, 07:25
Astroscapist

Det tråkiga med regelverk är att dessa ibland är orättvisa och orättvisa tenderar att locka att inte följa regelverk.
Skulle en gång köpa reservdelar till en utrustning genom att köpa en hel apparat som var sönder till en billig peng. Kontaktade som vanligt tullen för att veta mera och fick till svars att den kunde stoppas i tullen och att man eventuellt kunde få betala full tull och moms som en full fungerande apparat.
Trist så det blev inget affär på det sättet utan fick krångla till det på annat lagligt sätt och slippa den extra kostnaden.

/Stefan
Gammal 2019-03-14, 08:12
Polar300

Jag kände på mig att det skulle bli moralpanik av min lilla pessimistrealist-kommentar...
Gammal 2019-03-14, 10:45
iSolen.se

Astroscapist skrev: Det tråkiga med regelverk är att dessa ibland är orättvisa och orättvisa tenderar att locka att inte följa regelverk.
Skulle en gång köpa reservdelar till en utrustning genom att köpa en hel apparat som var sönder till en billig peng. Kontaktade som vanligt tullen för att veta mera och fick till svars att den kunde stoppas i tullen och att man eventuellt kunde få betala full tull och moms som en full fungerande apparat.
Trist så det blev inget affär på det sättet utan fick krångla till det på annat lagligt sätt och slippa den extra kostnaden.

/Stefan
Vad för orättvisa anser du dig utsatt för?
Gammal 2019-03-14, 11:39
Astroscapist

iSolen.se skrev: Vad för orättvisa anser du dig utsatt för?
Jag har inte utsatt mig för nåt. Undvek istället att betala 25% moms på nypris av en utrustning som knappt var värt något alls.

/Stefan
Gammal 2019-03-14, 11:51
iSolen.se

Astroscapist skrev: Jag har inte utsatt mig för nåt. Undvek istället att betala 25% moms på nypris av en utrustning som knappt var värt något alls.

/Stefan
Du skrev:

Astroscapist skrev: Det tråkiga med regelverk är att dessa ibland är orättvisa och orättvisa tenderar att locka att inte följa regelverk.
...
Varför tycker du regelverket är orättvist?
Gammal 2019-03-14, 11:56
ErlandH

Astroscapist skrev: Jag har inte utsatt mig för nåt. Undvek istället att betala 25% moms på nypris av en utrustning som knappt var värt något alls.
Momsen (och eventuell tull) ska förstås beräknas på det faktiska värdet på den aktuella varan. Skulle tullen fatta ett annat beslut får man överklaga.
Gammal 2019-03-14, 12:30
Astroscapist

iSolen.se skrev: Du skrev:

Varför tycker du regelverket är orättvist?
Betala för nåt man inte ska betala för och sedan överklaga för att få tillbaka pengarna.
Ligga ute med pengar man kan förvalta på bättre sätt än att låta staten tjäna pengar på pengar de inte har rätt till.

ErlandH skrev: Momsen (och eventuell tull) ska förstås beräknas på det faktiska värdet på den aktuella varan. Skulle tullen fatta ett annat beslut får man överklaga.
Japp. Så sa dom med. Krångligt och onödigt anser jag.
Med faktiska värdet så menade dom att det faktiska värdet bestämmer dom. Inte prislappen när det gäller begagnade saker.

/Stefan

Senast redigerad av Astroscapist den 2019-03-14 klockan 12:52.
Gammal 2019-03-14, 13:29
PMD

Polar300 skrev: Jag kände på mig att det skulle bli moralpanik av min lilla pessimistrealist-kommentar...
Man bör undvika att uppmuntra till smuggling i den här typen av trådar. Det leder ofelbart till en massa inlägg som inte har direkt med frågan att göra.
Gammal 2019-03-14, 17:29
horvendile

PMD skrev: Om du lyckas köpa det kan du väl berätta här vilket obektiv det är och eventuellt vad du betalade? Det sistnämnda insisterar jag inte på. :-)

/Sign. Nyfiken i en strut
Äh, jag kan säga redan nu vad jag letar efter, jag tror inte det kommer leda till någon större rusning.
Jag är ute efter ett Nikon 28-70 f/3,5-4,5 D.
Gammal 2019-03-15, 07:41
Dr. Glyko

horvendile skrev: Äh, jag kan säga redan nu vad jag letar efter, jag tror inte det kommer leda till någon större rusning.
Jag är ute efter ett Nikon 28-70 f/3,5-4,5 D.
Det verkar finnas gott om det objektivet på eBay från Japan för ca 600-700 kr inkl frakt så det är väl bara att slå till. Jag köpte nyligen ett 43-86mm S.C. auto för 550 kr från Japan (bara för att det är Nikons "sämsta" objektiv och ville testa).

Förr verkar det som att en del paket slank genom tullen men nu fastnar alla (5 av 5 sedan i höstas). Du får ett sms från posten när det kommit till Sverige inkl en bild på paketet och direktlänk för betalning. Hanteringsavg är 75 kr per försändelse och momsen 25%. Ibland händer det att säljaren skriver ett lågt belopp på värdet och då blir ju momspåslaget litet, och ibland skriver de det exakta köpepriset. Lycka till
Gammal 2019-03-15, 08:27
iSolen.se

PMD skrev: Man bör undvika att uppmuntra till smuggling i den här typen av trådar. Det leder ofelbart till en massa inlägg som inte har direkt med frågan att göra.
Det kan ju ha att göra att det bryter mot forumreglerna, är tveksamt moraliskt samt är olagligt.
Gammal 2019-03-15, 12:26
horvendile

Dr. Glyko skrev: Det verkar finnas gott om det objektivet på eBay från Japan för ca 600-700 kr inkl frakt så det är väl bara att slå till. (...) Lycka till
Tack!
Jag börjar med att se hur det går på Tradera, men precis som du skriver, från Japan finns det en del och jag har egentligen inte alls bråttom. Det löser sig tids nog.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:39.