Annons

Hjälp mig hitta ultralätt men stadigt stativ

Produkter
(logga in för att koppla)

AronG

Aktiv medlem
Kravlistan ser ut ungefär såhär:
• Ultralätt
• Kompakt
• Stadigt nog att hålla en fullformats dslr med rödrandsglugg
• Skall gå att hissa upp till minst midjehöjd
• Trebensstativ, stativet kommer att användas till fjälls

Jag har kollat på Gitzo Traveller samt RRL men de är väldigt dyra och kostnaden kan inte motiveras utifrån användningsmängd. Men sen då? Vilka stativ hamnar precis utanför pallplats utifrån ovanstående kravlista?
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Kravlistan ser ut ungefär såhär:
• Ultralätt
• Kompakt
• Stadigt nog att hålla en fullformats dslr med rödrandsglugg
• Skall gå att hissa upp till minst midjehöjd
• Trebensstativ, stativet kommer att användas till fjälls

Jag har kollat på Gitzo Traveller samt RRL men de är väldigt dyra och kostnaden kan inte motiveras utifrån användningsmängd. Men sen då? Vilka stativ hamnar precis utanför pallplats utifrån ovanstående kravlista?
Själv köpte jag ett Sirui som tillsammans med kula väger in på strax under kilot (tror jag det var).

Det stativet är specat till 6 kg, men det tror jag är väl optimistiskt. I vilket fall som helst, jag har haft på ett FF- hus med motor och 28 resp. 50 mm glugg monterad och det fungerar (bara det inte blåser) och då har utdraget varit fullt, utan mittpelaren uppdragen.

Om minnet inte sviker mig skall det nå en höjd på ~160 cm (med utfälld mittpelare) och ~ 120 cm utan.

Naturligtvis blir det en del kompromisser när vi talar om ett sådant här litet och lätt stativ, men det fungerar. Tar man dessutom bort motorn blir det än bättre. Hade med mig det under en nyligen avverkad resa om ~ 8 1/2 månad och de tillfällen jag använde det, fungerade det tillfredsställande.

Tyvärr har jsg inte modellbeteckningen i huvudet, men Sirui har inte så många av denna storlek i sitt sortiment, utan det finns två; En i kolfiber och med justerbar mittpelare (det jag har), samt en liknande i aluminium, men där mittpelaren är fixerad i uppfälld position.

Priset var när jag köpte mitt, 2 000 :- och aluminiumvarianten 1 000 :-. Hoppas det kan vara till någon hjälp.
 

JoakimOlsson

Aktiv medlem
Har också ett sirui ministativ för resa. Relativt stabilt tycker jag trots sin låga vikt och sitt lilla format. 930g utan mittpelaren (stabilare utan tycker jag) och klarar nog några kg iaf. Speciellt om man hänger något i "kroken" typ en väska eller så. Spec är 6kg om jag minns rätt.
 

hornavan

Aktiv medlem
Har just tittat på en video om Peak Designs nya resestativ.
Det måste vara det smartaste stativ jag någonsin sett.
Jag kommer inte att köpa något annat.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Har just tittat på en video om Peak Designs nya resestativ.
Det måste vara det smartaste stativ jag någonsin sett.
Jag kommer inte att köpa något annat.
Jag skulle nog tittat på Sirui innan jag slog till. Då jag själv (som nämnts), har ett, kan jag inte se att Peak design skulle vara bättre på någon punkt.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Kravlistan ser ut ungefär såhär:
• Ultralätt
• Kompakt
• Stadigt nog att hålla en fullformats dslr med rödrandsglugg
• Skall gå att hissa upp till minst midjehöjd
• Trebensstativ, stativet kommer att användas till fjälls

Jag har kollat på Gitzo Traveller samt RRL men de är väldigt dyra ...?
Alla vill ha ett stativ som är stabilt, lätt och billigt. Men det är en gammal sanning att man bara kan få två av de tre egenskaperna och därför måste välja bort den tredje.

Mitt förslag är därför att bita i det sura äpplet och köpa ett av de lätta, stabila men dyra stativ som du redan har identifierat. Jag kan nästan lova att du inte kommer att ångra dig.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Då vore en länk väldigt klädsamt
Hade inte tillgång till modellbeteckningen när jag skrev mina inlägg igår, men det har jag nu; Sirui T-024X. Dessvärre visar mina efterforskningar på att denna modell tycks ha utgått ur Sirui:s sortiment och har ersatts av en modell som betecknas T-025SK (vilket är i princip identiskt med T-024X), åtminstone om man tittar på specifikationerna.

Här en kort presentation av Sirui T-025SK.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Jag gjorde en hel del efterforskning för ungefär ett halvår sedan och valde Sirui ET-1204 med ett E-10 kulledshuvud.

Det passar i min kabinväska så jag behöver inte checka in det och det har en krok som man kan hänga en vikt i.

Jag är mycket nöjd, men det är bara att inse att det inte är lika stabilt som ett rejälare stativ, t.ex. när det blåser.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
När jag reser på semester tar jag denna med mig, sirui 005kx.
https://www.rajalaproshop.se/sirui-t-005kx-c-10s

För mer "seriösare" fotografering så hade jag packat 3LT Lep
https://www.cyberphoto.se/foto-video/stativ/fotostativ/stativ-med-kulled-eller-specialhuvud/3-legged-thing-kolfiberstativ-leo-med-kulled-airhed-switch

Förr körde jag med Triopo 3232 som jag var mkt nöjd med, men den vittrade sönder med väder och vind och jag fick svårt med att lappa ihop den.

https://www.fotosidan.se/prylar/stativ/stativ-2/triopo-gt-3232x8c_23330

/Stefan
 

mac60

Aktiv medlem
Kravlistan ser ut ungefär såhär:
• Ultralätt
• Kompakt
• Stadigt nog att hålla en fullformats dslr med rödrandsglugg
• Skall gå att hissa upp till minst midjehöjd
• Trebensstativ, stativet kommer att användas till fjälls

Jag har kollat på Gitzo Traveller samt RRL men de är väldigt dyra och kostnaden kan inte motiveras utifrån användningsmängd. Men sen då? Vilka stativ hamnar precis utanför pallplats utifrån ovanstående kravlista?
Använder själv Sirui T-005KX + C-10x som ett komplement till att ha med sig ett stativ eller vara utan ( eller enbensstativ går oftast bra det med )
Vikt ca 800 g och tar ca 4kg i vikt
Mycket nöjd och tar gärna bort mittpelaren för att få det stabilare
Inga problem för mig att använda med canon 5d m3 och 70-200 2,8
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Alla vill ha ett stativ som är stabilt, lätt och billigt. Men det är en gammal sanning att man bara kan få två av de tre egenskaperna och därför måste välja bort den tredje.

Mitt förslag är därför att bita i det sura äpplet och köpa ett av de lätta, stabila men dyra stativ som du redan har identifierat. Jag kan nästan lova att du inte kommer att ångra dig.
Det måste finnas en objektiv fördel med att välja ett stativ som kostar 7000:- mer.

Jag tittade noga på Gitzo Traveller och hittade ingen fördel framför mitt Sirui.

RRL och Peak Design har jag tyvärr aldrig känt på så om dem har jag ingen uppfattning.
 

AronG

Aktiv medlem
Tack för alla tips!

Finns det något vettigt i prisklassen mellan Sirui för 3000 kr och de två jag nämnde inledningsvis? Om det finns några faktiska fördelar så kan jag tänka mig att gå upp något i pris.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
RRL har jag tyvärr aldrig känt på så om dem har jag ingen uppfattning.
Jag har ett RRS, men det är allt annat ett resestativ. På det har jag en RRS BH 55 och det är ju onekligen en dröm att jobba med, snacka om finmekanik (i stativhuvudet, alltså).

Vad det gäller stativbenen på ovan nämnda stativ, har jag svårt att se att prisskillnaden är motiverad i jämförelse med Sirui, men som redan omnämnts lär jag aldrig behöva köpa ett stativ i den storleken under resten av min levnad och då inte minst i ljuset av hur lite jag använder det.

Jag vågar påstå att kvalitén är så hög att en annan fotograf skulle kunna ta över det efter mig och låta det tjänstgöra över oöverskådlig tid framåt faktiskt, för så fint är stativhuvudet.

Därtill har jag två Siruistativ, varav det ena är det omnämnda T-025X. Om jag hade vetat vad jag vet om Sirui idag, är jag tveksam till att jag hade köpt det RRS - stativet jag nu har i min ägo, för det var allt annat än gratis om man säger så och då inte minst i ljuset av att det mellersta kommer mest till användning.

Sirui:s stativhuvuden behöver inte heller skämmas för sig. Nä, ett Sirui tror jag är en bra kompromiss i förhållandet mellan pris och prestanda.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Det bästa är att fundera igenom vad som är viktigt.

Några saker att tänka på. Gillar du att låsa benen med s.k. "flip locks" eller föredrar du skruvar? Jag föredrar "flip locks" och det var därför jag valde ett Sirui ur ET-serien.

Ibland vill man fotografera från en låg position så det är bra att veta hur lågt man vill komma, eller hur högt för den delen. Sirui är inte så bra på det.

Det är viktigt med en krok i botten på centrumpedestalen. Kanske ännu viktigare för rangliga resestativ och många saknar det.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Jag skapade nyligen själv en tråd i ämnet och fick en del tips. Jag valde tillslut Sirui t2205x för 4000kr. 1.65kg med huvud k20x. Den nya varianten heter t2205sk som är lite tyngre.
 
ANNONS