Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fisheye, Fast eller zoom

Produkter
(logga in för att koppla)

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
En större dome gör att det inte lika viktigt med exakt avstånd mellan optik och glas. Det gäller framförallt för raktecknande vidvinklar som lättare tappar kantskärpan vid minsta avståndsfel.

Med rätt portlängd är det optiska inga problem. Kvar är då fördelen med stor dome att det är lättare att fota halvbilder i ytan, och nackdelen att den är större och dyrare.
 

Ingvar

Aktiv medlem
Ytterligare en fördel med större dome är att det krävs mindre dioptrier på vidvinklar och vidvinkelzoomar. Ibland kan man klara sig helt utan försättslins om man inte har krav på närbilder, och då har man förutsättningar för skarpa över-underbilder. Slutligen innebär mindre välvd virtuell bild mindre krav på nedbländning för optimal kantskärpa. Men i praktiken kommer du mycket långt med den domeport du har, använd den ett tag först. Blir du nöjd med resulatet finns det inget skäl att köpa en större, dyrare och mera svårtransporterad och svårhanterad port.
 

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
Vilka objektiv använder du/ni försättslinser på? Jag vet att jag hade det förr på den analoga tiden, men nu behövs det inte på något av mina objektiv. Jo, på ett urgammalt 28-80, men resten har närgräns nog.
 

pjurka

Medlem
Jag använder +4 dioptrier på Nikons zoom 17-55/2.8. Den går att köra på avstånd, typ hajar, utan försättslins, men närgränsen hamnar på en meter eller så.

Hälsningvar
Först: Tack för snabba och bra svar.

Ny fråga:
Jag har samma glugg som du (17-55) men enligt Ikelites lista är den för stor för att användas i med deras portar.
Använder du något annat än Ikelite?
Eller vilken port kör du med i så fall?
/p
 

Ingvar

Aktiv medlem
Först: Tack för snabba och bra svar.

Ny fråga:
Jag har samma glugg som du (17-55) men enligt Ikelites lista är den för stor för att användas i med deras portar.
Använder du något annat än Ikelite?
Eller vilken port kör du med i så fall?
/p
Jag kör med Seacam och använder i detta fall deras Fisheye port. Har även deras Superdome men har inte testat zoomen i den ännu. Borde förmodligen gå minst lika bra. För att kunna använda Fisheye port använder jag en 60 mm förlängningsring. Till Superdome rekommenderar Seacam en 70 mm ring.
 

punkis

Medlem
Fisheye dome

Denna bild är knäppt på bl 2.8:
http://darklordsatan.com/uw-photo/gih090308/content/_DSC3900_large.html
Kantskärpan tycker jag är synnerligen OK.
De andra fisheye-bilderna är på bl 5.6.


Jag tröttnade på Ikelites taskiga kantskärpa och skaffade mig ett BS-Kinetics hus med en, för min Nikon 10.5 fisheye, specialanpassad fisheye dome. Ger finfin kantskärpa även på 2.8.

Med Nikons 10.5 på D300:
http://darklordsatan.com/uw-photo/gih/fishdome-gih-01.jpg
 
ANNONS