Annons

PENTAX MACRO 50MM F/2.8 vs 100MM F/2.8

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är då på väg att köpa mig en systemkamera, och till den ett makro objektiv. Valet står mellan ett 100mm och ett 50mm, frågan är vilket jag ska välja, och eftersom jag är ny på det här frågar jag de lite mer erfarna om hjälp. Skillnaden i pris spelar ingen roll mellan de här, vad som spelar roll är användningsområdena. Jag vill kunna använda detta objektiv till att ta närbilder på insekter, blommor mm men även porträtt är viktigt för mig.
Så jag vill kunna komma nära utan att skugga mina objektiv, vilket ger fördel till 100mm ifall jag fattat det rätt. Men samtidigt vill jag kunna ta ett porträttfoto utan att stå alldeles för långt bort för att kunna få med ansikte + axlar. Undrar då ifall någon kan ge exempel på hur långt ifrån jag kommer få stå med 100mm respektive 50mm för att uppnå det.
Så, vilken tycker du, den som läser det här, att jag ska välja? (P.S. båda har förstoringen 1:1 D.S)
 

Jeppe

Aktiv medlem
Hej,

Problemet är lite delat, men eftersom du kör Pentax, som idag inte har någon kamera med 24x36 sensor, så är 50mm makrot ett bra val utifrån ett porträttperspektiv. Det ger motsvarande bildutsnitt vad ett 75mm objektiv skulle gett på en kamera med 24x36mm sensor. Avståndet vid ett normalt porträtt (med axlar) är då ca 1,5-2 meter, med ett 100mm - det dubbla. Men sedan har 100mm-makrot andra fördelar, som större fritt arbetsavstånd (avstånd mellan frontlins och motiv) vid makroarbete (1:1). Då har Pentax 100mm 13 cm, medan 50mm har 5 cm.

Personligen skulle jag valt Pentax 100/2.8 Makro, även om detta innebär att du måste backa till ca 3 meter för ett porträtt, för du har igen det vid alla makrobilder. Optiskt sett är de väldigt lika och prisskillnaden är låg. Dessutom är Petax 100mm makro nyss uppdaterat (WR-modellen), så se till att det är det som du beställer, om du väler 100mm-alternativet.
 
Tack så mycket för svaret. Jag hade tänkt köpa en pentax k-7 och har inte nån aning om vad den har för mått på sin sensor, jag är väldigt ny på det här med system. Mm, 100mm vekar ju vara ett väldigt bra alternativ, men hittar dock inte det du pratar om där jag ska beställa min kamera, det enda jag hittar är :

http://www.pixmania.se/se/se/71986/art/pentax/makro-objektiv-100mm-f-2.html

Är det värt att köpa den i annat fall då?

hittade den faktiskt tillslut, men vet inte ifall jag kan lägga de extra två tusen bara, är det väldigt stor skillnad mellan dem?

Tycker det är lite synd att de inte har en 70MM eller liknande, det skulle väl nästan vara en bra kompromiss?
 
Senast ändrad:

Jeppe

Aktiv medlem
Jag skulle avråda dig, som nybörjare, att köpa från pixmania. De är säkert billiga och så.. Men riktigt tråkiga att ha och göra med om det går fel. Det finns både positiv och negativ feedback från köpare. Men du får t.ex. inte en svensk manual med din kamera.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=440546

Välj en av de svenska handlarna, de är lika billiga.

Objektivet hittar du här:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=531967 (så nytt att det inte finns i lager ännu)

70mm objektiv har Sigma (som är en tredjeparts-tillverkare), jag har dock inga erfarenheter av.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=115236
 
mm, jag har också hört det, och planerar därför att köpa från cyberphoto eller fotokungen. Har vänner som köpt därifrån och det har gått fint.

Har sett det sigmaobjektivet, men undrar ifall det verkligen är en bra kompromiss eller inte? Fast jag tror faktiskt att 100mm är nåt för mig, övervägde tamrons 90mm som är billigare, men tror att jag betalar för hög kvalitet ifall jag lägger till de där extra två tusen (eller vad det nu är)och investerar i en pentaxmakro.

Tänkte på en sak, pentax 100/2.8 WR är inte anpassad för aps-c sensor har jag för mig, hur påverkar det bilderna?
 

ibbe76

Aktiv medlem
Tänkte på en sak, pentax 100/2.8 WR är inte anpassad för aps-c sensor har jag för mig, hur påverkar det bilderna?
nädå,men du kan inte använda den på analog.
D betäckningen är till för digital och aps-c som är storleken på småbild pentax håller sig till, men som Fa så tecknar det även fullt på 35mm som sina föregångare.Priset ligger kanske i överkant men det är byggt liknande som en Limited.
 

-danne-

Aktiv medlem
Jag skulle avråda dig, som nybörjare, att köpa från pixmania. De är säkert billiga och så.. Men riktigt tråkiga att ha och göra med om det går fel. Det finns både positiv och negativ feedback från köpare. Men du får t.ex. inte en svensk manual med din kamera.
Den finns att ladda ner från pentax hemsida.
 
ANNONS