Annons

Hon utgav sig för att vara jag!

Produkter
(logga in för att koppla)

Hejtina

Medlem
En tjej har stulit bilder från mig och utgett sig från att vara jag på sin blogg. Bilderna är väldigt intima bilder som jag fotat själv och lagt ut på min egen blogg för att dokumentera min egen graviditet.

Hon har tagit bilderna, startat en blogg och skrivit att det är hon själv. Hon har publicerat bilder på mitt ansikte och skrivit att det är hon, självklart massor med bilder på min mage och skrivit att det är hon och även en bild på min dotters ultraljud och påstått att det är från hennes eget ultraljud på hennes eget barn (som alltså såklart inte finns).

Bloggen är nu raderad efter att jag skrivit en kommentar i bloggen om att jag hittat till bloggen och frågat hur fan hon har mage att stjäla mina bilder.

Det här är såklart extremt kränkande. Det handlar inte om att jag tagit en skön naturbild som någon annan uppskattar och använder på sin egen hemsida, utan någon som tar mina bilder på mig själv och skriver att det är hon själv! Sjukt!

Bloggen är raderad, men jag är verkligen inte nöjd. Jag vill fakturera henne för bilderna hon stulit från mig!
Hur går jag vill väga? Jag har hennes namn men inga som helst andra kontaktuppgifter.. Det känns ändå så jävla fel att lägga ner när jag är så otroligt kränkt. Det känns fruktansvärt och jag vill verkligen visa att det här inte är okej samt kräva skadestånd.
 

Jewster

Aktiv medlem
Jag har ett par funderingar kring detta. Javisst är det ett helt sjukt asgerande. Vill du då gå vidare och driva sak mot en möjligen sjuk människa, med vad det kan innebära. (Jag vill inte spekulera om vad, men man kan ju låta fantasin spela ett tag.) Eller borde du sitta still i båten och vara nöjd med att bloggen är raderad och låta det bero.

Om du väljer att gå vidare med detta borde du kanske hantera ärendet ur det perspektiv som driver dig. Det är väl inte bildstölderna i sig du väl egentligen vänder dig emot? Kolla istället om det inte går att anmäla henne för någon slags kränkning istället. Det är ju det det hela handlar om. Eller hur?

Om du tycker det är värt att väcka den björn som kanske somnat vill säga.

Oavsett, lycka till.
 

Hejtina

Medlem
Jag har ett par funderingar kring detta. Javisst är det ett helt sjukt asgerande. Vill du då gå vidare och driva sak mot en möjligen sjuk människa, med vad det kan innebära. (Jag vill inte spekulera om vad, men man kan ju låta fantasin spela ett tag.) Eller borde du sitta still i båten och vara nöjd med att bloggen är raderad och låta det bero.

Om du väljer att gå vidare med detta borde du kanske hantera ärendet ur det perspektiv som driver dig. Det är väl inte bildstölderna i sig du väl egentligen vänder dig emot? Kolla istället om det inte går att anmäla henne för någon slags kränkning istället. Det är ju det det hela handlar om. Eller hur?

Om du tycker det är värt att väcka den björn som kanske somnat vill säga.

Oavsett, lycka till.

Även fast bloggen är raderad är jag ganska övertygad om att hon har kvar bilderna på sin dator. Varför skulle hon inte kunna starta en ny blogg, och hoppas att jag inte hittar den? Den här bloggen hade hon drivit i 3 månader och hunnit lägga upp jag vet inte HUR många bilder, säkert en 20-30 bilder på mig.
Jag är rädd för att om jag inte slår slag i saken så kommer allt det här upprepas. Jag tror att hon vill tjäna pengar på sin blogg eftersom hon försökte med någon som väcker uppmärksamhet och som borde generera läsare - "15 år och gravid, samtidigt som min mamma är gravid".
Om jag anmäler henne för någon typ av kränkning så kommer väl ingenting att hända, eller? Polisen lägger väl inte så stor möda på dessa fall, eller? Det är dels därför jag hellre fakturerar själv (även om det bara är ett löjligt belopp!) för att visa att det inte är okej, än att dra in polisen som ändå inte bryr sig. Men visst, jag är inne på spåret att anmäla och jag ringde polisen tidigare idag med diverse frågor. Men det känns som att de bara slår bort allting...
 

Drogen

Aktiv medlem
Har du några bevis som t.ex. skärmdump, backup el. liknande på själva publiceringen? Att kopiera bilder för "eget bruk" är, så vitt jag vet, tillåtet. Så om hon har dina bilder i sin dator så är det nog inget du kan göra något åt. Då får du vänta till hon publicerar dom igen.

Antingen får du gå på brott mot upphovsrätten för att hon har publicerat dom, eller möjligen något mer svårtolkat som kränkningen. Kopiera andras bilder är till stor del tillåtet.
 

Grimmer

Aktiv medlem
Jag har ett par funderingar kring detta. Javisst är det ett helt sjukt asgerande. Vill du då gå vidare och driva sak mot en möjligen sjuk människa, med vad det kan innebära. (Jag vill inte spekulera om vad, men man kan ju låta fantasin spela ett tag.) Eller borde du sitta still i båten och vara nöjd med att bloggen är raderad och låta det bero.

Om du väljer att gå vidare med detta borde du kanske hantera ärendet ur det perspektiv som driver dig. Det är väl inte bildstölderna i sig du väl egentligen vänder dig emot? Kolla istället om det inte går att anmäla henne för någon slags kränkning istället. Det är ju det det hela handlar om. Eller hur?

Om du tycker det är värt att väcka den björn som kanske somnat vill säga.

Oavsett, lycka till.
Kan bara hålla med. Hon verkar inte helt frisk...
 

Hejtina

Medlem
Har du några bevis som t.ex. skärmdump, backup el. liknande på själva publiceringen? Att kopiera bilder för "eget bruk" är, så vitt jag vet, tillåtet. Så om hon har dina bilder i sin dator så är det nog inget du kan göra något åt. Då får du vänta till hon publicerar dom igen.

Antingen får du gå på brott mot upphovsrätten för att hon har publicerat dom, eller möjligen något mer svårtolkat som kränkningen. Kopiera andras bilder är till stor del tillåtet.
Ja, det är tillåtet att ha bilderna för eget bruk. Det jag syftar på är att om jag inte gör något åt saken nu så är jag rädd att hon gör om det.

Jag har 1 skärmdump från sidan och sen många skärmdumpar från google där man fortfarande kan se några av bilderna som det rör sig om, där det står vilken hemsida bilderna ligger på. Finns vittnen också som sett bilderna på hennes blogg som vet att det är mina bilder (det var så jag fick reda på det, blev tipsad).
 

rautio

Aktiv medlem
Det finns program som kan spåra upp gamla saiter och dess olika uppdateringar, det blir spår kvar trots att du tar bort bloggen, kan hända att du kunde med dyligt få hela bloggens material i efterhand. Sedan skulle jag nog sträva efter att stämma personen. Kanske identitetsstöld kan vara möjligt, ärekränkning och dessutopm förståss för bildstöld och allt vad det innebär. Såna där fan skall sättas dit!
 

Peterus

Aktiv medlem
Alltid trist när konstigt folk agerar på nätet.
Det är kanske ingen hjälp men Du kan ju göra regelbundna sökningar efter Dina bilder för att se om pappskallen lägger upp dem igen.
 

Ventures

Aktiv medlem
En tjej har stulit bilder från mig och utgett sig från att vara jag på sin blogg. Bilderna är väldigt intima bilder som jag fotat själv och lagt ut på min egen blogg för att dokumentera min egen graviditet.

.
Om jag sätter upp ett självporträtt på en allmän anslagstavla kan jag knappast förhindra att någon ritar dit en mustasch eller något ännu värre. Någon kanske skulle uppfatta tilltaget som lustigt, andra inte. Jag själv kanske t.o.m. skulle tycka det var kränkande.

Det är något man får ta med i riskkalkylen om man lägger ut något, inte minst intima bilder, på nätet.
Det finns människor av alla kategorier därute som är kapabla till det mesta. Långt värre än vad fantasin räcker till.

Jag har inte sett någon av de omnämnda bloggarna, men tror att straffvärdet är för lågt för att polisen skall prioritera den här typen av "brottslighet".
 

Hejtina

Medlem
Kan ni inte mer om upphovsrättslagen här inne? ...

Jag har ringt bildombudsmannen nu och han tycker absolut jag ska polisanmäla som minst, självklart frakturera eller driva fallet vidare till domstol och då hjälper han mig i det fallet.
 

Sebjee

Aktiv medlem
Kan ni inte mer om upphovsrättslagen här inne? ...

Jag har ringt bildombudsmannen nu och han tycker absolut jag ska polisanmäla som minst, självklart frakturera eller driva fallet vidare till domstol och då hjälper han mig i det fallet.
Jag hade inte heller tackat nej till arbete som erbjöds om jag hade haft ett vinstdrivet företag..
 

L40

Aktiv medlem
Visst är det ett fall för det juridiska och man kan starkt ifrågasätta även de moraliska aspekterna på det hela. Följ upp mha lagens långa arm om du orkar!

Ett praktiskt faktum kvarstår dock, juridiken oaktat, och det är att bilder man gör publikt tillgängliga på internet också riskerar att användas av andra på internet och väl där kan man de facto inte backa och s.a.s. få bort bilderna. Det vet man innan man publicerar så man skall nog tänka sig för rejält...innan publiceringen.
 

KGS

Aktiv medlem
Kan ni inte mer om upphovsrättslagen här inne? ...

Jag har ringt bildombudsmannen nu och han tycker absolut jag ska polisanmäla som minst, självklart frakturera eller driva fallet vidare till domstol och då hjälper han mig i det fallet.
Avråder bestämt från att "frakturera", det låter våldsamt, sysslar "BO" med sådant?
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Kan ni inte mer om upphovsrättslagen här inne? ...

Jag har ringt bildombudsmannen nu och han tycker absolut jag ska polisanmäla som minst, självklart frakturera eller driva fallet vidare till domstol och då hjälper han mig i det fallet.
Här på FS finns det många som kan upphovsrätt. Och det finns massor av trådar om det.
Men de är ju inte vad du uttryckligen frågat efter i ditt första inlägg.
Den verkligt tydliga frågan handlar om hur du ska göra för att få tag i en person som du bara vet namnet på.
Svaret på det är väl att det inte alls är säkert att du vet namnet på personen. Hon (han?) kan ha agerat under pseudonym. Men det bästa sättet är väl att kontakta värd-företaget för bloggen.

Petter ...
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Vem äger egentligen upphovsrätten till en ultraljudsbild? Även om den inte är ett fotografi i teknisk mening, bör den väl upphovsrättsmässigt betraktas som en sådan? Det finns alltså gott om barnmorskor ute i landet som skulle kunna tjäna en hacka genom lite picscouting på nätet.

Petter ...
 

ESS

Aktiv medlem
Tjejen som gjorde detta är ju ledsen, skriv ett brev till henne istället där du säger att du också blev ledsen så kan ni lösa det lite konstruktivare. Förslagsvis genom att hon får be om ursäkt o du slutar vara arg.
 

Hejtina

Medlem
Avråder bestämt från att "frakturera", det låter våldsamt, sysslar "BO" med sådant?
Eftersom jag har all rätt i världen att frakturera är det väl inget konstigt? Varför avråder du från det?
Han sysslar inte med sånt, men kan hjälpa till att få fram adresser genom domstolen (med stöd av IPRED-lagen) så att man kan skicka fakturan. Han kan också hjälpa till att uppskatta värdet på bilderna, även om fotografen själv i stort sett sätter ett eget pris för sina egna bilder.
 

Peterus

Aktiv medlem
Eftersom jag har all rätt i världen att frakturera är det väl inget konstigt? Varför avråder du från det?
Han sysslar inte med sånt, men kan hjälpa till att få fram adresser genom domstolen (med stöd av IPRED-lagen) så att man kan skicka fakturan. Han kan också hjälpa till att uppskatta värdet på bilderna, även om fotografen själv i stort sett sätter ett eget pris för sina egna bilder.
KG behagade nog skämta en smula (ganska kul faktiskt)

Fraktur (benbrott)
Frakturera (orsaka benbrott?)
Fakturera (skicka en faktura)
 
ANNONS