Annons

Handbagagets storlek

Produkter
(logga in för att koppla)

cristos

Aktiv medlem
Hej!
Jag ska resa till Spanien med Norwegian Airlines och undrar om man får ta med sig en fotoryggsäck in i kabinen?
Det är en LowePro Flipside 400 AW med måtten 46x30x25. Norwegian har satt ett största tillåtna mått på 55 x 40 x 23 cm. Nog borde jag få ta med den in i planet, eller hur!?

Någon som har erfarenhet på detta område? Hur kinkiga kan de vara?

// Christer
 

frwe

Aktiv medlem
2 cm skall inte vara något problem. Ibland har de en låda som bagaget skall gå ner i så det gäller att den inte är för hårt packad då. Jag har bara varit med om en gång att de vägt handbagaget men aldrig att de har mätt det. /Frode
 

Christer2

Aktiv medlem
Handbagaget verkar vara mest problematiskt när det gäller "lågprisbolag".

Måttens verkliga storlek tycks bero på vem i personalen som arbetar just då.

En släkting flög från London till Teneriffa med Monarch (Brittiskt "lågprisbolag"). Handbagaget var detsamma som använts vid flera flygningar med samma bolag. Den här gången var handbagaget plötsligt alltför stort. I ren ilska började min släkting bryta av delar av handbagaget för att förminska det och efter att han lyckats bryta av ETT av hjulen så sa incheckningspersonalen "Så, nu räcker det. Nu är det lagom stort."

Läste om en person som flög till Spanien med Ryanair för första gången. Hade läst på, från deras hemsida, vilka mått de accepterade på handbagage och hade köpt ett handbagage med Ryanairs stipulerade mått. Utresan från Sverige gick bra. Hemresan från Spanien ställde till med problem. Incheckningspersonalen påstod att handbagaget var alltför stort. Passageraren visade att måtten stämde med bolagets regler. Personalen sade åt passageraren att placera handbagaget i "testlådan" och det fick perfekt plats. Personalen sade då åt passageraren att placera handbagaget i testlådan igen - men den här gången upp-och-ned. Då visade det sig att man kunde se några millimeter av hjulen ovanför testlådan och avgift fick betalas. Det har senare framkommit att personalen på Ryanair får en bonus på 1:40 Euro per "straffat" handbagage.

Så säkrast är att skaffa ett handbagage som i alla ledder är ett par centimeter mindre än det som flygbolaget uppger sig att acceptera - speciellt om du flyger med ett "lågprisbolag".
 

Jan-Eriksson

Avslutat medlemskap
ang resa..

Tjena Christer!

Har själv råkat ut för liknande med kinkig personal men har löst nångång med
Att använda spännremmar för att försiktigt trycka ihop. Nu låter det kanske dramatiskt! Men har man koll på
De saker man lägger in i väskan så fungerar det rätt bra. Om nu väskan inte är av hårdare material
En annan grej är ju bara visa upp ditt största smile och vara överglad, visa din kamera väska snabbt och
Sen ner på golvet med den!!
Hur som helst! Lycka till!!
Mvh Jan
 

eroko

Aktiv medlem
Som redan sagts, packa den inte för full. Den ska ju gå ner i de där måtten. Just Norwegian har jag flugit med ett par gånger och inte upplevt dem som kinkiga. Dessutom om du inte har en laptopväska eller handväska vid sidan av skulle jag inte kunna tänka mig att de strular för 2 cm (som du antagligen kan klämma ihop).
 

claeshugo

Aktiv medlem
Hej!
Jag ska resa till Spanien med Norwegian Airlines och undrar om man får ta med sig en fotoryggsäck in i kabinen?
Det är en LowePro Flipside 400 AW med måtten 46x30x25. Norwegian har satt ett största tillåtna mått på 55 x 40 x 23 cm. Nog borde jag få ta med den in i planet, eller hur!?

Någon som har erfarenhet på detta område? Hur kinkiga kan de vara?

// Christer
Med Norwegian till Spanien - inga problem. Men från Spanien ska du vara beredd på att man väger handbagaget i check-in. Jag reser ganska ofta till/från Barcelona och det har blivit allt vanligare att man väger och taggar handbagaget (max 10kg) men några cm hit eller dit bryr man sig inte om.

Ryanair har som en del i sin affärsidé att vara mm/g petiga så med dem ska man inte räkna med att komma undan med något.
 

cristos

Aktiv medlem
Jag känner mig lugn...

Tack alla ni som kommit med kommentarer. Jag känner mig ganska lugn inför resan och som sagts..2cm ska jag väl kunna trycka ihop, det är ju en ryggsäck, så jag tar en spännrem runt och drar åt.
Jag skulle ju vilja ta med stativet också men det är väl att utmana ödet. Jag får försöka att utnyttja befintliga stöd där de finns.

Tack så mycket för hjälpen

// Christer
 

gorred

Aktiv medlem
Ryanair, som man aldrig ska flyga med, är direkt löjligt überkinkiga när det gäller handbagage, både när det gäller mått och vikt. Jag har aldrig haft problem med andra flygbolag med att ta med mig både ryggsäck och en smärre fotoväska.
 

trazan

Aktiv medlem
Lågprisbolagen tjänar pengar på en massa kringkostnader som bagagestorlek etc så normalt är det aldrig några problem.
Frågade vid säkerhetskontrollen hur dom ställer sig till ett enbensstativ (som inte går ner i incheckat bagage) men dom har godtyckliga regler så man får chansa... konstigt att bolagen inte har något låst utrymme för utrustning som kan användas som slagträn, så stativet lämnas alltid hemma :(
 

Anjou

Aktiv medlem
Tack alla ni som kommit med kommentarer. Jag känner mig ganska lugn inför resan och som sagts..2cm ska jag väl kunna trycka ihop, det är ju en ryggsäck, så jag tar en spännrem runt och drar åt.
Jag skulle ju vilja ta med stativet också men det är väl att utmana ödet. Jag får försöka att utnyttja befintliga stöd där de finns.

Tack så mycket för hjälpen

// Christer
Stativet kan du väl lägga i det incheckade bagaget? Jag stuvar alltid ner alla stativ i resväskan. Några får jag dela för att de är för långa. Allt för att slippa checka in delar av packningen på "odd size- disken".
 

daniol74

Aktiv medlem
Jag flyger med Norwegian varje vecka i jobbet. De är inte krångliga med bagage. Jag har alltid med lite för stort/tungt och har aldrig blivit stoppad. (Arlanda-Kastrup). Norwegian har moderna och stora plan. De skall inte hänföras med Ryan Air mfl lågprisbolag.
 

PMD

Aktiv medlem
Frågade vid säkerhetskontrollen hur dom ställer sig till ett enbensstativ (som inte går ner i incheckat bagage) men dom har godtyckliga regler så man får chansa... konstigt att bolagen inte har något låst utrymme för utrustning som kan användas som slagträn, så stativet lämnas alltid hemma :(
Reglerna är inte godtyckliga, utan mycket tydliga. Problemet är väl att personalen i säkerhetskontrollerna inte alltid känner till reglerna.
 

sir_n

Ny medlem
Jag flyger med Norwegian varje vecka i jobbet. De är inte krångliga med bagage. Jag har alltid med lite för stort/tungt och har aldrig blivit stoppad. (Arlanda-Kastrup). Norwegian har moderna och stora plan. De skall inte hänföras med Ryan Air mfl lågprisbolag.
Vad gäller storlek och modernitet på norwegian kontra ryans flygmaskiner så är det ingen skillnad, de flyger med exakt samma flygplansmodell undantaget Norwegian LH, vad gäller företagspolicy och krav på handbagage känns det mera som om det varierar från vilken person som står på flygplatsen och kontrollerar.

Jag har en 400 AW plus stativ som jag regelbundet flög med (minst 2 ggr månaden) på diverse olika bolag utan något incheckat bagage. Det enda som oroade mig var att de kanske skulle vilja väga den för det var inga 10kg där inte, men det gick bra det med, om man hade ryggan på ryggen utgick de oftast från att den inte vägde så mycket och brydde sig aldrig om att be mig plocka av den för att kolla varken storlek eller vikt.
 

afe

Aktiv medlem
Just RyanAir har väl som affärsmodell att ta betalt för allt extra, och framför allt då om man inte följer bagagereglerna ;)
 
ANNONS