Annons

Film och foto från luften med quadrocopter

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Jag kan svårligen tänka mig att lagar och regler för flygfoto plötsligt inte gäller bara för att flygfartyget inte är bemannat.
 

PeterWem

Aktiv medlem
En liten fråga, jag har fotat en del från luften och det krävdes tillstånd från försvarsmakten innan jag kunde visa upp bilderna.

Gäller inte det drönare...som flyger under 100m eller...?
Det heter publicering från luftfartyg, så 1 meter eller 1000 meter gör ingen skillnad. Efter fem sex inlämningar till försvaret brukar man få självgranskningstillstånd.
 
Senast ändrad:

eskil23

Aktiv medlem
Det heter publicering från luftfartyg, så 1 meter eller 1000 meter gör ingen skillnad. Efter fem sex inlämningar till försvaret brukar man få självgranskningstillstånd.
Exakt samma bild tagen från en skylift eller liknande är dock fritt fram att publicera utan granskning.
 

afe

Aktiv medlem
Exakt samma bild tagen från en skylift eller liknande är dock fritt fram att publicera utan granskning.
Absolut, men detta diskuterades ju redan i inlägg #12 i april så jag förstår inte varför frågan uppkommit igen (Ola var ju med i diskussionen redan då).

Vad gäller AR Parrot så fungerar de enbart att leka med och inget annat - de är fullständigt odugliga i praktiken så fort det finns tillstymmelse till vind.
 

iSolen.se

Guest
Absolut, men detta diskuterades ju redan i inlägg #12 i april så jag förstår inte varför frågan uppkommit igen (Ola var ju med i diskussionen redan då).

Vad gäller AR Parrot så fungerar de enbart att leka med och inget annat - de är fullständigt odugliga i praktiken så fort det finns tillstymmelse till vind.
Jag var inte medveten om att var samma tråd. Det var i april.

Jag ber så hemst mycket om ursäkt att jag upptagit er tid.

Emellertid, jag har/hade en förhoppning om att lagarna ändrats/ändras. Försvarsmakten sa att det var på gång.
 

Hannuse

Aktiv medlem
Har själv den som heter Phantom 2 Vision, helt klart en trevlig pryl.
Det som är fördelen med den som har inbyggd kamera är att du får en del funktioner i appen till telefonen, som höjd, batteristatus mm.
Där väljer du också om du vill ta stillbilder, eller filma, och tiltar kameran.
Appen fungerar bara till de modeller som har den medföljande kameran.

Att köpa utan kamera, och montera en GoPro blir dyrare, men framförallt bättre kvalitet på filmen när ljuset är dunkelt.
I övrigt tycker jag att den medföljande kameran är helt okej, men där kan vi ju alltid ha skillda åsikter, och framförallt beroende på användningsområde.
Sedan så styr pengarna för egen del.
Ska du ha superproffsiga prylar så får man betala, som allting annat.
Jag har det som en rolig grej, filmar för att det är kul, och budgeten var satt till max 10kkr.
För det så fick jag ett paket med två batterier.
Ska du lyfta en systemkamera sticker priset iväg, men du får som sagt var det du betalar för.
För ca 25kkr kan man nog få en hyfsad farkost för att lyfta en systemkamera, men där har jag ingen egen erfarenhet.

Nu finns ju även Phantom 2 Vision+, som även har stabilisering i ytterligare en led (bra när det blåser mycket, och skakningar i sidled uppstår), men kostnaden blir några tusenlappar till.
I övrigt samma maskin som Phantom 2 Vision.

Här finns i alla fall några amatörmssiga klipp från mina flygningar:

Tre minuters testflygning:
http://youtu.be/MvqbMzxEOus

Och ett blandat klipp från en skidanläggning under påsken:
http://youtu.be/ukiOc1Nsh8M

Storleken på maskinen gör att den är lite vindkänslig.
Det gör egentligen inte så mycket för själva flygningen, eftersom den klara ganska mycket vind, men filmningen blir lidande.
Där är det bättre att ha stabilisering i ytteliggare en led på kameraupphägningen, som Vision 2+ har, så det blir nog en sån som nästa maskin, eller så byter jag bara kameraupphägningen, det går även det.
Stabiliseringen tar lite ström, så den sänker flygtiden något, men i praktiken så har jag ca 20 minuter med min, så man får nog räkna med några (kanske upp till fem) minuters kortare tid med dom som har 3D upphägning.
 

voitcanon

Aktiv medlem
Har själv den som heter Phantom 2 Vision, helt klart en trevlig pryl.
Det som är fördelen med den som har inbyggd kamera är att du får en del funktioner i appen till telefonen, som höjd, batteristatus mm.
Där väljer du också om du vill ta stillbilder, eller filma, och tiltar kameran.
Appen fungerar bara till de modeller som har den medföljande kameran.

Att köpa utan kamera, och montera en GoPro blir dyrare, men framförallt bättre kvalitet på filmen när ljuset är dunkelt.
I övrigt tycker jag att den medföljande kameran är helt okej, men där kan vi ju alltid ha skillda åsikter, och framförallt beroende på användningsområde.
Sedan så styr pengarna för egen del.
Ska du ha superproffsiga prylar så får man betala, som allting annat.
Jag har det som en rolig grej, filmar för att det är kul, och budgeten var satt till max 10kkr.
För det så fick jag ett paket med två batterier.
Ska du lyfta en systemkamera sticker priset iväg, men du får som sagt var det du betalar för.
För ca 25kkr kan man nog få en hyfsad farkost för att lyfta en systemkamera, men där har jag ingen egen erfarenhet.

Nu finns ju även Phantom 2 Vision+, som även har stabilisering i ytterligare en led (bra när det blåser mycket, och skakningar i sidled uppstår), men kostnaden blir några tusenlappar till.
I övrigt samma maskin som Phantom 2 Vision.

Här finns i alla fall några amatörmssiga klipp från mina flygningar:

Tre minuters testflygning:
http://youtu.be/MvqbMzxEOus

Och ett blandat klipp från en skidanläggning under påsken:
http://youtu.be/ukiOc1Nsh8M

Storleken på maskinen gör att den är lite vindkänslig.
Det gör egentligen inte så mycket för själva flygningen, eftersom den klara ganska mycket vind, men filmningen blir lidande.
Där är det bättre att ha stabilisering i ytteliggare en led på kameraupphägningen, som Vision 2+ har, så det blir nog en sån som nästa maskin, eller så byter jag bara kameraupphägningen, det går även det.
Stabiliseringen tar lite ström, så den sänker flygtiden något, men i praktiken så har jag ca 20 minuter med min, så man får nog räkna med några (kanske upp till fem) minuters kortare tid med dom som har 3D upphägning.
Har du sökt tillstånd för klippen? Och om svaret då är ja var det svårt?
 

Hannuse

Aktiv medlem
Har du sökt tillstånd för klippen? Och om svaret då är ja var det svårt?
Hej.
Sorry för sent svar, men det är bara att skicka in dom för granskning till Försvarsmakten, eftersom jag inte är komersiell.
Man behöver alltså inte söka tillstånd före att fotografera från ett flygplan, men väl för att sprida bilderna.

Det finns två sätt att få tillstånd för spridning av flygbilder:
1. Är du flygfotograf vid enstaka tillfällen: Då skickar du in dina bilder för godkännande medelst till exempel en cd-skiva, usb-sticka till en av de fyra Militärregionerna. Du anger exakt adress var bilderna är tagna. Du får svar inom högst tre veckor om de är godkända.
2. Du sysslar mera permanent med flygfotografering. Då kan du ansöka om så kallad självgranskningsrätt. Det beviljas för en 12-månadersperiod och kan förlängas. Då får du ”sprida” dina bilder så att säga under eget ansvar.
För att få ett specialtillstånd måste du skicka in exempel på dina tidigare arbeten med flygbilder/filmer och de jobb du brukar göra. Självgranskningsrätten beviljas endast för ett län i taget.
 

eskil23

Aktiv medlem
Har du sökt tillstånd för klippen? Och om svaret då är ja var det svårt?
Förra veckan sökte jag tillstånd att publicera ett hundratal bilder som jag tog under en helikopterflygning i september. Och nej, det är inte svårt. Man skickar bara in bilderna till Underrättelse- och Säkerhetsavdelningen i sin militärregion. I mitt fall skickade jag en CD till Militärregion Mitt i Kungsängen. Några dagar senare fick jag svar att jag får publicera alla bilder utom en.
 

iSolen.se

Guest
Förra veckan sökte jag tillstånd att publicera ett hundratal bilder som jag tog under en helikopterflygning i september. Och nej, det är inte svårt. Man skickar bara in bilderna till Underrättelse- och Säkerhetsavdelningen i sin militärregion. I mitt fall skickade jag en CD till Militärregion Mitt i Kungsängen. Några dagar senare fick jag svar att jag får publicera alla bilder utom en.
Lyckas du få ner siffran till noll några gånger får du självgranskningsrätt.
 

PMD

Aktiv medlem
Förra veckan sökte jag tillstånd att publicera ett hundratal bilder som jag tog under en helikopterflygning i september. Och nej, det är inte svårt. Man skickar bara in bilderna till Underrättelse- och Säkerhetsavdelningen i sin militärregion. I mitt fall skickade jag en CD till Militärregion Mitt i Kungsängen. Några dagar senare fick jag svar att jag får publicera alla bilder utom en.
Kan de tänka sig att ta emot bilderna via email? CD är så 1900-tal.
 

voitcanon

Aktiv medlem
Förra veckan sökte jag tillstånd att publicera ett hundratal bilder som jag tog under en helikopterflygning i september. Och nej, det är inte svårt. Man skickar bara in bilderna till Underrättelse- och Säkerhetsavdelningen i sin militärregion. I mitt fall skickade jag en CD till Militärregion Mitt i Kungsängen. Några dagar senare fick jag svar att jag får publicera alla bilder utom en.
Vad var det på den som du inte fick publicera?
 
ANNONS