Annons

Så snabbt är nya Lightroom 7.2

Produkter
(logga in för att koppla)
Idag släpptes den efterlängtade uppdateringen av Lightroom som annonserats för en tid sedan. Adobe har jobbat med att öka programmets prestanda och jag har gjort ett par första tester där ett av resultaten är snudd på revolutionerande.

Jag började med att exportera 451 RAW-bilder i till JPG i maximal upplösning. I den förra versionen tog exporten 14 minuter och 22 sekunder. Efter uppgraderingen blev resultatet nästan två minuter bättre: 12 minuter och 33 sekunder.

Men den stora förbättringen är när man bläddrar mellan bilder i "Loupe-view". Där dyker nästa bild upp direkt, utan att den gamla "Loading"-grafiken kommer upp en kortare eller lite längre stund. Nu går det blixtsnabbt.

Adobe säger att förändringarna märks på datorer med minst 12 GB internminne. Min dator har 16.


www.bilderavmig.se
 

JFfoto

Avslutat medlemskap
Tar nu ca nästan 4 sekunder för att öppna en mapp och få fram bilderna, står "vänta" i nästan 4 sekunder.. Blev ju ännu segare och sämre.
 

JFfoto

Avslutat medlemskap
Ännu segare nu efter omstart av datorn, Lightroom hänger sig nästan emellanåt, hela biblioteket har blivit segare. Går knappt att öppna en bild ibland. Har 16gb ram och datorn ska klara av Lightroom utan problmet vilket den har gjort innan uppdateringen.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Inte testat mkt eller jämfört och lär inte göra det heller. Men känslan jag hade när jag lekte runt i eftermiddags var att den kändes lite piggare.

/Stefan
 

afe

Aktiv medlem
Ännu segare nu efter omstart av datorn, Lightroom hänger sig nästan emellanåt, hela biblioteket har blivit segare. Går knappt att öppna en bild ibland. Har 16gb ram och datorn ska klara av Lightroom utan problmet vilket den har gjort innan uppdateringen.
Din katalog kanske behöver optimeras? Alternativt kan du prova att stänga av GPU-acceleration som inte fungerar så bra med alla grafikkort.

För mig går det blixtsnabbt efter uppdateringen. Jag kan ställa mig i rotkatalogen och scrolla mellan bilderna med mushjulet utan någon fördröjning alls.
 

JFfoto

Avslutat medlemskap
Din katalog kanske behöver optimeras? Alternativt kan du prova att stänga av GPU-acceleration som inte fungerar så bra med alla grafikkort.

För mig går det blixtsnabbt efter uppdateringen. Jag kan ställa mig i rotkatalogen och scrolla mellan bilderna med mushjulet utan någon fördröjning alls.
Både optimerat och stängt av GPU, och rensat cache, var absolut inte såhär tidigare.

När jag startar om Lightroom så funkar det perfekt, går hur snabbt som helst. Men efter kanske 10minuter så börjas det, att välja en mapp, t.e.x "2018" tar 5 sekunder och när bilderna väl kommer upp och jag ska öppna en händer ingenting, bara bakgrunden syns. Att högerklicka, markera bilder o.s.v går väldigt segt.. allt går segt.
 

Ventures

Aktiv medlem
Är rasande snabbt även på 8GB, en stund i alla fall.

(lyrisk)
Det här med "en stund" låter oroväckande. Om det är som tidigare att programmet bit för bit slukar hela datorns resurser tills det låser sig helt har Adobe bara lyckats "sminka grisen" en gång till...
Ni som är lyriska kan ni jobba någon timme utan försämring av prestandan?
 

barabild

Aktiv medlem
Idag släpptes den efterlängtade uppdateringen av Lightroom som annonserats för en tid sedan. Adobe har jobbat med att öka programmets prestanda och jag har gjort ett par första tester där ett av resultaten är snudd på revolutionerande.

Jag började med att exportera 451 RAW-bilder i till JPG i maximal upplösning. I den förra versionen tog exporten 14 minuter och 22 sekunder. Efter uppgraderingen blev resultatet nästan två minuter bättre: 12 minuter och 33 sekunder.

Men den stora förbättringen är när man bläddrar mellan bilder i "Loupe-view". Där dyker nästa bild upp direkt, utan att den gamla "Loading"-grafiken kommer upp en kortare eller lite längre stund. Nu går det blixtsnabbt.

Adobe säger att förändringarna märks på datorer med minst 12 GB internminne. Min dator har 16.


www.bilderavmig.se
Samma erfarenhet. Jag har suttit och jobbat med den nya versionen hela kvällen och jag märker ingen fördröjning alls när jag bläddrar friskt mellan bilderna. Även exporten upplever jag snabbare även om jag inte mätt tiden som du har gjort.
 

sjunne

Aktiv medlem
Blixtsnabbt!

Det tar "ingen" tid att bläddra igenom 22000, drygt, bilder! Inga gråa rutor öht! Mäktigt!
Nu sitter jag iofs med en dator med flera SSD-diskar, 32 GB RAM osv, men ändå! Jag är imponerad!
 

MichaelB

Aktiv medlem
Ja vad ska man säga ÄNTLIGEN är nog rätta ordet.
Innan när jag bläddrat mellan bilderna så har det tagit några sec innan dom fått full skärpa lite lätt irriterande nu är det ingen väntetid alls det sker direkt. Så frågan är vad det är dom utnyttjar bättre av hårdvaran mina preview ligger på 2st SSD som sitter i Raid 0. Har ett Nvidia Geforce GTX 690 i maskinen tidigare har det varit sparsamt utnyttjande va detta få se om det är mera optimerat nu.

Den nya versionen verkar nyttja processorerna bättre jag har dubbla Xeon 6-core processorer i fotodatorn. Tidigare har bara några enstaka kärnor jobbat. Nu är det aktivitet lite varstans bland alla 24 logiska kärnorna. Minnet har jag inte kunnat verifiera om det är nån skillnad på ännu har 96GB ram i maskinen så det lär den nog aldrig utnyttja. Jag har tidigare varit uppe i runt 12 GB minnes förbrukning för själva Lightroom vid stora importer & generarande av 1:1 preview.

Äntligen en uppdatering som gör skäl för namnet.
 

Sillstrybarn

Aktiv medlem
Låter trevligt.
Sitter och ska snart uppgradera hårdvaran.

Frågan är om ram utnyttjas över 16gb? Haft 32 hittills, men har aldrig verkat som att det behövts såpass mycket.
 

MichaelB

Aktiv medlem
Låter trevligt.
Sitter och ska snart uppgradera hårdvaran.

Frågan är om ram utnyttjas över 16gb? Haft 32 hittills, men har aldrig verkat som att det behövts såpass mycket.
16Gb duger alldeles utmärkt men vill man ha igång många saker samtidigt skadar det inte med 32Gb.
Oftast kostar det inte så mycket att sätta i lite extra ramminne. På bärbara har jag hittills alltid kollat vad dom klarat max & stoppat i det direkt. Oftast har det betytt 16Gb eller 32Gb ram.
 

MisterMustard

Aktiv medlem
Lightroom 7, är det samma sak som senaste Lightroom Classic CC?

Jag lyckades leta mig fram i labyrinterna för att köpa en uppgradering till 6 för några år sedan men börjar så smått fundera på uppgradering och då är det ju dessvärre prenumerering som gäller. Å andra sidan kanske det faktiskt är en liten fördel att kunna snabbredigera på pekplatta under resor.
 

iSolen.se

Guest
Det här med "en stund" låter oroväckande. Om det är som tidigare att programmet bit för bit slukar hela datorns resurser tills det låser sig helt har Adobe bara lyckats "sminka grisen" en gång till...
Ni som är lyriska kan ni jobba någon timme utan försämring av prestandan?
Nej, det släpper så snart man slutar stressa datorn, jag har nog för lite minne (det är min resemac) så det är säkert en cache som slår i taket. Jag kör 36 och 46MP bilder så datorn får jobba hårt.
 

iSolen.se

Guest
Samma erfarenhet. Jag har suttit och jobbat med den nya versionen hela kvällen och jag märker ingen fördröjning alls när jag bläddrar friskt mellan bilderna. Även exporten upplever jag snabbare även om jag inte mätt tiden som du har gjort.
Jag sitter just och försöker förstå varför exporten ibland går omedelbart, ibland tar 10-20 sekunder av EN fil.
 

iSolen.se

Guest
Lightroom 7, är det samma sak som senaste Lightroom Classic CC?

Jag lyckades leta mig fram i labyrinterna för att köpa en uppgradering till 6 för några år sedan men börjar så smått fundera på uppgradering och då är det ju dessvärre prenumerering som gäller. Å andra sidan kanske det faktiskt är en liten fördel att kunna snabbredigera på pekplatta under resor.
7.2 heter den senaste versionen av LR Classic CC.

Jag kör på en "gammal" Macbook 12" Early 2015 med bara 8GB. Det är jättekul!
 

JFfoto

Avslutat medlemskap
Installerade tidigare version igen och funkar perfekt, precis som det var innan. Men nu uppdaterade jag till 7.2 igen och samma sak händer, Lightroom blir väldigt segt, så något med uppdateringen är ju fel. Absolut ingen annan som har detta fel?
 

sjunne

Aktiv medlem
Wow!

Ja vad ska man säga ÄNTLIGEN är nog rätta ordet.
Innan när jag bläddrat mellan bilderna så har det tagit några sec innan dom fått full skärpa lite lätt irriterande nu är det ingen väntetid alls det sker direkt. Så frågan är vad det är dom utnyttjar bättre av hårdvaran mina preview ligger på 2st SSD som sitter i Raid 0. Har ett Nvidia Geforce GTX 690 i maskinen tidigare har det varit sparsamt utnyttjande va detta få se om det är mera optimerat nu.

Den nya versionen verkar nyttja processorerna bättre jag har dubbla Xeon 6-core processorer i fotodatorn. Tidigare har bara några enstaka kärnor jobbat. Nu är det aktivitet lite varstans bland alla 24 logiska kärnorna. Minnet har jag inte kunnat verifiera om det är nån skillnad på ännu har 96GB ram i maskinen så det lär den nog aldrig utnyttja. Jag har tidigare varit uppe i runt 12 GB minnes förbrukning för själva Lightroom vid stora importer & generarande av 1:1 preview.

Äntligen en uppdatering som gör skäl för namnet.
Jag som trodde att JAG hade en häftig dator! :-\ Bara att börja spara ordentligt så man har så man kan när det (snart) är dags att uppgradera hårdvaran!
/C.
 
ANNONS