Annons

Problem med AF på Canon 7D mark II

Produkter
(logga in för att koppla)

Drogen

Aktiv medlem
Har precis plåtat en fotbollsmatch med ett 70-200 2,8 utan att märka någon skillnad. Märkte i.o.f.s. inte några problem tidigare heller men nu är det uppdaterat i alla fall.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
När en tillverkare redovisar korrigeringar enbart för väldigt speciella eller sällsynta omständigheter, så skapar ju detta osäkerhet. Ingen har en aning om ifall de (betydligt mera väsentliga) problemen med AF är korrigerade eller ej. Är de korrigerade, men inte inte listade för att man inte vill "tappa ansiktet"? Eller har man inte åtgärdat problemet, men vill inte medge detta?

Och inte känner man sig ju precis säkrare av att det ges sken av att Canon-kameror aldrig kommer med några fel eller buggar, de drabbas bara av "fenomen"...
 

J O Härnström

Aktiv medlem
När en tillverkare redovisar korrigeringar enbart för väldigt speciella eller sällsynta omständigheter, så skapar ju detta osäkerhet. Ingen har en aning om ifall de (betydligt mera väsentliga) problemen med AF är korrigerade eller ej. Är de korrigerade, men inte inte listade för att man inte vill "tappa ansiktet"? Eller har man inte åtgärdat problemet, men vill inte medge detta?

Och inte känner man sig ju precis säkrare av att det ges sken av att Canon-kameror aldrig kommer med några fel eller buggar, de drabbas bara av "fenomen"...
Och amerikanarna har aldrig varit på månen...
Ibland är jag överdrivet skeptisk men någon måtta måste det vara.
Det blir ju ibland rena konspirationsterorier som inte gör diskussionerna kontstruktiva, snarare tvärtom.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Och amerikanarna har aldrig varit på månen...
---
Du vill alltså påskina att jag skulle vara särskilt benägen för sådana stolligheter? V.v. visa ETT ENDA belägg för detta. Och ifall du överhuvudtaget aldrig har läst någonting annat jag skrivit tidigare här eller på andra ställetn, så har du heller inget som helst underlag för att insinuera att jag skulle vara en byidiot.


---
Ibland är jag överdrivet skeptisk men någon måtta måste det vara.
Det blir ju ibland rena konspirationsterorier som inte gör diskussionerna kontstruktiva, snarare tvärtom.
Överdrivet? Jag är fortfarande osäker på ifall Canon har funnit orsaken till AF-problemen och åtgärdat dessa i tysthet, eller inte har kommit fram till någonting ännu.

Är du säker? Vilket är det i så fall? Detta var vad jag ville veta, och som var anledningen till att jag skrev mitt inlägg.

Och även om jag tycker att ditt eget inlägg var rejält överdrivet och klart nedvärderande, kan jag ge dig delvis rätt på en punkt. Här handlar det inte bara om två olika språk, utan även om två helt olika språkfamiljer. Det anglosaxiska uttrycket "fenomen" behöver ju inte alls ha den innebörd på japanska som går att uttolka på vårt språk.
 

jac38

Aktiv medlem
Nät jag tänker tillbaka på 7D och även andra modeller längre tillbaka och alla firmware uppdateringar man gjort sån så står det ju ungefär samma sak jämt, att det gäller saker "som i ovanliga fall uppkommer när...osv" Det står ju aldrig "uppdatering av AF" eller "förbättrade menysystem där man nu kan ställa in...". Varje gång en ny kamera släpps kommer man ju på saker som irriterande nog var bättre på modellen innan eller bara går att ställa med en ratt medan hold AF som jag aldrig tycker in, går att ha på 3-4 olika sätt. T.ex. "växla till registrerad AF funktion" som bara går att ha på en enda knapp....
 

Martin F

Aktiv medlem
Väcker liv i en gammal tråd eftersom jag själv har just detta problem. 7D mkII som fram- och bakfokuserar nåt förskräckligt. Har haft kameran inne en gång tillsammans med ett tele (EF 300/4L IS USM). Då bytte de AF-motor i objektivet för 3700 spänn. Inte fasen hjälpte det. Nu har jag ytterligare ett tele (Sigma 500/4,5) som också ger samma effekt.

Bägge objektiven fungerar KLOCKRENT på mina andra kameror (6D, 5D mkII mm) och 300-at har jag haft i 10 år till en hel rad andra kameror utan problem. Jag är därför 100% säker på att det är kameran som spökar.

Mikrojustering funkar inte eftersom den växlar mellan fram- och bakfokus. Tar jag 3 bilder på ett stillastående motiv kan det blir 3 olika fokusplan.

Det verkar som att följande AF fungerar hyfsat (t.ex. flygande fågel), värst är one-shot med bara mittpunkten vald. Det som borde ge säkrast fokus.

Nån som haft motsvarande problem och (framförallt) fått en lösning på det?
 
ANNONS