Annons

Fotografer kommer påverkas av den nya lagen GDPR

Produkter
(logga in för att koppla)

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Att foto juridiskt betraktas som konst är säkert helt korrekt men jag kan se för mig foton som jag aldrig kan betrakta som konst.
Exempelvis; från övervakningskameror eller en kamera som automatiskt fotograferar sidor i en bok. Det går säkert att komma på fler.
Enligt Svenska Fotografers Förbund går det en skiljelinje när man inte tar några kreativa beslut, och som exempel nämner han bilkameror i den här artikeln:

https://www.fotosidan.se/cldoc/lag-och-ratt/sa-paverkas-du-av-gdpr.htm

Men jag undrar om andra länder har samma syn på foton och konst? GDPR skall ju vara samma i hela EU/EFTA.
GDPR definierar inte vad som är konst, men säger att all tolkning av undantag enligt informations- och yttrandefriheten ska vara bred.

Datainspektionen har dessutom som praxis att inte ifrågasätta när någon åberopar det konstnärliga undantaget.
 

Martin F

Aktiv medlem
Ber om GDPR-hjälp inför helgen.

Jag ska fotografera en friidrottstävling. Jag har enskild firma men gör det gratis åt klubben då min son tränar där. Ett urval av bilderna ger jag sedan till klubben som lägger upp dem på sin hemsida, sociala medier mm.

Hur funkar detta ihop med GDPR? Är det något jag eller klubben behöver göra? Är det ens möjligt utan att bryta mot lagar och regler. Bilderna kommer att vara på enskilda deltagare såväl som översiktsbilder på publik. Någon möjlighet att fråga deltagare på plats om att synas på bild kommer inte att finnas.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Ber om GDPR-hjälp inför helgen.

Jag ska fotografera en friidrottstävling. Jag har enskild firma men gör det gratis åt klubben då min son tränar där. Ett urval av bilderna ger jag sedan till klubben som lägger upp dem på sin hemsida, sociala medier mm.

Hur funkar detta ihop med GDPR? Är det något jag eller klubben behöver göra? Är det ens möjligt utan att bryta mot lagar och regler. Bilderna kommer att vara på enskilda deltagare såväl som översiktsbilder på publik. Någon möjlighet att fråga deltagare på plats om att synas på bild kommer inte att finnas.
Jodå, det finns en lösning. GDPR är inte en lag som syftar att förbjuda saker utan syftet är att få ordning och ökad säkerhet.

Datainspektionen rekommenderar ”intresseavvägning” som ”rättslig grund för lagringen”. Det innebär att man kollar igenom bilderna och ser att det inte finns något särskilt känsligt och sedan konstaterar men att intresset(=nyttan) av bilderna väger tyngre än behovet att skydda personuppgifterna i bilderna. Denna process ska dokumenteras på papper (”vi har granskat bilderna och funnit att ... ”). Det är också bra om det finns angivet i samband med fotografering och publicering vem man ska kontakta om man har synpunkter.
 

Martin F

Aktiv medlem
Jodå, det finns en lösning. GDPR är inte en lag som syftar att förbjuda saker utan syftet är att få ordning och ökad säkerhet.

Datainspektionen rekommenderar ”intresseavvägning” som ”rättslig grund för lagringen”. Det innebär att man kollar igenom bilderna och ser att det inte finns något särskilt känsligt och sedan konstaterar men att intresset(=nyttan) av bilderna väger tyngre än behovet att skydda personuppgifterna i bilderna. Denna process ska dokumenteras på papper (”vi har granskat bilderna och funnit att ... ”). Det är också bra om det finns angivet i samband med fotografering och publicering vem man ska kontakta om man har synpunkter.
Stort tack! Är det klubben (som ska använda och sprida bilderna) eller jag (som fotograf) som ska upprätta detta avvägningsdokument? Jag gissar på klubben.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Stort tack! Är det klubben (som ska använda och sprida bilderna) eller jag (som fotograf) som ska upprätta detta avvägningsdokument? Jag gissar på klubben.
Ja, det är klubben. Din lagring är undantagen GDPR enligt det konstnärliga undantaget, och kanske även det journalistiska i detta fall.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
I’m man jobbar med ten marknadsföring och gör uppdra åt företag som frilans. Vad bör den person tänka på?

Lagring av bilder?
Namngivning av bilder?
Register över personer som ska bli fotograferade.
Andra saker som konkarupogifter osv till olika personer, Mail?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
I’m man jobbar med ten marknadsföring och gör uppdra åt företag som frilans. Vad bör den person tänka på?

Lagring av bilder?
Namngivning av bilder?
Register över personer som ska bli fotograferade.
Andra saker som konkarupogifter osv till olika personer, Mail?
Ansvaret ligger i huvudsak på kunden. Det är kunden som ska se till att lagringen följer GDPR och lagen om bild i reklam. I praktiken kan det vara fotografen som hjälper till med att ta in medgivande eller avtal.

Ett medgivande eller avtal ska innehålla namn på den fotograferade och på personuppgiftsansvarig, användningsområde för bilderna och hur länge bilderna får lagras.

Svenska Fotografers Förbund har mallar för detta.
 

Martin F

Aktiv medlem
Bröllopsfoto som egenföretagare, brudparet får reducerat pris mot att jag får använda bilderna i min marknadsföring. Efter leverans av bilder meddelar de att de vill att jag tar bort bilderna med hänvisning till GDPR. Vad händer?
A. Inget, jag hävdar konstnärligt undantag.
B. Jag kan fakturera för avtalsbrott i och med det reducerade priset som inte längre gäller.
C. De får rätt eftersom GDPR går före alla skrivna avtal.

Har inte hänt mig men diskussionen har dykt upp. "Någon avtalsjurist" hävdar C, jag säger A eller B.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Bröllopsfoto som egenföretagare, brudparet får reducerat pris mot att jag får använda bilderna i min marknadsföring. Efter leverans av bilder meddelar de att de vill att jag tar bort bilderna med hänvisning till GDPR. Vad händer?
A. Inget, jag hävdar konstnärligt undantag.
B. Jag kan fakturera för avtalsbrott i och med det reducerade priset som inte längre gäller.
C. De får rätt eftersom GDPR går före alla skrivna avtal.

Har inte hänt mig men diskussionen har dykt upp. "Någon avtalsjurist" hävdar C, jag säger A eller B.
Eftersom GDPR inte gäller i det här fallet så kan paret inte hänvisa till GDPR. Så A.
 

alfin

Aktiv medlem
Visst gäller GDPR för en småföretagare som använder personuppgifter i sin marknadsföring. Eller vad menar du?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Visst gäller GDPR för en småföretagare som använder personuppgifter i sin marknadsföring. Eller vad menar du?
Nej inte nödvändigtvis. Det finns ju undantag i GDPR. Det konstnärliga undantaget gäller i det här fallet.

Så avtalet handlar bara om lagen om bild i reklam.

För övrigt är det inte fråga om avtalsbrott. Det är ju ett tillstånd att publicera. Antingen använder fotografen det eller inte. Att paret vill stoppa bilderna med hänvisning till en annan lag är inte avtalsbrott, det är bara ett försök att få komma runt avtalet och samtidigt behålla rabatten.
 

alfin

Aktiv medlem
Vi får väl vänta och se vad domstolarna säger om det konstnärliga i att använda klientbilder i marknadsföringen. Att publicera fotografier på t ex internet som företag/förening kräver samtycke om inte det konstnärliga syftet kan visas och det lär nog bli svårt i marknadsföringssammanhang.

Däremot skulle man kunna hävda att ett avtal så som det beskrevs ovan är att likställa med ett samtycke till användning i marknadsföringssyfte. Ett samtycke kan alltid återkallas, men är det kopplat till ekonomiska incitament bör man rimligen kunna hävda avtalsbrott.

Huruvida det står sig juridiskt i en domstol får framtida prejudikat utvisa, precis som alla andra sk konstnärliga undantag du hänvisar till.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Att publicera fotografier på t ex internet som företag/förening kräver samtycke om inte det konstnärliga syftet kan visas och det lär nog bli svårt i marknadsföringssammanhang.
Nejdå. Det finns inget konflikt mellan konst och det kommersiella. Väldigt stor del av all konst är kommersiell - hur ska annars konstnärer leva? GDPR är tydlig - är det konst så gäller inte GDPR.

Däremot skulle man kunna hävda att ett avtal så som det beskrevs ovan är att likställa med ett samtycke till användning i marknadsföringssyfte. Ett samtycke kan alltid återkallas, men är det kopplat till ekonomiska incitament bör man rimligen kunna hävda avtalsbrott.
Avtal och samtycke är två olika saker. Avtal används när man inte vill riskera att ett samtycke dras tillbaka.

Hur som helst så kan du ju inte hävda att det är avtalsbrott och samtycke samtidigt. Och kunderna hänvisade till GDPR och inte till avtalet.
 

iSolen.se

Guest
Nejdå. Det finns inget konflikt mellan konst och det kommersiella. Väldigt stor del av all konst är kommersiell - hur ska annars konstnärer leva? GDPR är tydlig - är det konst så gäller inte GDPR.



Avtal och samtycke är två olika saker. Avtal används när man inte vill riskera att ett samtycke dras tillbaka.

Hur som helst så kan du ju inte hävda att det är avtalsbrott och samtycke samtidigt. Och kunderna hänvisade till GDPR och inte till avtalet.
Gäller konstnärliga undantaget för bröllopsfoto gäller det väl i princip allt foto och då kan man ju undra vad vi diskutterar.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Gäller konstnärliga undantaget för bröllopsfoto gäller det väl i princip allt foto och då kan man ju undra vad vi diskutterar.
Ja, det konstnärliga undantaget gäller för i stort sett alla fotografi. Det är den slutsatsen som Svenska Fotografers Förbund kommit fram till baserat på upphovsrättslagen syn på fotografi som konst.

GDPR definierar inte vad som är konst, så då får man titta på andra lagars definition, men GDPR säger att begreppet konst ska tolkas brett. Det är en tydlig signal om att tröskeln ska vara låg.

Datainspektionen vill inte ge sig in på att bedöma vad som räknas som konstnärligt, utan har som praxis att inte ifrågasätta om någon åberopar det konstnärliga undantaget.

Det är inte heller svårt att inse det rimliga i att bröllopsfoto skulle vara konst. Ingen skulle ifrågasätta om ett målat bröllopsporträtt var konst. Men även ett bröllopsfotografi är baserat på en mängd kreativa val som ljus, ögonblick, vinkel, utsnitt, skärpedjup, slutartid, bildbehandling och så vidare.

Man behöver dock komma ihåg att undantaget kanske inte gäller i nästa led. För bröllopsfoto kan istället privatundantaget gälla och tidningar omfattas av det journalistiska undantaget. Men ett företag kan behöva en rättslig grund för att lagra och publicera bilderna, dvs intresseavvägning, avtal, samtycke mm.
 

Janne.B

Aktiv medlem
Om jag har förstått det rätt så är det möjligtvis bara "semesterfoton" som kan drabbas av GDPR-lagen.
Men om man då tänker att man tar "semesterbilderna" i dom kreativa lägena på kameran tex M eller AV,
så har man ju då gjort kreativa val för att ta just dom bilderna och då bord iaf i mina tankar problemet vara undanröjt.

ELLER?
 

Umi71

Aktiv medlem
Vilket läge på kameran kan inte spela någon roll, utan det är mera komposition, tankar om fotot. Det är omöjligt att om du använder ett läge så är det ok annars inte.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Om jag har förstått det rätt så är det möjligtvis bara "semesterfoton" som kan drabbas av GDPR-lagen.
Men om man då tänker att man tar "semesterbilderna" i dom kreativa lägena på kameran tex M eller AV,
så har man ju då gjort kreativa val för att ta just dom bilderna och då bord iaf i mina tankar problemet vara undanröjt.

ELLER?
Semesterfoton tillhör den privata sfären och omfattas därför av privatundantaget så längre de hålls inom den normala privata sfären.

Men de omfattas även av det konstnärliga undantaget enligt SFFs jurist. Det är bara helt automatiserad som inte omfattas, ex bilkameror. Vid semesterfotografering väljs utsnitt, vinkel, ögonblick, brännvidd, fokuspunkt mm
 
ANNONS