Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mindre kontrast när jag för över bilder från LR till PS.

Produkter
(logga in för att koppla)

JFfoto

Avslutat medlemskap
När jag väljer att redigera en bild i PS från LR så blir bilden matt, inte lika mycket kontrast eller färg. Vad är det för inställning jag bör kolla då isåfall?
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
När jag väljer att redigera en bild i PS från LR så blir bilden matt, inte lika mycket kontrast eller färg. Vad är det för inställning jag bör kolla då isåfall?
Det basta ar att fora over filen fran Lightroom till Photoshop, t.ex. genom att hogerklicka pa bilden och valja Oppna med Lightroom. Om det ar en RAW-fil sa foljer rawkonverteringen automatiskt med, men ar det ett annat format far du tre val. Valj att oppna med Lightroom adjustments.

Om du rawkonverterar i Lightroom och sedan oppnar filen fran Photoshop foljer inte dina justeringar med, utan du oppnar forst ACR.

Om du redan gor som ovan. Kolla dina fargprofiler i LR och PS. Valj storsta mojliga fargrymd. Bast ar Prophoto. Glom inte att konvertera till sRGB innan du sparar en jpg-fil for webben. Det kanske finns nagon som sitter och kor Netscape... :)
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Det basta ar att fora over filen fran Lightroom till Photoshop, t.ex. genom att hogerklicka pa bilden och valja Oppna med Lightroom. Om det ar en RAW-fil sa foljer rawkonverteringen automatiskt med, men ar det ett annat format far du tre val. Valj att oppna med Lightroom adjustments.

Om du rawkonverterar i Lightroom och sedan oppnar filen fran Photoshop foljer inte dina justeringar med, utan du oppnar forst ACR.

Om du redan gor som ovan. Kolla dina fargprofiler i LR och PS. Valj storsta mojliga fargrymd. Bast ar Prophoto. Glom inte att konvertera till sRGB innan du sparar en jpg-fil for webben. Det kanske finns nagon som sitter och kor Netscape... :)
Oppna med Photoshop
 

JFfoto

Avslutat medlemskap
Den översta är exporterad från LR och den andra från PS, men man ser skillnaden direkt i programmen, man behöver ej exportera för att se skillnaden i kontrast. Ganska liten skillnad, men man ser att svärtan i den undre bilden inte stämmer och färgerna är lite mindre mättade.

PS är inställt på sRGB IEC61966-2.1 och LR är inställt på sRGB och gör som jag alltid gjort, öppnar bilden från LR, fungerat förr, tror det blev efter någon uppdatering av PS.

CMYK är den inställd på, korrekturfärger är inte ikryssat.
 

Bilagor

JFfoto

Avslutat medlemskap
Färginställningar i PS är en sak, skärmvisning en annan. Se till att skärmvisningen är i sRGB om du har sRGB i färghanteringen.
Menar du monitorn? Men om den är fel borde väl bilderna bli lika ändå? Den står i vilket fall i sRGB, eller menar du någon inställning i PS, vart isåfall?
 

alfin

Aktiv medlem
Menar du monitorn? Men om den är fel borde väl bilderna bli lika ändå? Den står i vilket fall i sRGB, eller menar du någon inställning i PS, vart isåfall?
Har du kalibrerat/profilerat din skärm? I så fall använder PS din skärmprofil och LR plockar upp den via OS:et. Har du inte kalibrerat din skärm ska du nog inte hänga upp dig på små färg-/kontrastskillnader mellan applikationer.
 
ANNONS