Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

PMD

Aktiv medlem
6:44 in i youtubeklippet https://youtu.be/DrWv6D3v95g säger dom att när Z kamerorna bländar ner över 5,6 (exempelvis F11) så kommer bländaren stanna på 5,6 tills man tar kortet för att hjälpa fokussystemet att hitta rätt.

Hur blir det då med tex manuell fokus om man har ett Laowa 15mm wideangel macro och bländar ner till F11. Kommer man kunna se vart fokuset ligger med fokuspeaking? Det objektivet har ju inte elektroniska kontakt mellan objektiv, adapter och kameran.
Om man inte lyckas fokusera vid inställd bländare så får man blända upp, fokusera, och sen blända ner.

Här har man en fördel med riktigt gamla objektiv som saknar springbländare. Dessa brukade ha en ring framför eller bakom bländarringen som i ena ändläget öppnade upp bländaren helt och i andra ändläget stängde ner till inställd bländare. Vridvinkeln mellan ändlägena brukar vara ganska kort.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Någon som förstått hur AF fungerar? Är det liknade AF-C och AF-S och val av antal punkter som DSLR? Om så var sitter den väljaren? Fungerar AF lika bra på spegellösa som en DSLR om man använde färre punkter, jag använder enbart AF-S en punkt och AF-C 9D, eller måste man ha 400 punkter aktiverade för att få en vettig AF, men då är det väl risk att den sätter fokus på förgrund eller bakom istället?

Kan inte se att det finns en ISO knapp, nu använder jag den inte så ofta då jag använder A bländarförval på främre och ISO på tumhjulet, men i M så måste man ställa ISO

Skönt om nu Qual knappen är borta, har av misstag ändrat under fotografering

Om någon månad släpps väl manualen så får man gå in och studera den mer i detalj
 

sodaboy

Aktiv medlem
Synd att nya 58/0,95 inte får autofokus. Hade den haft det hade jag köpt en på stående fot.
Nån som vet varför den inte fick af?
 

sodaboy

Aktiv medlem
Du vet om vad den kommer kosta? Runt 6000 dollar. Den hade väl knappast blivit billigare med af. Blir väl ett samlarobjekt mest
Jo då, medveten om priset (suck). Men älskar man ljusstarka fasta gluggar så är det svårt att avstå. Den skulle gå varm om jag hade en, men jag backar då den inte har af (litar inte på mina ögon i alla lägen).
 

ztenlund

Aktiv medlem
Någon som förstått hur AF fungerar? Är det liknade AF-C och AF-S och val av antal punkter som DSLR? Om så var sitter den väljaren? Fungerar AF lika bra på spegellösa som en DSLR om man använde färre punkter, jag använder enbart AF-S en punkt och AF-C 9D, eller måste man ha 400 punkter aktiverade för att få en vettig AF, men då är det väl risk att den sätter fokus på förgrund eller bakom istället?
9D?
3D Tracking verkar inte finnas i nuläget enligt DPR:s titt på förserieex, utan de har i nuvarande version en lösning som tydligen är mer lik Lv-läget där man väljer vad kameran ska följa.

Självklart har den både singelfokus och följande.

Kan inte se att det finns en ISO knapp, nu använder jag den inte så ofta då jag använder A bländarförval på främre och ISO på tumhjulet, men i M så måste man ställa ISO
Då kan du inte ha tittat särskilt länge. Den sitter ungefär på samma ställe som på de senaste kamerorna (i närheten av avtryckaren).

Skönt om nu Qual knappen är borta, har av misstag ändrat under fotografering
Det har jag inte varit med om, men jag har ganska länge haft kameror utan programratt där knappen sitter på ovansidan.
 

iSolen.se

Guest
Jo då, medveten om priset (suck). Men älskar man ljusstarka fasta gluggar så är det svårt att avstå. Den skulle gå varm om jag hade en, men jag backar då den inte har af (litar inte på mina ögon i alla lägen).
Du kommer ha fin fokushjälp i sökaren och nu menar jag inte en grön punkt utan att kameran markerar det som är i fokus.

Skärpedjupet är så kort på 0,95 att det är tveksamt att en autofokus fungerar i praktiken. Om motivet eller kameran rör sig det minsta tappas fokus.
 

sodaboy

Aktiv medlem
Du kommer ha fin fokushjälp i sökaren och nu menar jag inte en grön punkt utan att kameran markerar det som är i fokus.

Skärpedjupet är så kort på 0,95 att det är tveksamt att en autofokus fungerar i praktiken. Om motivet eller kameran rör sig det minsta tappas fokus.
Focuspeaking (väl?) är najs som du skrivet, men skulle ändå kännas gott med af som extra hjälp. Misstänker också att det är f0,95:s skärpedjup som ställer till det, därför ingen af. Canon lyckades med f1,0 då borde Nikon också fixa det tycker man. Som sagt, ingen expert i ämnet, bara en sucker för ljusstyrka och dess för- och nackdelar.....
 

iSolen.se

Guest
Focuspeaking (väl?) är najs som du skrivet, men skulle ändå kännas gott med af som extra hjälp. Misstänker också att det är f0,95:s skärpedjup som ställer till det, därför ingen af. Canon lyckades med f1,0 då borde Nikon också fixa det tycker man. Som sagt, ingen expert i ämnet, bara en sucker för ljusstyrka och dess för- och nackdelar.....
Det är väl ingen här som ska köpa det ändå så kritiken är väl mest för att vissa ska få klaga. Lite som arbetstemperaturen och vädertätningen...som visade sig vara högst normal och därmed bättre än vad Sony har trots flera generationer släppta. Adaptern verkar också vara ett kärt område att kritisera osett.
 

sodaboy

Aktiv medlem
Det är väl ingen här som ska köpa det ändå så kritiken är väl mest för att vissa ska få klaga. Lite som arbetstemperaturen och vädertätningen...som visade sig vara högst normal och därmed bättre än vad Sony har trots flera generationer släppta. Adaptern verkar också vara ett kärt område att kritisera osett.
Ville verkligen inte kritisera, utan mest en undran om af, samt en önskan om af för att dölja mina egna tillkortakommanden. Gluggen kommer säkerligen generera fantastiska bilder, det är jag helt övertygad om. Får nog ta och ringa kompisarna på Nikon för att få klarhet i orsakerna.
 

iSolen.se

Guest
Ville verkligen inte kritisera, utan mest en undran om af, samt en önskan om af för att dölja mina egna tillkortakommanden. Gluggen kommer säkerligen generera fantastiska bilder, det är jag helt övertygad om. Får nog ta och ringa kompisarna på Nikon för att få klarhet i orsakerna.
Läs tråden så ser du vilka jag riktar mig mot :)
 

adl

Aktiv medlem
Någon smartare än jag får förklara varför man krafsar efter en AF/M spak, jag rör ingen sådan. Superlim.
Nej, den spaken klarar jag mig utan också. Men knappen för att ändra fokusområde hade jag gärna haft kvar. Nu verkar det som att man får offra en Fn-knappe eller mappa om en annan knapp för den funktionen.
Klart steg bakåt ergoniomiskt, iaf för mig.
 

iSolen.se

Guest
Nej, den spaken klarar jag mig utan också. Men knappen för att ändra fokusområde hade jag gärna haft kvar. Nu verkar det som att man får offra en Fn-knappe eller mappa om en annan knapp för den funktionen.
Klart steg bakåt ergoniomiskt, iaf för mig.
Hmm, var är AF-S / AF-C knappen? Inte för att jag någonsin kör AF-S men i mitten på den väljer man fokusområde på tex D850. Som jag också ytterst sällan ändrar. Hmm.
 

lonian

Aktiv medlem
Förstår om af inte fungerar på f0.95 , hade dock önskat att de ändå klämt in en af motor som börjar kicka igång vid f1.4 eller liknande.
 

martinot

Aktiv medlem
Z6 verkar vara ganska konkurrenskraftigt prissatt:

https://www.scandinavianphoto.se/produkt/1022979311/nikon/z6-nikkor-z-24-70mm-f-4-s-ftz-adapter

Är billigare än motsvarande Sony A7III. Dessutom krävs inte mycket av Nikkor 24-70/4 för att den skall slå Sonys ditto optiskt.

Z7 är mer komplicerad att bedömma prissättningen på.
Jo, Z6 verkar lite mer intressant tycker jag också. Speciellt om den så småningom kan röra sig mer ner till 23-24 papp.

Men jag kan inte komma runt missen att de bara har en enda kortplats. Hade de inte fått plats med ett till XQD-kort, så kunde de åtminstone klämt in ett SD-kort (eller i värsta fall ett microSD).
 
ANNONS