Annons

Nya spegellösa Canon RF, så blev den

Produkter
(logga in för att koppla)

iSolen.se

Guest
Att höja extremt från iso100 till iso6400 istället för att fota direkt vid iso6400 har jag nog inte sett en enda test visa vara ens närheten vara jämförbara rent brusmässigt (S/N rationellt). Men de som "nästan' är ISO invarianta är ju klart mkt bättre än de som inte är det.
Vi som fotar mkt astroscape/mörkerfoto underexponerar sällan. Snarare tvärtom, vissa tom fotar vid iso12800/25600 för att sedan sänka ner det 1-2 eV för då minskar bruset. Detta gäller såväl för Canonsensorer som Sonysensorer.

Tråkiga med båda metoderna (över resp underexponering) är ju att det blir svårt att utvärdera bilderna på plats.

/Stefan
Kanske kan vara idé att köra wifi till telefonen där du kan göra den nödvändiga justeringen. Då slipper du rubba kameran också.
 

PMD

Aktiv medlem
Problemet ligger i definitionen av ny sensor. Canon, liksom alla andra hävdar att sensorn i sin nya kamera är ny som i fallet 6D II. Vi kan tycka att det är äldre teknik men ingen av oss kan bevisa att sensorn inte är ny - att Canon haft den liggande på hyllan sedan 6D (den första) kom ut.
Sensorn är säkerligen nykonstruerad för EOS 6D II. T.ex. så har inte den första EOS 6D Dual Pixel AF vilket Mk II har.

Däremot använde Canon tydligen ingen ny teknik i utläsningsdelen av den nya sensorn utan återanvände en äldre konstruktion.
 

iSolen.se

Guest
Jag kör ingen av dessa tekniker.
Och rubba kameran är nog det man vill göra mellan varje exponering ändå.

/Stefan
Du brukar ju prata om att stacka bilder för att få ner bruset. Om du då rubbar kameran blir det rätt mycket jobb med stackningen. Men du jobbar som du vill, tekniken kan passa andra bättre.

Jag har ibland använt telefonen som display och kört liveview helt enkelt för att kameran varit svårtillgänglig, tex med displayen mot marken eller vägg.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Att höja extremt från iso100 till iso6400 istället för att fota direkt vid iso6400 har jag nog inte sett en enda test visa vara ens närheten vara jämförbara rent brusmässigt (S/N rationellt). Men de som "nästan' är ISO invarianta är ju klart mkt bättre än de som inte är det.
Vi som fotar mkt astroscape/mörkerfoto underexponerar sällan. Snarare tvärtom, vissa tom fotar vid iso12800/25600 för att sedan sänka ner det 1-2 eV för då minskar bruset. Detta gäller såväl för Canonsensorer som Sonysensorer.

Tråkiga med båda metoderna (över resp underexponering) är ju att det blir svårt att utvärdera bilderna på plats.

/Stefan
Canon 5D II blir ISO-lös vid 1600. Över det kan man ljusa upp i efterbehandling eller använda ISO 3200 eller 6400. Borde gälla senare kameror också vid en viss gräns.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Demo EOS R

Var idag förbi Scandinavian Photo på Vasagatan och kände lite på EOS R under Canons demodag. Svårt att säga något om bildfilerna och kvalitén men den generella upplevelsen är mycket bra och kameran ligger perfekt (i mina händer i vart fall) och med batterigrepp och 50/1.2 blir det i det en fullsize DSLR och lite till. I min värld är det positivt. Klarar inte av när saker och ting tvingas bli smått bara för att tekniken tillåter.

50/1.2 är precis det alla skrivit om. Fokuserar som en gud och väger som en djävul. Och man vill lämna butiken med ett eget ex.

Sedan en intressant notering som gjorde att jag faktiskt redan bokat ett ex. Jag har tidigare haft krav på dubbla kortplatser och blev besviken på avsaknaden när R lanserades. Men - och det kanske redan har nämnts i tråden - med Canons app Camera Connect så kan du i realtid låta kameran spara JPEG kopior i telefonen. Hoppas tekniken fungerar som utlovat och att kameran inte laggar. Jag skjuter aldrig kulspruta så borde fungera rätt bra. En bonus med detta system är ju att man även är någorlunda safe om man mot förmodan skulle bli av med kameran. Nackdelen är väl att man alltid måste ha telefonen antingen på sig eller inom wifi. Men det har i vart fall jag oftast. Sedan får man ju se till att den är ordentligt laddad och inget slö-surfande mellan plåtningarna som suger ut batteriet :). Men det finns ju iofs lösningar för det också numera...

(sedan en liten parantes som egentligen inte hör hit, men bland åskådarna fanns en extremt neggo person som ifrågasatte precis ALLT. Först med EOS R om 4K i cropmode, endast en kortplats och när Canon hade svar på det mesta så gick han över på bristfälliga adaptrar, sedan blev det objektiv. Fick känslan av att han var där enbart för att dissa Canon. Det var nog inte helt lätt för deras representanter att hålla diplomtin i styr, men dom gjorde det rätt bra ändå)-
 

Sven_Sven

Aktiv medlem
Tack för en bra rapport! Koppling till mobilen och vidare till Lightroom CC eller annan molntjänst är ju ypperlig för ett snabbt och säkert flöde. Ska bli intressant att se hur smidigt arbetsflödet kan bli.
 

iSolen.se

Guest
Tack för en bra rapport! Koppling till mobilen och vidare till Lightroom CC eller annan molntjänst är ju ypperlig för ett snabbt och säkert flöde. Ska bli intressant att se hur smidigt arbetsflödet kan bli.
Du ska nog se det som i första hand ett off-camera backup, av prestandaskäl kör man jpeg och lägre upplösning.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Du ska nog se det som i första hand ett off-camera backup, av prestandaskäl kör man jpeg och lägre upplösning.
Ja, att skyffla RAW filer via wifi som backup är nog ingen hit...

Men jag kör oftast JPEG som backup så tror det här kan bli riktigt bra, även om två kort känns bättre i den meningen att man slipper tänka på sin telefon. Man kanske kan tejpa fast den på batterigreppet :)
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Den nya zoomen 28-70/2, börjar den på 28mm för att hålla ner vikt och storlek precis som Tamron 28-75/2.8?
För isåfall hade man väl kunnat göra likadant till deras DSLR linje?

Kanske blir ett aber för några då just Tamron fick nackdelen att inte kunna gå ända ner till 24mm som alla vant sig vid.

/Stefan
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Den nya zoomen 28-70/2, börjar den på 28mm för att hålla ner vikt och storlek precis som Tamron 28-75/2.8?
För isåfall hade man väl kunnat göra likadant till deras DSLR linje?

Kanske blir ett aber för några då just Tamron fick nackdelen att inte kunna gå ända ner till 24mm som alla vant sig vid.

/Stefan
Nu gissar jag liksom vi andra. Det verkar vara en utmaning att konstruera skarpa objektiv som går från vidvinkel till tele så jag skulle tro att Canon ville göra så få optiska kompromisser som möjligt i detta "skrytobjektiv" och därmed begränsade zoomomfånget.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Den nya zoomen 28-70/2, börjar den på 28mm för att hålla ner vikt och storlek precis som Tamron 28-75/2.8?

För isåfall hade man väl kunnat göra likadant till deras DSLR linje?
Vet inte vem "man" är. Men Tamron har ju både 28-75/2,8 och 24-70/2,8 VC för spegelreflex. Den ena lätt och den andra stor och tung.

För Canon gissar jag att de helst inte vill gå från 24 till 28 i en normalzoom, men det är en möjlig kompromiss i vissa lägen. Det är också skillnad i att konstruera ett objektiv för spegelreflex och för spegelfritt som har kortare registeravstånd. 28-70/2 hade antagligen blivit ännu större och tyngre i en EF-version.

Kanske blir ett aber för några då just Tamron fick nackdelen att inte kunna gå ända ner till 24mm som alla vant sig vid.
Det är naturligtvis en nackdel att Tamron 28-75 inte går ner till 24 mm. Å andra sidan är det lätt och relativt billigt trots sin ljusstyrka. Det är inte omöjligt att Tamron kompletterar med en 24-70/2,8 VC framöver.
 

torbeno

Aktiv medlem
Du ska nog se det som i första hand ett off-camera backup, av prestandaskäl kör man jpeg och lägre upplösning.
Jo, det lär bli svårt att locka över bröllopsfotografer med denna funktion.

Vet någon hur många megapixel jpg-bilden får som förs över på detta sätt? Min erfarenhet är att de duger till webb men inte så mycket mer,
 

iSolen.se

Guest
Jo, det lär bli svårt att locka över bröllopsfotografer med denna funktion.

Vet någon hur många megapixel jpg-bilden får som förs över på detta sätt? Min erfarenhet är att de duger till webb men inte så mycket mer,
Det väljer du själv antalet megapixel kan vara detsamma, lite ökad kompression så det duger alldeles utmärkt som en backup, det är ju inte originalbilderna utan något för en osannolik nödsituation typ stulen kamera eller kamera i vatten. Korrupta bilder kan förstås också hända men det är också osannolikt om man använder bra och testade minneskort.
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
Jo, det lär bli svårt att locka över bröllopsfotografer med denna funktion.

Vet någon hur många megapixel jpg-bilden får som förs över på detta sätt? Min erfarenhet är att de duger till webb men inte så mycket mer,
Vad fasen är en "bröllopsfotograf"? Det måste vara ett modeuttryck och porträttfotografer har ju funnits och var bland de första "riktiga" fotograferna. Finns det folk som lever uteslutande på detta? Måste vara grymt trist i längden. Finns det en utbildning för att bli just bröllopsfotograf? Vem som helst kan ta bilder på ett bröllop. Jag blir nyfiken...
 

iSolen.se

Guest
Vad fasen är en "bröllopsfotograf"? Det måste vara ett modeuttryck och porträttfotografer har ju funnits och var bland de första "riktiga" fotograferna. Finns det folk som lever uteslutande på detta? Måste vara grymt trist i längden. Finns det en utbildning för att bli just bröllopsfotograf? Vem som helst kan ta bilder på ett bröllop. Jag blir nyfiken...
Du kan väl skjuta ner matfotograf, porträttfotograf, mäklarfotograf, naturfotograf och resefotograf på samma sätt. Vad är problemet?
 

torbeno

Aktiv medlem
Vad fasen är en "bröllopsfotograf"? Det måste vara ett modeuttryck och porträttfotografer har ju funnits och var bland de första "riktiga" fotograferna. Finns det folk som lever uteslutande på detta? Måste vara grymt trist i längden. Finns det en utbildning för att bli just bröllopsfotograf? Vem som helst kan ta bilder på ett bröllop. Jag blir nyfiken...
Du verkar ha vaknat på fel sida idag. Men om jag uttrycker mig såhär då: fototillfällen som aldrig någonsin kommer hända igen, man får inte en andra chans. Jag har fotat jättemycket (på amatörnivå) bröllop, konserter, dop mm men skulle aldrig tacka ja till att vara ”riktig” bröllopsfotograf. Om nåt skulle faila så vill jag inte ta på mig det ansvaret. Oavsett handhavandefel eller kamera som går sönder.
(Kan dock tillägga att jag räddat en bröllopsfotograf en gång som under pågående vigsel fick problem med minneskortet och jag kunde snabbt låna ut mitt till honom)
 
ANNONS