Annons

Fota av gammalt porträtt

Produkter
(logga in för att koppla)

Thomas_N

Aktiv medlem
Har ett gammalt porträtt i a3+ Storlek som inte går in i scannern. Har bleknat och jag vill försöka återskapa det som det såg ut. Har testat att fota med kameran men det blänker lätt. Har tagit av glaset men blänker ändå. Har satt upp ett grpkort med vitt grått och svart bredvid. Men ändå blir det inte bra i ps. När jag vit-grå-och svart balanserat ser bilden inte ut som originalet. Färgerna stämmer inte. Tips på hur man skall göra?
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Har ett gammalt porträtt i a3+ Storlek som inte går in i scannern. Har bleknat och jag vill försöka återskapa det som det såg ut. Har testat att fota med kameran men det blänker lätt. Har tagit av glaset men blänker ändå. Har satt upp ett grpkort med vitt grått och svart bredvid. Men ändå blir det inte bra i ps. När jag vit-grå-och svart balanserat ser bilden inte ut som originalet. Färgerna stämmer inte. Tips på hur man skall göra?
Hej

Har inte helt koll på formatet, tänkte spontant :) Om du scannar x 2 där delarna lappar över varandra och sedan slår samman bilden med funktionen i PS?
 

lonian

Aktiv medlem
När du fotar av bilden, hur gör du då? Kör du med blixt så pröva ändra riktning på blixten. Jag har haft liknande problem när jag skall fota av spelfodral, men efter lite omriktning på blixten brukar det fungera tillslut.
 

AFJ

Aktiv medlem
För att bli av med reflexer - prova att fotografera utomhus i naturlig ljus (ej direkt solljus).
 

Thomas_N

Aktiv medlem
Jag hängde upp tavlan i ramen men utan glas på väggen. La en trådlösblixt på ett bort lett ett vitt paraply över. Ingen inbyggd blixt på. Kameran på stativ. Testade politiker åxå. En bild och sedan vred Jag lite på filtret och körde massa bilder med olika vinklar på filtret.
Har inte testat att scanna bilden i delar. Vet inte hur jag lägger ihop det i ps. ..Lite rädd att skada bilden om halva ligger utanför scannern också..
 

Thomas_N

Aktiv medlem
Jobbigt när man bara har en trådlös blixt och ett paraply.
Undra om man kan ha en lampa som ljuskälla på ena sidan på något sätt. Kanske får försöka låna en extra blixt och testa med. Jag kanske får försöka ute.
 

Thomas_N

Aktiv medlem
Funderar på att testa scannern på jobbet. VI har sådana där kopieringsmaskiner med en stor A3+ glasyta som man kan scanna i från. 600 DPI räcker det tro? Blir det bättre att fota än att scanna?
 

AFJ

Aktiv medlem
Funderar på att testa scannern på jobbet. VI har sådana där kopieringsmaskiner med en stor A3+ glasyta som man kan scanna i från. 600 DPI räcker det tro? Blir det bättre att fota än att scanna?
Jag är ingen expert men "upplösningen" i själva originalpapperskopian är nog rätt låg så jag tror absolut att 600 dpi är tillräcklig.

Kameran ger mycket bra kvalité tycker jag och man får en RAW-fil som kanske är lättare att efterbehandla.

Den stora fördelen med en scanner tycker jag är att att du får alla vinklar rätt. Fotar man av det hela utan att ha rätt setup så är det väldigt lätt att allt inte blir absolut rakt vilket kan störa resultatet.

men som sagt - är absolut ingen expert men brottades en hel del men ett liknande problem för något år sedan när jag skulle fota av ett inramat dokument som jag inte vågade ta ur sin ram.
 

Lahn

Aktiv medlem
Varför inte lägga foton på golvet i ett jämt belyst rum? Mörklägga för intensiva ljuskällor, kanske drar ner persiennen och sedan fotografera med en lång slutartid (flera sekunder). Alltså utan blixt eller annan ljuskälla än bara naturligt ljus.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem

Thomas_N

Aktiv medlem
Har i helgen tagit ut fotona och fotat av med stativ utomhus ihop med gråkort (QP101)
Blev ganska bra så jag är nöjd med indatan. MEN nu skall jag försöka redigera bilderna och återskapa färgerna som fanna från början...Har läst att man skall gå in och kolla nivåerna för resp. färg och försöka maxa dem. Men givetvis blir det inte perfekt för det. Finns inget av en viss färg från början hjälper det inte att maxa nivån nu heller. Någon som har ideer om hur man bäst återskapar färgerna som bleknat? Eller lämnar man det till någon som mot betalning hjälper till?
 
ANNONS