Annons

Förbjud mekanisk slutare på presskonferenser?

Produkter
(logga in för att koppla)

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
Har reagerat på alla slutarljud när folk pratar i riktisdsdagen. Sjukt störarnde


https://www.aftonbladet.se/a/J18xLX


Vore det inte läge att förbjuda mekaniska slutare vid presskonferenser? Särskilt viktiga politiska.
"Viktiga politiska" Är de viktigare än andra presskonferenser? Jag störs inte så mycket av det, då det oftast kommer ut i skrift ifall det någon gång sagts något viktigt.

Då är det värre med alla fotbollstränare som pratar skånska på dåligt uppmickade presskonferenser. Jag menar, hur många kan höra vad Henke Larsson mumlar om även utan mekaniska slutare. Klart mer prioriterat att lösa det om du frågar mig.
 

MikaelSB

Aktiv medlem
Vore ett helt onödigt förbud.

Rent fototekniskt vore det bitvis förödande också då elektroniska slutare sällan hanterar flimrande elektroniska ljuskällor utan att riskera distraherande ränder i bilden vid högre slutartider.

Jag tror inte den redan åtsatta bildjournalistiken behöver fler näringshinder.
 

Ventures

Aktiv medlem
"Viktiga politiska" Är de viktigare än andra presskonferenser? Jag störs inte så mycket av det, då det oftast kommer ut i skrift ifall det någon gång sagts något viktigt.

Då är det värre med alla fotbollstränare som pratar skånska på dåligt uppmickade presskonferenser. Jag menar, hur många kan höra vad Henke Larsson mumlar om även utan mekaniska slutare. Klart mer prioriterat att lösa det om du frågar mig.
"Fjupåll" = fotboll :)
Att kamerorna hörs måste bero på dålig mikrofonteknik. Dessutom ger fotografernas aktivitet intrycket av att det pågår något intressant, vilket kanske också vill förmedlas.
 

PutteMacGuff

Aktiv medlem
Normalt är att den som leder presskonferensen låter fotograferna vara framme några minuter i början men sen när dom ska börja prata så blir fotograferna tillsagda att sätta sig ner.

Om om du upplever det som störande under själva konferensen så är det nog pga att det inte funnits någon ledare på plats.
 

Erik Normark

Aktiv medlem
Att kamerorna hörs så tydligt i klippet beror på var miken är placerad, och vilken typ av mik som används. Görs det rätt så skulle slutarljuden inte märkas lika tydligt. Det kan knappast vara miken som Jimmy har framför munnen som används i detta fall, i så fall är den rundupptagande (omni), vilket låter osannolikt.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Problemet är mera att man gjort felaktiga val av mikrofoner för det sammanhanget.

Använder man tryckfältsmikrofoner blir det så här.
Istället borde man använt riktmikrofoner som har en naturlig undertryckning av omgivande ljud.
 

torbeno

Aktiv medlem
Har reagerat på alla slutarljud när folk pratar i riktisdsdagen. Sjukt störarnde


https://www.aftonbladet.se/a/J18xLX


Vore det inte läge att förbjuda mekaniska slutare vid presskonferenser? Särskilt viktiga politiska.
Jo verkligen. Låt 2019 bli året då vi slipper detta störande moment. Jag har under varje gång jag lyssnat på presskonferenserna störts av detta.
Att den som leder presskonferensen skulle låta fotograferna vara framme nån minut början endast har ju verkligen inte stämt alls. 4 personer står stilla och pratar. Fotograferna verkar tävla om vem som kan ta flest bilder ... skottsalva på skottsalva avlossas. Vad är grejen där? Jag lovar att med ex.vis en sony A9/A7 III hade löst biffen där, nu finns ju snart även nikons och canons spegellösa ute. Vad finns det då för skäl att stå och smattra för glatta livet och störa omgivningen?
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jo verkligen. Låt 2019 bli året då vi slipper detta störande moment. Jag har under varje gång jag lyssnat på presskonferenserna störts av detta.
Att den som leder presskonferensen skulle låta fotograferna vara framme nån minut början endast har ju verkligen inte stämt alls. 4 personer står stilla och pratar. Fotograferna verkar tävla om vem som kan ta flest bilder ... skottsalva på skottsalva avlossas. Vad är grejen där? Jag lovar att med ex.vis en sony A9/A7 III hade löst biffen där, nu finns ju snart även nikons och canons spegellösa ute. Vad finns det då för skäl att stå och smattra för glatta livet och störa omgivningen?
Åtminstone på A9 behöver du den mekaniska slutaren med blixt...
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Historiskt (på filmtiden) har det ju funnits förbud mot spegelreflex vid särskilda event. Typ kungabrölopp och prinsessdop.
Varpå många använde Leica vid dessa tillfällen.

Det är knappast slutaren med sitt lilla ”tjick” som stör. Spegeln däremot med sitt ”kladoff” kan låta rätt mycket.

Men det ljudet är ju en del av kulturen vid presskonferenser. Och mobiltelefoner med elektronisk slutare programmeras så att de ska låta som ”riktiga” kameror med spegel.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Men hör ni ni som hårdnackat motsätter er alla förbättringar av samtals- och sammankomstmiljöer, varför skulle inte det vara att föredra att man slipper allt detta störande rassel som uppstår när horder av fotografer ska ta sina bilder.

Det handlar långtifrån bara om presskonferenser utan även om exv. dop- och andra stämningsceremonier i kyrkor m.m.

Lyckligtvis behöver vi ju inte längre vara bundna till kameralösningar med störande mekanik. Både Canon och Nikon har ju alternativ i dag de med.

Jag tycker ni bortser helt från avnämarna när ni talar om att fotonäringen inte behöver fler "hinder". Det finns mängder med folk idag som har olika typer av svårigheter med hörseln. Vi har idag en produktion av video och film t.ex. där man numera alltid har en förkärlek för att lägga på en ljudridå som gör att många har svårt att höra den talade dialogen. Det är särskilt ett problem när dialogen är på svenska och saknar löpande undertexter. Satt själv igår och var sufflör åt min fru som missade var och varannan dialog när ljudmattorna bredde ut sig. Det är så det ser ut för många.

Jag hör själv hyfsat men även jag drabbas ibland p.g.a. sviter från gamla jobb och sysselsättningar i bullriga verkstäder och arbete på linjen med jetflygplan. Många med mig har problem om ljud kommer från två eller flera håll samtidigt då vi har svårt att separera ljud. Jag klarar själv spegelrasslet men tycker det är onödigt idag.

Den här diskussionen påminner om den vi haft kring elektroniska sökare vs optiska vid seriebildstagning. De flesta tror jag ändå skulle föredra att slippa stroboskop-effekterna av speglar och intermittent slutande och öppnande slutare men från många gamla fotografer så hör man ofta att det inte spelar någon roll eftersom man vant sig. Varför stå ut med onödigt störningar vare sig de är optiska eller består av störande ljud, om det ofta går att slippa dem idag??

Sedan har jag alltid undrat över en annan sak: varför alla dessa horder av fotografer som tar exakt samma bilder från en händelse? Känns rätt otidsenligt idag. Här kunde väl pressen samarbeta lite bättre. De har ju snart inga egna fotografer ändå så varför inte skicka ett par istället för 20? Det skulle också dämpa ljudnivån väsentligt.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Man kanske också borde förbjuda publik vid sportevenemang. Det är ju stört omöjligt att höra spelarnas kommunikation under en fotbollsmatch i allsvenskan. Och se hur den stackars tränaren gapar, skriker och viftar för att göra sig förstådd. Utan framgång.
Publiken låter så högt att föräldrar sätter hörselkåpor på sina småttingar.
 
ANNONS