Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra grafikkort för bildbehandling, med dubbla LUT osv

Produkter
(logga in för att koppla)

aasaboe

Aktiv medlem
Nu sitter jag äntligen här med en Eizo-skärm. Då dyker tanken på ett bra grafikkort för bildbehandling upp. Kör med LR och PS, Premiere KAN bli aktuellt men är inte högprioriterat. Jag har förstått att dubbla LUT är ett måste om man tänker sig att köra på två skärmar.

Vad skall man välja om man vill ha ett bra kort för ändamålet utan att priset rusar iväg allt för mycket. Vad jag förstår är de dyrare korten mer för spel och/eller videoredigering?

I datorn sitter ett AMD Radeon HD 5670. För Eizo CX240 anges upplösningen 1920x1200, men jag får bara 1920x1080. Med min tidigare Asus-skärm gick det bra med 1920x1200, trivs inte Eizo-skärmen med mitt nuvarande grafikkort kanske?
 

aasaboe

Aktiv medlem
LDFB-metoden (svenska för RTFM) är inte så dum. Upplösningen beror på att jag var lat i kväll och kopplade med HDMI.

Men grafikkortstips tas gärna emot.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Nu sitter jag äntligen här med en Eizo-skärm. Då dyker tanken på ett bra grafikkort för bildbehandling upp. Kör med LR och PS, Premiere KAN bli aktuellt men är inte högprioriterat. Jag har förstått att dubbla LUT är ett måste om man tänker sig att köra på två skärmar.

Vad skall man välja om man vill ha ett bra kort för ändamålet utan att priset rusar iväg allt för mycket. Vad jag förstår är de dyrare korten mer för spel och/eller videoredigering?

I datorn sitter ett AMD Radeon HD 5670. För Eizo CX240 anges upplösningen 1920x1200, men jag får bara 1920x1080. Med min tidigare Asus-skärm gick det bra med 1920x1200, trivs inte Eizo-skärmen med mitt nuvarande grafikkort kanske?
Grafikkortens prestanda spelar en mycket underordnad roll när man arbetar med 2D-bilder (som vi gör), enda undantaget är att PS drar nytta av grafikkortets beräkningskapacitet vid en del realtidsoperationer. Men det ställer faktiskt inga jättekrav på grafikkortet det heller :)

Så länge vi talar om konsumentgrafikkort (dvs 95% av det du ser i handeln) så handlar prisnivån nästan utelsutande om 3D-prestanda, vilket är viktigt för spel och för de som arbetar med 3D-rendering av något slag (CAD, modellering m m). Det finns i stort sett inga påvisbara skillnader i färgkvalitet mellan billiga och dyra grafikkort - detta eftersom färgerna i det stora hela styrs av huvudprocessorn.

Sedan har du de riktigt dyra grafikkorten avsedda för arbetsstationer och liknande, de är möjligen en aning stabilare över tid eftersom de har mer påkostade komponenter och bättre kylning. Men då talar vi subtila skillnader och rejält dyra kort.

Jag gjorde ett test för ett antal år sedan med billiga och dyra grafikkort med kretsar från både Nvidia och ATI och hur vi än kombinerade märkte vi inga skillnader i färgvisning som låg utanför slumpvariationer. När jag har talat med branschfolk om saken så säger de samma sak: Färgerna påverkas inte i någon mätbar grad av grafikkortet.

Problemet med bildstorlekar (1920x1080, 1920x1200 osv) handlar mer om drivrutinerna (eller kontakterna, vilket du just upptäckte :) än om grafikkortet. Så länge vi sysslar med 2D-bild så har även det enklaste av dagens grafikkort mångdubbelt mer prestanda (grafikminne) än vad som krävs för sådana bildstorlekar, eller ens uhd/4k. För 3D-bearbetning spelar som sagt däremot grafikkortet mycket stor roll. Men det berör normalt inte oss fotomänniskor.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Jag köpte ett Asus Radeon R7240. Skall visst vara en ny serie som skall vara bra. tror dock det är som Martin säger att de flesta grafikkort duger bra. Att processor och ramminne har större betydelse. Men det kändes i alla fall bra. Köpte samtidigt en SSD-disk som jag tycker har speedat upp det mesta i datorn.
 

aasaboe

Aktiv medlem
Tack för era svar!

Jo, jag har förstått att för bildbehandling är grafikkortet tämligen oväsentligt, men det är det här med dubbla LUT... Som jag fattat det behövs det för att kunna använda två skärmar samtidigt om de ska bli rätt profilerade. Och det hittar man inte så mycket om i specarna...
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
I tråden http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=143799
skriver Grevture:
"Dels måste det finnas stöd för flera profiler i grafikkortet, men det är så vitt jag känner till det vanliga numera och har varit sedan ganska länge"

Men hur VET man att det är så? Verkar inte vanligt att upplysa om det bland säljarna ;-)
Du kan ju alltid passa på att fråga nästa gång du är på Elgiganten :)

Jag kan inte påstå att jag vet säkert, men jag skulle bli förvånad om det finns några grafikkort som säljs idag som inte stödjer det.
 

aasaboe

Aktiv medlem
Tack! Nja, Elgiganten... jag brukar inte förvänta mig riktiga svar i den handlarkategorin... ;-)

Men jag ska fråga på Dustin, Misco eller nå´n ;-)
 

afe

Aktiv medlem
Tror det är fullständigt onödigt - alla moderna grafikkort jag provat fungerar utmärkt att profilera för flera skärmar.
 

aasaboe

Aktiv medlem
Ja, jag tror också att det är så. Man är bara så van att allt i den här hobbyn som är "något att ha" också kostar skjortan, i bästa fall, i värsta fall skjortan och hela kostymen. Så det blir svårt att ta till sig att nån gång räcker det med billiga grejor... ;-)

Gott, jag slösar helst inte i onödan så det får bli enligt era råd. Tack för hjälpen!

Red/ Och den riktigt billiga vägen - befintligt kort får sitta kvar ;-)
 

jjf

Aktiv medlem
Vilken kabel använder du?

Jag har för mig att HDMI inte spottar ut samma upplösning som display-port gör. Kan vara värt att kolla.
 

--Micke--

Aktiv medlem
Tack för era svar!

Jo, jag har förstått att för bildbehandling är grafikkortet tämligen oväsentligt, men det är det här med dubbla LUT... Som jag fattat det behövs det för att kunna använda två skärmar samtidigt om de ska bli rätt profilerade. Och det hittar man inte så mycket om i specarna...
Jaha. Då hittade jag ett inlägg som talade om 'LUT' (LookUpTables). Ett begrepp jag nyligen stötte på då jag sökte svar kring min SpyderExpress5-kalibrering av mina två skärmar. Som framgår berättas där att man inte KAN få samma intryck från två skärmar om grafikkortet inte stödjer två separata LUT.

I mitt fall driver jag en större huvdudskärm och en slavskärm vid sidan om (samt en Plasma-TV i andra rummet men den lämnar vi därhän). Vid arbete i LR vill man ju gärna lägga över en bild man editerar till slavskärmen för att se effekter av editeringen. Och jag ser ju med blotta ögat att det är avsevärd skillnad mellan skärmarna efter kalibrering.

Precis som inlägget säger hittar jag ingensom helt information i specifikationerna till mitt ASUS Radeon RX 580 4GB DUAL OC som refererar till LUT. Är väl troligen så att det INTE har denna funktion men det skulle ju KUNNA vara så att man behöver göra någon inställning.

Lite förvånad att ingen berörde LUT i svaren trots att författaren upprepat frågar. Som att fler än jag inte vet. Eller gör ni det?

Troligtvis kommer jag inte byta grafikkort nu och om det inte går att kalibrera skärmarna synkront så får jag väl följa råden att göra så gott jag kan med slavskärmen och ha den mest som slav till extra fönster etc. Men vet någon mer än som hitills framkommit om LUT här får ni gärna fylla på...
 

NoNic

Medlem
LookUp Tables (LUT) and Intel Graphics

Här kan man läsa lite om LUT.
Det finns även en länk till ett program man kan ladda ner som kollar om grafikkortet hanterar mer än en LUT.
Nu gäller detta iofs Intel och huruvida det funkar även AMD/ATI & Nvidia kan jag inte kolla just nu.
Men det kan förhoppningsvis hjälpa någon.
 

--Micke--

Aktiv medlem
Här kan man läsa lite om LUT.
Det finns även en länk till ett program man kan ladda ner som kollar om grafikkortet hanterar mer än en LUT.
Nu gäller detta iofs Intel och huruvida det funkar även AMD/ATI & Nvidia kan jag inte kolla just nu.
Men det kan förhoppningsvis hjälpa någon.
Tack. Låter intressant. Men du glömde visst var jag kan läsa och få länk?
 

--Micke--

Aktiv medlem
Tack. Låter intressant. Men du glömde visst var jag kan läsa och få länk?
Gick ju snabbt och enkelt att köra det GammaTest-program länken rekommenderas som test. Helt enkelt ett miniprogram med två knappar 'Magenta' och 'Reset'.

Programmet flyttas sedan mellan skärmarna. Om man då får magenta på båda skärmarna han man INTE separat LUT, vilket man däremot har om respektive skärm blir magenta och den andra opåverkad.


Då kan jag konstatera att jag HAR separata LUT från grafikkortet. Bra att veta då jag nu får gå vidare i arbetet med att få SAMMA resultat på båda skärmarna efter kalibrering. Behöver jag kontakta datacolor för frågor kring SpyderExpress så kan de i alla fall inte 'skylla på' att jag inte har separata LUT.


Bra att veta i vilket som helst. Tack.
 
ANNONS