Annons

Diskutrymme saknas efter ren installation av Windows 10?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik183

Aktiv medlem
Hej!

Gjorde en ren installation av Win 10 med alternativet att inte spara personliga filer på min laptop, ursprungligen levererad med Win 7 och som sedan fritt uppdaterats till Win 10 för kanske 1-2 år sedan. Tyvärr blev allt segt och konstigt efter detta så nu bestämde jag mig för att göra en ren Win 10 installation från grunden.

Alltså i klartext var min intention att blåsa datorn på allt och installera Win 10 rent från grunden.

Men till min förvåning är efter detta är ungefär halva utrymmet på C: fyllt med okänt innehåll.

Alltså: Diskhanteraren meddelar att C: är på 515 GB, men att bara 49 % är ledigt utrymme (254 GB). Resterande 261 GB utgörs då förstås av Win 10 operativet om ca 18-19 GB, men resten, ca 240 GB, varför är inte det tillgängligt och vad är det i så fall fyllt med?

Inget syns i utforskaren som förklarar vad all denna mängd data kan vara, inte heller i Diskhanteraren och googling lyckas inte med några relevanta träffar för mig.

En förklaring kan vara att windows uppdate ändå på något vis sparat undan det gamla innehållet i datorn som någon slags systemåterställningsmöjlighet, hårddisken var då fylld till ungefär hälften, så det kan i så fall stämma.

Men, skall det i så fall verkligen vara så vid en ren installation av Win 10 att det finns gammalt innehåll kvar på disken sedan före?

Mina frågor:
Hur får jag tillgång till alla 515 GB på C:?
Vad har hänt?
Har verkligen en ren installation av Win 10 blivit genomförd?
 

Leica-M-gubben

Aktiv medlem
Formaterade du C: innan installationen och isf vilken storlek angav du?
Ladda ner och kör TreeSizeFree så ser du vad som tar upp plats.
 

iSolen.se

Guest
Hej!

Gjorde en ren installation av Win 10 med alternativet att inte spara personliga filer på min laptop, ursprungligen levererad med Win 7 och som sedan fritt uppdaterats till Win 10 för kanske 1-2 år sedan. Tyvärr blev allt segt och konstigt efter detta så nu bestämde jag mig för att göra en ren Win 10 installation från grunden.

Alltså i klartext var min intention att blåsa datorn på allt och installera Win 10 rent från grunden.

Men till min förvåning är efter detta är ungefär halva utrymmet på C: fyllt med okänt innehåll.

Alltså: Diskhanteraren meddelar att C: är på 515 GB, men att bara 49 % är ledigt utrymme (254 GB). Resterande 261 GB utgörs då förstås av Win 10 operativet om ca 18-19 GB, men resten, ca 240 GB, varför är inte det tillgängligt och vad är det i så fall fyllt med?

Inget syns i utforskaren som förklarar vad all denna mängd data kan vara, inte heller i Diskhanteraren och googling lyckas inte med några relevanta träffar för mig.

En förklaring kan vara att windows uppdate ändå på något vis sparat undan det gamla innehållet i datorn som någon slags systemåterställningsmöjlighet, hårddisken var då fylld till ungefär hälften, så det kan i så fall stämma.

Men, skall det i så fall verkligen vara så vid en ren installation av Win 10 att det finns gammalt innehåll kvar på disken sedan före?

Mina frågor:
Hur får jag tillgång till alla 515 GB på C:?
Vad har hänt?
Har verkligen en ren installation av Win 10 blivit genomförd?
Gör det igen och se till att du formatterar c:, annars blir det inte helt rent.
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Ok och tack alla för snabba svar! Tror jag fått den info jag behöver för att komma vidare nu. Sitter inte vid datorn för tillfället, men formatetade inte disken innan och hade inte hittat att avbocka att inte visa skyddade systemfiler. Tack och återkommer om det behövs
 

pdahlen

Aktiv medlem
Äldre versioner av Windows ligger som någon typ av Windows old, du hittar på nätet hur du söker upp dessa och tar bort dem
 

iSolen.se

Guest
Ok och tack alla för snabba svar! Tror jag fått den info jag behöver för att komma vidare nu. Sitter inte vid datorn för tillfället, men formatetade inte disken innan och hade inte hittat att avbocka att inte visa skyddade systemfiler. Tack och återkommer om det behövs
Gör det. Att formatera ger en ren installation, det blir alltid skräp kvar annars.
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Ok, nu har jag kollat på datorn igen, bockat av så jag ser dolda filer och skyddade systemfiler i utforskaren, inklusive windows.old. Allt som allt när jag markerar allt på C: (inklusive windows.old, som är på 250 MB, alltså i sammanhanget ingenting) och kollar egenskaper för markeringen omfattar detta 22,6 GB.

Hårddisken är alltså på något vis fylld med ca 239 GB(!) data av okänt och osynligt slag, dolda och skyddade systemfiler inräknade.

Har inte mer tid vid datorn just nu, men skall ladda ner programmet som tipsades om ovan för att försöka se vad som egentligen upptar all denna gigantiska plats på hårddisken.

Under tiden mottar jag gärna tips, förslag och lösningar på saken: Jag vill alltså återfå en snabb och funktionell dator efter uppdateringen från Win 7 till Win 10 med synnerligen mediokert och i princip oanvändbart resultat för funktion och prestanda på en laptop med fortfarande i dag helt ok prestanda hårdvarumässigt när jag försöker jämföra med nytillverkade.
 

Erik X

Aktiv medlem
Det skulle kunna vara 'lost clusters' från kraschade windows växlingsfiler.. Jag har ett vagt minne att någon dator jag haft fyllde disken med lost clusters hela tiden.
Iallafall, förr kollade man med chkdsk från dos-prompt och kunde få tappade clusters omgjorda till filer som gick att deleta... Nu gör man tydligen detta från utforskaren, högerklicka på C:, välj 'egenskaper' - verktyg - felkontroll
""In Windows 8 and 10, Windows may inform you that it hasn’t found any errors on the drive. You can still perform a manual scan by clicking “Scan drive.” This will first perform a scan without attempting any repairs, so it will not restart your PC at this point. If the quick disk scan reveals any problems, Windows will present that option to you.""
https://www.howtogeek.com/howto/windows-vista/guide-to-using-check-disk-in-windows-vista/

Edit, det ska gå att köra klassisk chkdsk så här :)
To run it from Command Prompt, here are the instructions:
Log into Windows 10
Press the Windows key to open the Start Menu
Select Search
Type-in cmd
Right-click on Command Prompt from the search results listcmd
Click Run as administrator
Log in as an Administrator
When Command Prompt launches, type the command:

chkdsk C: /f /r /x

The parameters for this command are:

/f option will attempt to fix any found errors
/r option will locate for bad sectors and recovery any readable information
/x option will force the volume you’re about to check to be dismounted before the utility begins a scan

If the C: drive is in use, type Y to run a scan at your PC’s next restart. If so, exit Command Prompt and restart the computer.

https://neosmart.net/wiki/chkdsk/
 

EJM68

Aktiv medlem
Under tiden mottar jag gärna tips, förslag och lösningar på saken: Jag vill alltså återfå en snabb och funktionell dator efter uppdateringen från Win 7 till Win 10 med synnerligen mediokert och i princip oanvändbart resultat för funktion och prestanda på en laptop med fortfarande i dag helt ok prestanda hårdvarumässigt när jag försöker jämföra med nytillverkade.
Som tidigare föreslagits, rensa disken helt. Om du har installationssw på usbminne, kan du välja att rensa systemdisken helt, dvs ta bort alla partitioner och skapa en ny. Därefter fortsätter installationen.
Att städa din misslyckade installation kan lång tid och mycket skräp kan bli kvar.
 

iSolen.se

Guest
Det finns många snälla och bra tips här men det känns fel att städa en ny datorinstallation.

Börja om, formatera disken, det blir den snabbare av också.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Du kan ju alltid köra diskrensaren och se om den visar några utrymmesobsceniteter. Det kanske inte ger något, men kräver ju inget större grävande.
 

Zebulah

Aktiv medlem
Installera om och plocka bort alla befintliga partitioner när frågan kommer. Windows skapar de partitioner som behövs och då är allt gammalt garanterat borta. Betydligt enklare än att hålla på och tramsa med allt annat.

MEN

Om du bara har tillgång till en dator så se till att ladda ner åtminstone drivrutinerna för nätverkskorten innan du blåser det hela.

OCH

Naturligtvis bygger det på att du inte har delat in hårddisken i en extra partition för att lagra saker på för då är allt borta.

OCH

Jag utgår från att du startar installationen genom att boota på en dvd/usb-sticka och inte genom att dra igång installationen när du redan är inloggad i Windows.
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Ok! Gissar att det blir så här: Bryr mig inte om vad windows teamet säger om att den väg jag nu använt för en ren installation skulle åstadkomma detta (allt hittills verkar tyda på att så inte är fallet).

I stället skapar jag ett installationdmedia i form av en USB-sticka med win 10 iso-filen. Formatterar hårddisken manuellt och bootar sedan från stickan.

Rätta mig om detaljer, men som isolen skrev så inget att lägga krut på attförsöka städa upp det som är. Blåsa o installera på nytt var min intentipn från början och vad jag försöker åstadkomma.
 
ANNONS