Annons

Varför betyder inte "Crop" samma sak på video som bild?

Produkter
(logga in för att koppla)

PutteMacGuff

Aktiv medlem
Jag har en video där jag vill "Cropa" ut ungefär 75% av bilden, videon är filmad i 35mm läge men jag vill "cropa" den så att bara själva huvudpersonen är synlig, resten är ointressant.

Om jag googlar "How to Crop a picture" så får jag svar hur man beskär ett foto så att kanterna försvinner och bara det viktigaste av bilden är synligt alltså exakt det jag söker.

Men om jag googlar "How to crop a video" så får jag svar på hur man klipper ut en viss den av filmen, alltså några sekunder mitt i.

TLDR;
Fråga: Vilket ord ska användas (på engelska) om man vill beskära bilden i en film men inte korta ner själva filmen?

MVH Jag xD
 

apersson850

Aktiv medlem
Tidsdomänen finns ju inte i en stillbild. Det är väl därför som samma ord kommit att betyda olika saker i olika sammanhang.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Att klippa i rörligt material (”korta ner”) borde heta ”cut” kan man tycka.

När man en gång i tiden gjorde om bredformat biofilm till vanligt tv-format använde man en sorts beskärning. Det kallades pan and scan.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Pan_and_scan

I modern produktion av fotboll på tv är ofta repriserna inzoomade i sann pan-and-scan anda. Undrar vad den tekniken kallas. Close up kanske?
 
Senast ändrad:

iSolen.se

Guest
Att klippa i rörligt material (”korta ner”) borde heta ”cut” kan man tycka.

När man en gång i tiden gjorde om bredformat biofilm till vanligt tv-format använde man en sorts beskärning. Det kallades pan and scan.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Pan_and_scan

I modern produktion av fotboll på tv är ofta repriserna inzoomade i sann pan-and-scan anda. Undrar vad den tekniken kallas. Close up kanske?
Känner några amerikaner som jobbar med film och de säger just "cut" när de klipper i tid och crop när de beskär. Problemet är allt typ alla har sitt fotoursprung i stillbild.
 

afe

Aktiv medlem
I Sony Movie Studio som jag använder heter det Pan/Crop - troligen för att man ofta kombinerar beskärningen med en panorering.
 
ANNONS