Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nybörjarfråga om DPI

Produkter
(logga in för att koppla)

Flash Gordon

Aktiv medlem
Nej vi har nog ungefär samma uppfattning.
Då vet du också att kedjan från ett original till en tryckplåt är ganska lång. Man skall i repron separera och rastrera bilden till så många färger man använder i pressen. Sedan exponera dessa till plåtarna som sedan skall framkallas.
Man lämnar naturligtvis idag inte ett original till tryckeriet utan en färdigt TIFF eller Jpeg till dem. Denna kan de sedan ta hand om och skala samt skärpa till det format som passar till vad de skall använda den till.

Det du pratar om liknar mer hur man trycker litografier eller serigrafier där konstnären är med i hela kedjan för att få fram sin speciella känsla i konstverket.

Vad gäller skärmar fattar jag inte alls, Jag kör en iMac 27 med 5K retina skärm. Kopplad till den har jag en Dell 30 tum som kan hårdvarukalibreras. Den skärmen har betydligt lägre upplösning men visar färger bättre upp till aRGB.
Om jag vill ha fina bakgrunder och skärmsläckar-bilder vilken DPI tycker du jag skall välja?
 

Dead_Silent

Aktiv medlem
Jovisst finns det ställen att fylla i dessa värden. Fast varför?
Om jag gör en fotobok hos Crimson så kan deras laserprintar skriva ut i 300 PPI/DPI.
Min bok som de skall printa har mängder av bilder. Den som kräver mest är ofta omslaget.
Jag har då lagt in bilder som för en helsida eller flera bilder på en sida har mycket högre upplösning än de kan printa.
På en sida har jag ibland bara en bild på andra kanske 6 stycken. Varför skulle jag jobba med att sitta och räkna ut hur många DPI bilden bör vara? Jag lägger in kamerans högsta uppläsning i jpeg och sedan fixar tekniken reste. Dessutom finns det väldigt bra interpolering som gör att man kan skala upp bilder.
Trådskaparen ställde en fråga om hur man ställer in ppi-värdet som jag besvarade tydligt utan dravel, okej?

Jag håller med om det som sagts angående att ppi-värdet är en gammal kvarleva som inte är lika relevant idag som förr i tiden. Däremot så kan det vara en fördel att följa önskemålen om att leverera bilder i ett visst ppi-värde. Dels för att det är ett önskemål. Och dels för att det kan spela roll.
Jag arbetar som magasinsformgivare och det händer att ett reportage ska layoutas med bilder från olika källor och således olika av kvalitet och upplösning. Om det då är en 72 ppi-bild och resterande är i 300 ppi är det lätt missat och tro att den kan tryckas större än vad den egentligen klarar.
Så, om din kund önskar bilder i 300 ppi kan jag tycka att det är vettigt att helt enkelt leverera dem med den inställningen.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Trådskaparen ställde en fråga om hur man ställer in ppi-värdet som jag besvarade tydligt utan dravel, okej?

Jag håller med om det som sagts angående att ppi-värdet är en gammal kvarleva som inte är lika relevant idag som förr i tiden. Däremot så kan det vara en fördel att följa önskemålen om att leverera bilder i ett visst ppi-värde. Dels för att det är ett önskemål. Och dels för att det kan spela roll.
Jag arbetar som magasinsformgivare och det händer att ett reportage ska layoutas med bilder från olika källor och således olika av kvalitet och upplösning. Om det då är en 72 ppi-bild och resterande är i 300 ppi är det lätt missat och tro att den kan tryckas större än vad den egentligen klarar.
Så, om din kund önskar bilder i 300 ppi kan jag tycka att det är vettigt att helt enkelt leverera dem med den inställningen.
Gosse du har verkligen mixat ihop det hela.
För det första pratar vi om DPI och inte PPI. Kan du sedan beskriva en 72 PPI bild för mig. Vad är det? Du blandar ihop skärmar med utskrifter.
Vem lagrar bilder i 72 DPI vilket kan omräknas till väldigt få pixlar på längden och bredden Något vi sysslade med när vi körde med långsamma modem och små skärmar. Detta är som tillbaka till 2001.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
De som inte bryr sig om, eller kan DPI, har ofta 72 pga photoshop.
Och kan du förklara för mig vad dessa 72 DPI skall vara. Det är den gamla skärmupplösning vi hade för 20 år sedan. En gång i tiden var när programmen inte så smarta. Vi var tvungna att ange DPI för att bilden inte skulle bli större än en normal skärm var. Detta är verkligen forntidens internet. Idag kan vi glömma DPI.
Min låguppslösta Dell tror jag har det 140 DPI och min iMac har väldigt mycket mer. Nu skiter de i DPI och skalar bilden till det som passar skärmen.
När vi sedan går över till printa bilder är inte DPI detsamma som PPI.
Nu har vi 9-12 färger i en modern fotoskrivare och skrivarhuvuden som kan skjuta väldigt små punkter.
Även om jag utgår från en bild med 360 PPI kan jag ställa skrivaren på att skriva ut i 2400 DPI. Detta brukar inte ge någon bättre utskrift än om jag skriver ut i 1200 DPI.
Mitt råd är att låta programvaran sköta detta. Dots per inch är något vi kan strunta i.
Jag har ännu inte sett någon gång då detta är ett viktigt. Kan finnas men i så fall har jag ännu inte träffat på det.
Detta är i min mening förlegat.
 

Dead_Silent

Aktiv medlem
Gosse du har verkligen mixat ihop det hela.
För det första pratar vi om DPI och inte PPI. Kan du sedan beskriva en 72 PPI bild för mig. Vad är det? Du blandar ihop skärmar med utskrifter.
Vem lagrar bilder i 72 DPI vilket kan omräknas till väldigt få pixlar på längden och bredden Något vi sysslade med när vi körde med långsamma modem och små skärmar. Detta är som tillbaka till 2001.

Gosse, låt mig citera en del av ursprungsinlägget:

”Finns det någon möjlighet för mig att bestämma hur många "duts per tum" en bild jag fotar ska vara på när den levereras?”

Jag besvarade den frågan genom att visa en skärmdump från Photoshop. Och den gäller oavsett om det rör sig om ppi eller dpi.

Och eftersom trådskaparen fått såna önskemål/instruktioner så är det relevant för denne.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Gosse, låt mig citera en del av ursprungsinlägget:

”Finns det någon möjlighet för mig att bestämma hur många "duts per tum" en bild jag fotar ska vara på när den levereras?”

Jag besvarade den frågan genom att visa en skärmdump från Photoshop. Och den gäller oavsett om det rör sig om ppi eller dpi.

Och eftersom trådskaparen fått såna önskemål/instruktioner så är det relevant för denne.
Fint men på vilket sätt?
 

Dead_Silent

Aktiv medlem
Fint men på vilket sätt?
Eftersom det inte är jag som beställer bilder från trådskaparen så kan jag inte svara på vilket sätt det är relevant.
Men eftersom det är ett önskemål/instruktion så utgår jag från att det är relevant av någon orsak. Att spekulera/ifrågasätta om på vilket sätt hjälper liksom inte trådskaparen i ursprungsfrågan.
 

PMD

Aktiv medlem
Tänk att du ska importera några bilder till InDesign eller liknande. Dina bilder har korrekt satt DPI till 300 och får då en bredd i tum. Arbetsytan har en fysisk storlek på t ex 10"x20". De importerade bilderna får då en väldefinierad storlek utan att den som importerar behöver fundera på om bildernas kvalitet duger (de är ju 300DPI) och de får också en fysisk storlek så de presenteras rätt.
Visst, men layoutaren måste väl i rätt många fall skala om ändå? Rastertätheten duger måhända, men beroende på hur många punkter som finns i bilden så kan det ju bli alla möjliga olika storlekar på den tryckta bilden om man bara tar den rakt av.
 

mombasa

Aktiv medlem
Nu ser jag att det har duggat in en del inlägg som ligger helt i linje med nedanstående. trådskaparen kan kanske se detta som en sammanfattning?)

Det här med dpi är inte så knepigt som det låter om man följer den här tråden som dessvärre innehåller en del spridda felaktigheter. För det första ska vi prata om ppi (pixels per inch) och inte dpi som, vilket påpekas i tråden är en enhet för att beskriva skrivarens och rippens (den dator som omvandlar den digitala informationen till något synligt) förmåga. Så dpi kan vi fortsättningsvis lämna därhän.
Den fråga eller uppmaning du får gäller alltså tryckerier som jobbar med offset. Därför kan vi lämna bläckstråleskrivare och Crimsons fotoböcker åt sidan. Då handlar det om andra krav.

Så vi återgår till ditt tryckeris fråga. Normen eller rekommendationen är att. 1. Bilder som ska hamna i dagstidningar ska ha en upplösning på 200 ppi. 2. Bilder som ska till broschyrer, tidskrifter och liknande ska ha 300ppi. 3. Bilder som ska tryckas med hög kvalitet i offset ska ha 350ppi. Varför? Jo, bildupplösningen ska vara dubbelt så stor som det raster som tryckeriet lägger på bilden för att anpassa bilden till den papperskvalitet som bilden ska tryckas på. Det finns några parametrar till men de behöver vi inte bry vår hjärnor med nu.)
Så hög upplösning som 1200ppi behöver tryckeriet om det är frågan om streckoriginal, alltså det vi ibland kallar bitmapp, svarvita bilder som inte har några valörer alls. Som till exempel tuschteckningar och liknande.

Att ppi är en kvarleva från forntiden är en sanning med modifikation. Det är helt riktigt att det intressanta och viktiga är hur många pixlar bilden består av totalt. Men ibland uppstår frågan om vad man tänker göra med sina pixlar. Till exempel skicka bilden till tryck.
Nånstans i tråden skrivs det att tryckeriet bör kunna informera om rätt upplösning. Och det är precis vad du som fotograf ska fråga om.
Vilken upplösning behövs?
Vilken ICC-profil är önskvärd?
Ska bilden levereras i cmyk eller sköter tryckeriet det?
Är det ok med jpg eller ska den vara i tiff.
För en dialog med tryckaren. Både tryckeriet och du är intresserade av att arbetet ska flyta så bra som möjligt och då är de här frågorna bra att ha med.

Och till slut ( det här blev långt!) Hur ställer man in storleken och ppi? Nu utgår jag ifrån Photoshop. Storlek på bild. Överst ser du bilden storlek i pixlar, under det dokumentstorleken uttryckt i bredd, höjd och upplösning. Längst ner till vänster finns tre kryssrutor varav den nedersta (ändra bildupplösning) är mest intressant. Om den är ibockad ser man att bredd och höjd är länkade mot varann, alltså ändrar man i bredden följer höjden med men upplösningen behålls. Man gör en interpolation.
Om man bockar av rutan länkas alla värdena. Ändrar du höjd, ändras både bredd och uppläsning. Vilket ju är helt rimligt. Man har de pixlar man har. Men om man nu vill förminska eller förstora bilden. Vad händer då. Jo, man interpolerar, ett fint ord för att hitta på nya pixlar så att de blir fler till antalet. Och då är frågan hur många pixlar får man interpolera fram utan att straffas? Men det får bli en annan tråd en annan historia.
Slutsats. Kommunicera alltid med tryckeriet. Det tjänar alla på. Tveka inte att ställa ”dumma frågor”. En fråga och ett svar kostar inget.
Lycka till!
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Visst, men layoutaren måste väl i rätt många fall skala om ändå? Rastertätheten duger måhända, men beroende på hur många punkter som finns i bilden så kan det ju bli alla möjliga olika storlekar på den tryckta bilden om man bara tar den rakt av.
tänk om du gör en bok hos Crimson. Du skjuter med Phase One med 150 MP och en Fuji X-T2 med 24. Nu skall du ta alla dessa bilder och göra en fotobok. Vad gör du då?
Jo du laddar in all dessa bilder på den layout du vill ha.
De kommer bör en tumnagel av vad de kunde bli.
Så länge de räcker till 300 DPI som deras laersprintar använder får du ingen varning. De skalar själva och skärper bilderna vad som passar skrivaren.
 

alfin

Aktiv medlem
tänk om du gör en bok hos Crimson. Du skjuter med Phase One med 150 MP och en Fuji X-T2 med 24. Nu skall du ta alla dessa bilder och göra en fotobok. Vad gör du då?
Jo du laddar in all dessa bilder på den layout du vill ha.
De kommer bör en tumnagel av vad de kunde bli.
Så länge de räcker till 300 DPI som deras laersprintar använder får du ingen varning. De skalar själva och skärper bilderna vad som passar skrivaren.
Fast hade jag gjort en bok hos Crimson - oavsett kamera - skulle jag skalat bilderna till rätt storlek först, ställt dem i 300 ppi och gjort slutskärpningen som jag vill ha den. Det är enda sättet att ha full kontroll på resultatet.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Fast hade jag gjort en bok hos Crimson - oavsett kamera - skulle jag skalat bilderna till rätt storlek först, ställt dem i 300 ppi och gjort slutskärpningen som jag vill ha den. Det är enda sättet att ha full kontroll på resultatet.
Har du någonsin gjort en bok hos Crimson eller någon annan? Hur kan du bestämma vilken PPI du vill ha på bilderna? Det kan jag för mina utskrifter men inte får små bilder jag beställer i böcker. Allt detta sköter deras programvara och de varnar mig om bilden jag tänker använda har för låg upplösning.
Trodde nog du var mer erfaren än så Lars.
Tydligen aldrig gjort någon bok.
 

iSolen.se

Guest
Visst, men layoutaren måste väl i rätt många fall skala om ändå? Rastertätheten duger måhända, men beroende på hur många punkter som finns i bilden så kan det ju bli alla möjliga olika storlekar på den tryckta bilden om man bara tar den rakt av.
Absolut men om denne skalar ner bilden är det inget problem. Om layoutaren skalar upp vet denne att man måste vara uppmärksam på kvalitén.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Absolut men om denne skalar ner bilden är det inget problem. Om layoutaren skalar upp vet denne att man måste vara uppmärksam på kvalitén.
Detta görs helt digitalt. Dessutom använder de inte offset utan laserprintrar som är som digitalatryckpressar. Mer lika printrar än tryckpressar.
Vi är tillbaka till när man skickade sin dia till tryckeriet som sedan gjorde vad de skulle i repron.
Om vi skickar vår bild redigerad i högsta upplösning vet de vad de skall göra.
Det är inte ens säkert de bestämt vilken press de skall använda när vi skickar bilden. Den bild vi skickar trycks ju sällan ensam i pressen. Den är oftast en del av någon trycksak.
 

iSolen.se

Guest
Detta görs helt digitalt. Dessutom använder de inte offset utan laserprintrar som är som digitalatryckpressar. Mer lika printrar än tryckpressar.
Vi är tillbaka till när man skickade sin dia till tryckeriet som sedan gjorde vad de skulle i repron.
Om vi skickar vår bild redigerad i högsta upplösning vet de vad de skall göra.
Det är inte ens säkert de bestämt vilken press de skall använda när vi skickar bilden. Den bild vi skickar trycks ju sällan ensam i pressen. Den är oftast en del av någon trycksak.
Självklart digitalt, varför tas detta ens upp?

När de drar in en bild till layouten så ser de att upplösningen är för låg helt enkelt genom att bilden blir för liten för den yta den ska täcka.

De behöver inte detaljgranska , de ser direkt att bilden har för låg upplösning.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Självklart digitalt, varför tas detta ens upp?

När de drar in en bild till layouten så ser de att upplösningen är för låg helt enkelt genom att bilden blir för liten för den yta den ska täcka.

De behöver inte detaljgranska , de ser direkt att bilden har för låg upplösning.
Jag har gjort böcker och kalendrar hos Apple och Crimson.
Deras programvaror är båda bra. Skulle man försöka använda en bild som har för låg upplösning varnar redan programvaran när man försöker ladda upp boken eller kalendern. Enda gångerna jag fått problem är med bokomslaget. Det vill säga det som skall skydda boken. Det som heter Dustjack på engelska och kanske skyddsomslag på svenska. Det här är ju som ett stort panorama. Nej DPI är verkligen sällan något vi behöver tänka på.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Visst kan man prata om utskrifter men den marknaden utgör kanske en tusendels promille av tryckta bilder.

Den stora volymen av kommersiella bilder används på skärm eller i tryckta massmedier och där är offset/rulloffset allenarådande, ingen har levererat dia på 20 år, reproföretagen försvann i princip för 10 år sen, mer än 95% av allt tryckoriginal levereas som PDF.

All layout sker i InDesign och inget repro eller tryckeri kommer att varna, och än mindre fixa.

Ja, man kan trycka in vilken upplösning som helst och nedsampla till målupplösning, men den som ska använda eller leverera bilden kan bara skita i upplösning om man inte bryr sig om resultatet, vilket konsumenter, läsare, annonsörer etc gör.
 

PMD

Aktiv medlem
Absolut men om denne skalar ner bilden är det inget problem. Om layoutaren skalar upp vet denne att man måste vara uppmärksam på kvalitén.
Jo, det är jag med på, men huruvida layoutaren behöver skala upp eller skala ner är ju ingenting som framgår av hur stor rastertäthet (DPI) som är angiven i metadata.
 

alfin

Aktiv medlem
Har du någonsin gjort en bok hos Crimson eller någon annan? Hur kan du bestämma vilken PPI du vill ha på bilderna? Det kan jag för mina utskrifter men inte får små bilder jag beställer i böcker. Allt detta sköter deras programvara och de varnar mig om bilden jag tänker använda har för låg upplösning.
Trodde nog du var mer erfaren än så Lars.
Tydligen aldrig gjort någon bok.
Crimson har ett program som heter Frontbook som man laddar ner och installerar på datorn. Beroende på vilken storlek på fotoboken man beställer och vilka mallar man använder, så ser man hur stor bilden blir i mallen. I Capture One Pro har jag Recipts som motsvarar de olika storlekarna och de exporterar jag som jpeg i rätt storlek och 300 ppi. De lägger jag i en temporär "Crimson-mapp" och drar in dem därifrån till Frontbook. Rätt storlek, 300 ppi och slutskärpta som jag vill ha dem.
 
ANNONS