Annons

Framtiden ser mörk ut för systemkameror.

Produkter
(logga in för att koppla)

jonasfj

Avslutat medlemskap
Mycket dålig på japanska. Sedan skall du veta även om jag förmedlar domedagsnyheter så är det inte alltid jag tar dem bokstavligt.

Canon pratade faktisk on ILC markanden alltså kameror där man kan byta objektiv.
Det inkluderar både dSLR och spegellösa.
Nej! Inte ILC! Alla kameror! Raketforskning?
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Jag vill verkligen inte att Canon rasar. Om de tappat 10% per år de senaste åren samtidigt som Sony vuxit snabbt så är det inte bra om det fortsätter. Vi har ju sett redan nu att Sony höjt sina priser ordentligt även när det gäller en tidigare hyfsat billig A7-linje och på en del objektiv. Vi behöver mer konkurrens och inte mindre.

Fattar du aller någon annan vad Canon menar med följande rader ur uttalandet?

"Canon will focus more on industrial, surveillance and medical imaging.
All of this points to an amalgamation of DSLR lines to offset the additional EOS R system cameras that are coming. This also tells us that Canon isn’t likely in any sort of rush to get 3-4 EOS R cameras to the marketplace, especially when the market is still declining.

I believe this is a worst-case scenario that Canon is strategizing for and that innovation and great new products are still coming over the next few years.

Jag menar denna rad speciellt: "All of this points to an amalgamation of DSLR lines to offset the additional EOS R system cameras that are coming. " Amalgamation betyder ju sammanslagning. Vad är det som ska slås samman?
Canon rasar inte! Deras prognos säger att de kommer att växa i år. Nikon planerar också att växa en aning 2019 med en sund vinstutveckling. Jag har inte kollat, men jag misstänker att Sony går ganska bra.

Det är naturligt att företag ändrar sin inriktning och strategi när marknaden förändras.

Det som rasar är försäljning av kompaktkameror och de allra enklaste systemkamerorna. Det är därför alla satsar på mer avancerade fullformatkameror.

Blixtgårdon verkar inne ha hittat den skarpaste kniven i lådan sen den här tråden startade.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Har du läst artikeln i Nikkei, alltså?
Jag kan inte japanska (mer än ett fåtal ord och uttryck) så jag försökte läsa den via Google Translate. Här är den. Berätta gärna om du kommer förbi betalväggen utan att registera dig.
Jag vet inte om Thom Hogan kan japanska, men han har ganska bra koll på försäljningsstatistiken och enligt honom pratar Canon om alla kameror!

Försäljningen an systemkameror förväntas minska med 10% över två år, men fullformat växer. Det betyder att det är de små enkla systemkamerorna som tappar, typ Nikon D3500.

Jag gratulerar dig om du kan använda din Fujikamera resten av livet, men anledningen kommer inte att vara att det slutas säljas kameror.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Men det är väl inte p.g.a. träningen. Jag gillar inte Indisk mat och om man sedan får lite amöba dysenteri ovanpå det så väger man snart som man gjorde när man var 20.
Jag borde inte kommentera detta, då jag bidrar till att tråden spårar ut än mer, men jag kan inte låta bli.

Av den anledningen väljer jag att inte replikera på dina andra passningar i tråden, hoppas på din förståelse.

Men, jag håller med dig, det indiska köket imponerar inte direkt på mig heller, och då inte minst med tanke på att jag inte är vegetarian. Är innerligt trött på kyckling just nu 😄.

Någon amöbadysenteri tror jag mig inte fått (ännu), men jag kan nämna att jag efter 8 dagars vistelse i landet, åkte på en första rejäl "Delhi - belly" som fjättrade mig i hotellrummet under två dygn.

Också en andra gång råkade jag ut för ett liknande scenario, även om det inte var fullt så allvarligt.

Även om jag har en önskar att gå ner i vikt (~ 10 kg till skulle jag inte sakna), så har jag ingen önskan om att nå samma omfång som när jag var 20, det är ju en sak som är säker !

Då får jag byta hela garderoben när jag kommer hem, men å andra sidan är risken inte överhängande, jag är en gottegris och kompenserar ev. viktförlust med sötsaker i olika former 😄.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Ungefär lika lätt (dvs svårt) som man stoppar en bil med en illvillig förare. Den största skillnaden är att bilförararen är kapabel att ställa till med betydligt mer skada än drönarpiloten.
Det återstår att se. En illvillig drönarpilot vid en flygplats, flottbas eller andra strategiskt valda plats kan nog göra en himlans stor skada
 
Senast ändrad:

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...]
Det kokar ju egentligen ner till följande:

Jaha, är ni inte intresserade att anstränga er för att verkligen ge oss något vi inte kan säga nej till, så är vi egentligen inte intresserade av det ni erbjuder.

Det är upplagt för en liten rysare för tillverkarna.
Ja. Vår (eventuella) oro om kameraföretagens framtid handlar väl mest om vårt eget behov att mata pryldjävulen inom oss. Den lille upptäcktsresanden inom oss själva vill hela tiden retas av nya världar att utforska. Nya tekniska landvinningar inom kameraområdet alltså. Men om branschen går dåligt så befarar vi att vår upptäcktsresa är slut.
 

oXo

Aktiv medlem
Så här skriver Canon själv på engelska ang marknaden för 2018-2019 så detta är ingen google translate.
Alla uppgifter som jag skrivit här går att hitta på Engelska och kommer direkt från Canon själv. (Prognosen tidigare gäller 2019-2020 men dessa siffror gäller inte för 2020) Jag lägger länken en gång till.
https://global.canon/en/ir/library/results.html

For interchangeable-lens cameras, the market in 2018 was down 10% to 10.3 million units. Our sales, were down 9%
In 2019, we expect the market to continue to decline, shrinking 7% to 9.6 million units.

Next, compact cameras. In 2018, the market was down 22% to 10.5 million units. And in 2019, we expect the market to decline at a continuing rate of around 20%
 

oXo

Aktiv medlem
Det är tydligt att Canon kommer fokusera på FF, så här svarar man vid sin Q&A session:

For cameras, however, amid market contraction, we urgently need to re-allocate our resource to categories that are growing such as mirrorless cameras and cameras incorporating full-frame sensors. And this is what we are currently doing.
 

Polar300

Aktiv medlem
PMD sa:
Ungefär lika lätt (dvs svårt) som man stoppar en bil med en illvillig förare. Den största skillnaden är att bilförararen är kapabel att ställa till med betydligt mer skada än drönarpiloten.
Det återstår att se. En illvillig drönarpilot vid en flygplats, flottbas eller andra strategiskt valda platser kan nog göra en himlans stor skada
Vilket är skälet till att det är totalförbud att flyga något som helst över/kring kärnkraftverken i landet. Vakterna blir helt hysteriska när det händer - och har fått tillstånd att försöka skjuta ner ev drönare i området. Vilket vi andra här ryser inför...
 

snap01

Aktiv medlem
Canon rasar inte! Deras prognos säger att de kommer att växa i år. Nikon planerar också att växa en aning 2019 med en sund vinstutveckling. Jag har inte kollat, men jag misstänker att Sony går ganska bra.

Det är naturligt att företag ändrar sin inriktning och strategi när marknaden förändras.

Det som rasar är försäljning av kompaktkameror och de allra enklaste systemkamerorna. Det är därför alla satsar på mer avancerade fullformatkameror.

Blixtgårdon verkar inne ha hittat den skarpaste kniven i lådan sen den här tråden startade.
Exakt canon rasar inte. Dom är väldigt lönsamma o deras produkter säljer bra. Om man går tillbaka i tiden en 10 år så hur såg det ut då? Några få gick med systemkameror o dom andra med kompaktkameror. Sedan kom mobilerna med kameror i då började minskning av kompaktkameror.
Idag när en mobilkamera har en väldigt bra kamera finns ingen anledning att ta med en kompaktkamera, dessutom så är mobilen lättare att få ut bilderna på sociala medier.
Om jag ser till mig själv så föredrar jag en mindre kamera speciellt på utlandsjobb, mer diskret mindre att bära på. Bildkvaliten idag är så pass bra med dom flesta kameror så det kvittar vilken du använder o med att utvecklingen går framåt så kanske en mobilkamera I FRAMTIDEN ger samma bildkvalitet som en ff idag. Sedan kanske den har en app för olika objektiv etc, vem kommer då bära en stor tung kamera?
Jag tror att när bildkvaliten är jämförbar så ändrar folk sina vanor. Jag själv gick från ff till fuji på resejobb för att ingen ser någon skillnad eller klagar på bilderna o jag får en lättare utrustning att jobba med.
Vad händer om du får en likadan bildkvalitet med en mobil mot dagens ff? skulle du bära med din stora kamera lika mycket då?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Exakt canon rasar inte. Dom är väldigt lönsamma o deras produkter säljer bra. Om man går tillbaka i tiden en 10 år så hur såg det ut då? Några få gick med systemkameror o dom andra med kompaktkameror. Sedan kom mobilerna med kameror i då började minskning av kompaktkameror.
Idag när en mobilkamera har en väldigt bra kamera finns ingen anledning att ta med en kompaktkamera, dessutom så är mobilen lättare att få ut bilderna på sociala medier.
Om jag ser till mig själv så föredrar jag en mindre kamera speciellt på utlandsjobb, mer diskret mindre att bära på. Bildkvaliten idag är så pass bra med dom flesta kameror så det kvittar vilken du använder o med att utvecklingen går framåt så kanske en mobilkamera I FRAMTIDEN ger samma bildkvalitet som en ff idag. Sedan kanske den har en app för olika objektiv etc, vem kommer då bära en stor tung kamera?
Jag tror att när bildkvaliten är jämförbar så ändrar folk sina vanor. Jag själv gick från ff till fuji på resejobb för att ingen ser någon skillnad eller klagar på bilderna o jag får en lättare utrustning att jobba med.
Vad händer om du får en likadan bildkvalitet med en mobil mot dagens ff? skulle du bära med din stora kamera lika mycket då?
Kan stämma. Å andra sidan har priserna på toppmobilerna stigit raskt. Man får bättre bilder och samtidigt lika bra telefonfunktion, sms, mms, sökmotor mm till ett lägre pris med en billigare mobil och en begagnad bättre kompakt eller systemkamera med objektiv än en flaggskeppsmobil. Då är det bärbarheten med mobilen som kamera som vinner.
 

PMD

Aktiv medlem
Det återstår att se. En illvillig drönarpilot vid en flygplats, flottbas eller andra strategiskt valda plats kan nog göra en himlans stor skada
Tämligen långt från ämnet detta, men nej en (hobby)drönare kan inte bära så mycket last att den kan ställa till en himlans stor skada. Obemannade luftfartyg i kategori 2 och uppåt kan man nog ställa till en del med, men det finns enklare sätt att vara stygg.
 
ANNONS