Annons

Framtiden ser mörk ut för systemkameror.

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Vilket är skälet till att det är totalförbud att flyga något som helst över/kring kärnkraftverken i landet. Vakterna blir helt hysteriska när det händer - och har fått tillstånd att försöka skjuta ner ev drönare i området. Vilket vi andra här ryser inför...
Det finns ett förslag i en utredning om att vakter ska få skjuta ner drönare, men mig veterligen har ingen lagstiftning skett än.

Utredningen har inte slutredovisats än och det är nog ganska osannolikt att regeringen lägger fram en proposition innan den har hela utredningen.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Canon tror att marknaden för kameror med utbytbara objektiv. ILC kommer gå ner med 50%. Den marknaden är i dag 10 miljoner styck. en halvering måste då bli 5 miljoner.

Att Canon sedan tror man kommer sälja 5-6 miljoner prosumer eller pro kameror är en annan femma. Där pratar man inte längre om ILC.
Nej, du har fel. I artikeln du citerar står det att "Canon thinks that the camera market will shrink another 50% over the next 2 years". Alltså hela kameramarknaden, inte specifikt ILC.

Det står i artikeln du citerar ingenting om hur man tror att ILC-marknaden ska utvecklas.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Nej, du har fel. I artikeln du citerar står det att "Canon thinks that the camera market will shrink another 50% over the next 2 years". Alltså hela kameramarknaden, inte specifikt ILC.

Det står i artikeln du citerar ingenting om hur man tror att ILC-marknaden ska utvecklas.
OM jag tolkat detta fel är jag en lika stor idiot som DPR.

Detta är deras tolkning.

Currently, the global market for interchangeable lens cameras is estimated at 10 million units per year, according to both Mr. Fujio and CIPA data [PDF, page 2], but Canon expects that number to drop down to and plateau at roughly 5-6 million prosumer and professional cameras by the end of 2020.
 

ztenlund

Aktiv medlem
OM jag tolkat detta fel är jag en lika stor idiot som DPR.

Detta är deras tolkning.

Currently, the global market for interchangeable lens cameras is estimated at 10 million units per year, according to both Mr. Fujio and CIPA data [PDF, page 2], but Canon expects that number to drop down to and plateau at roughly 5-6 million prosumer and professional cameras by the end of 2020.
Oavsett vilket så är "prosumer and professional" inte hela marknaden för "interchangeable lens cameras", så det är fel ändå. Om vi antar att översättningen ens är korrekt.
 

ErlandH

Aktiv medlem
OM jag tolkat detta fel är jag en lika stor idiot som DPR.

Detta är deras tolkning.

Currently, the global market for interchangeable lens cameras is estimated at 10 million units per year, according to both Mr. Fujio and CIPA data [PDF, page 2], but Canon expects that number to drop down to and plateau at roughly 5-6 million prosumer and professional cameras by the end of 2020.
Om det de skriver utgår från samma engelska text som du citerade i #140 så har de feltolkat den fullständigt. Men det är ju möjligt att de har ett helt annat underlag, som gör denna uppfattning rimlig.

I texten du citerade står det att "Canon thinks they’ll continue to sell 5-6 million prosumer and professional cameras once we’ve reached the bottom of the decline". Om det du citerar från DPR också skulle stämma innebär det ju att Canon tror att de är de enda som kommer att sälja "prosumer and professional cameras by the end of 2020".
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Tämligen långt från ämnet detta, men nej en (hobby)drönare kan inte bära så mycket last att den kan ställa till en himlans stor skada. Obemannade luftfartyg i kategori 2 och uppåt kan man nog ställa till en del med, men det finns enklare sätt att vara stygg.
Skadan som åsamkas behöver inte vara fysisk i första steget. Spionage och planering kan sannolikt göras effektivare med drönare än med personbil.

Men ja, vi är på ett stickspår.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Skadan som åsamkas behöver inte vara fysisk i första steget. Spionage och planering kan sannolikt göras effektivare med drönare än med personbil.

Men ja, vi är på ett stickspår.
Ja vi är på ett stickspår.

När vi ändå är det så föreslår jag att ni tar det till en mer seriös nivå och skaffar en "Biafra Bay" istället eller som de egentligen hette: MFI-9B (med raketkapslar). MFI-9 tillverkades en gång i Malmö. Det fixade ju Carl Gustaf von Rosen redan på 60-talet i Nigeria/Biafra. Med en sådan behöver varken Socker Conny eller andra ens tänka på schyssta järnrör.

https://www.elfisgonhistorico.com/portfolio-item/von-rosen-y-las-biafra-babies/
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
När Socker-Conny slagit hela världen med häpnad med sitt järnrör kan vi fundera på hur det skulle se ut för Canon ifall någon drönare med Canon-sensor användes för att förbereda ett illdåd mot dem själva. Så här i mörkrets tider.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Så har det kanske alltid varit. Det var väl drivkraften bakom filmrullen, autofokus och digitalboomen. Folk ville ha allt bättre bilder med mindre ansträngning. Många kom väl på efter hand att tekniken inte räckte till utan att träning och bildsinne behövs också och då tröttnar många.
De kanske behöver lite mer hjälp än vanlig automatik?

Arsenal, the smart Camera assistant


https://witharsenal.com/
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
eoshd.com är väl tämligen ökända för att vara sura på Canon så där i allmänhet?
Men är det verkligen SURA de är på Canon?

De mäter ju sökningar på Google. De är ju ett antal områden man kollar och jämför och i ett antal fall rör det inte ens Canon annat än indirekt.

Att sökningar på nätet går ner om det inte kommer något nytt är väl inte särskilt kontroversiellt. Att Sony väckt en del intresse tidvis hos Google avspeglar väl kanske bara till viss del att deras produktcykler är kortare. Kommer det nya kameror så är det ju de man söker på och inte något som kom för två, tre eller rent av fyra år sedan. Han får väl uppdatera sina kurvor med R-modellerna också.
 

Lionmats

Ny medlem
Utveckling

Det är onekligen en utmaning för de som tillverkar kameror. Jag har med uppgifter från CIPA gjort en sammanställning över försäljningen av digitala kameror från åren 2012 till 2018. Tidigare än så var inte statistiken uppdelad på samma sätt.

Men informationen visas tydligt att det år främst kameror med inbyggda objektiv som har rasat mest.

Spegelreflex har tappat hälften av sin volym sedan 2013 och spegellösa med utbytbart objektivthar ökat på senare tid, största ökningen mellan år 2016-2017.

Totalt har det under perioden 2012 - 2018 sålts 210 miljoner kameror med inbyggt objektiv, 72,9 miljoner spegelreflexkameror och 25,3 miljoner spegellösa med utbytbart objektiv.
 

Bilagor

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det vore intressant att jämföra de där kurvorna med kurvor för hur många bilder som tas i världen.
Inte helt lätt att hitta någon tillförlitlig siffra.
Fast jag hittade något från Instagram. De tar emot 95 miljoner bilder per dag i snitt. De delar ut tillgången till 40 miljarder bilder.

Skall vi gissa de flesta är tagna med mobiler?

Det finns en hel del statistik över användarna av sociala medier. De flesta tjänar mindre än 30 000 USD och de flesta använder mobiler för att surfa.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Exif innehåller ju väldigt mycket info. Så fort en bild (med exif) blir uppladdad någonstans borde man kunna läsa ut data om just den enskilda kameran. Dess sort, dess ålder, antal tagna bilder totalt. Med lite beräkningar och sådär så borde någon stor datahall lätt kunna rita de kurvor jag efterfrågar.
 
ANNONS