Annons

Kameran tar inte kort när jag klickar

Produkter
(logga in för att koppla)

xlxl67

Aktiv medlem
Jag har en Nikon d600 och ibland tar den inte kort när jag trycker av. Känns som den är inställd att inte ta om det inte finns tillräckligt ljus?! Behöver hjälp med vilken/vilka inställningar jag ska kolla på.
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Kan det vara så att kameran vägrar ta en bild utan att den fått till skärpan? Jag har en Canon, och man kan ställa in den på att göra just det.

Om du försöker ta bilder i lågt ljus kan kameran få svårt att ställa in skärpan, och om den då är inställd på att ställa in skärpan rätt innan den tar en bild så kan det lätt bli så att det inte blir någon bild alls.
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
En möjlighet är att du stänger av AF när kameran inte vill ta en bild, och testar att ta exakt samma bild manuellt. Om du kan (får?) trycka av kameran så vet du vad det beror på.

Min Canon har tre AF-lägen som heter "One shot" , "AI focus" och "AI servo". Av dessa tre är det bara den sista som låter mig trycka av en bild utan att kameran har hittat någon skärpa.
 

MisterMustard

Aktiv medlem
Jag har för mig att det heter prioritet eller dylikt på min d800. Dvs om kameran ska prioritera att ta en bild när jag trycker oavsett om den tycker att den har fokuserat färdigt eller inte.
 

xlxl67

Aktiv medlem
Tack, det är otroligt irriterande i varje fall för jag fotar insekter ute i naturen och har bara korta tillfällen innan de flyger iväg.
 

NoNic

Medlem
Som skrivits innan, kolla om kameran är inställd på att prioritera focus eller slutare.
Dessa inställningar gör du under menyn för autofokusinställningar. (sid 221 i manualen)
 

martley

Aktiv medlem
Instämmer

Instämmer med tidigare inlägg. Jag känner inte till Nikon så värst, men på min Canon-kamera så hindrar ett (eller flera) av autofokuslägena exponering ifall inte fokuset har låst.
 
ANNONS