Annons

Hur fixa fokusproblem?

Produkter
(logga in för att koppla)

LinsLucas

Aktiv medlem
Jag äger en Nikon D7200.
Fotointresset har tyvärr fått stå tillbaka för andra saker i livet under en tid. När jag nu dammade av kameran i veckan och begav mig ut för att fånga höstens färger så ser jag att varenda bild blir suddig.
Jag vill påstå att det inte beror på de vanliga nybörjarmisstagen med för lång slutartid etc så att det uppstår skakningsorskärpa. Det är helt enkelt att AF missar målet, inte mycket, men tillräckligt för att bilderna ska upplevas som suddiga. Jag har dock inte orkat undersöka om det är fram- eller bakfokus.
Problemet uppstår när jag kika i sökaren. När jag använder Live View så är fokusproblemen mindre, men jag är osäker på om det är helt hundra ändå. Problemen är de samma oavsett vilket objektiv jag använder. Jag har testat med;
Nikon 35/1,8
Sigma 105/2,8 macro
Sigma 17-50/2,8
Tamron 70-200/2,8

Eftersom problemen upplevs mest när jag kikar i sökaren så blev min första tanke att spegeln har flyttat sig, tex till följd av en smäll. Men jag är rädd om grejerna och kan inte minnas att kameran har utsatts för våld. Är detta något som kan hända ändå?

Vad kan det kosta att få AF justerad? Jag har en försäkring hos CyberPhoto där kameran är köpt. Men det känns inte lockande att skicka iväg kameran eftersom man aldrig kan lita på posten numera.
Vad tror ni? Kan det vara något annat fel? Räcker det med en liten liten smäll för att spegeln ska kunna flytta sig? (Typ att man ställer ned en väska lite hårt i golvet?)
 

pdahlen

Aktiv medlem
Det är ett annan typ av AF när det går via liveview och det är möjligt att något har kommit snett pga en smäll. Det är så mycket att finjusteringen inte hjälper?

Fotografera gärna av en sedel med en AF punkt i AF-S och se om finjusteringen hjälper.
 

LinsLucas

Aktiv medlem
Det är ett annan typ av AF när det går via liveview och det är möjligt att något har kommit snett pga en smäll. Det är så mycket att finjusteringen inte hjälper?
Jag har inte pillat med en manuell finjustering eftersom det sägs att det bara fungerar på fasta brännvidder? Och tidigare fungerade det ju utmärkt med samtliga objektiv.

Har du någon susning om vad det kan kosta att få det hela fixat?
 

Wilhelm

Aktiv medlem
Om sökaren är oskarp så är det nog dioptri justeringen. Sitter ett hjul uppe till höger vid sökaren ljustera med så att det passar dina ögon.
 

PMD

Aktiv medlem
Det är knappast sökarspegeln som är problemet. AF-sensorn brukar inte sitta i sökaren.

Du kan ha fått smuts (damm) på AF-sensorn som gör att den fungerar dåligt. Vanligen sitter AF-sensorn i botten av spegelhuset, så du måste fälla upp sökarspegeln för att komma åt den, t.ex. genom att sätta kameran i Live View. Ibland finns det även ett särskilt menyval som är avsett för bildsensorrengöring. Då fälls förstås också spegeln upp.

Blås lite försiktigt på AF-sensorn med en blåsbälg och se om det hjälper. Var lite försiktig så att du inte blåser eventuellt damm mot bildsensorn.
 

LinsLucas

Aktiv medlem
Det är knappast sökarspegeln som är problemet. AF-sensorn brukar inte sitta i sökaren.

Du kan ha fått smuts (damm) på AF-sensorn som gör att den fungerar dåligt. Vanligen sitter AF-sensorn i botten av spegelhuset, så du måste fälla upp sökarspegeln för att komma åt den, t.ex. genom att sätta kameran i Live View. Ibland finns det även ett särskilt menyval som är avsett för bildsensorrengöring. Då fälls förstås också spegeln upp.


Blås lite försiktigt på AF-sensorn med en blåsbälg och se om det hjälper. Var lite försiktig så att du inte blåser eventuellt damm mot bildsensorn.
Tack för tipset!
Jag vet inte om jag har lust att pilla med kameran på egen hand. Men om ni tror att felet kan vara så enkelt så ska jag svänga förbi Kameradoktorn i Stockholm imorgon och fråga vad dom tror. Hoppas på att dom kan kika på det så att jag slipper skicka kameran 80 mil enkel väg.

Men en kort fråga bara. Borde inte damm på AF-sensorn med största sannolikhet betyda att man även har damm på bildsensorn? För där har jag inget damm alls.
 

LinsLucas

Aktiv medlem
Rengöring av AF-sensorn gav tyvärr inte önskat resultat. Någon som har fler idéer om vad som kan vara på tok?
 
ANNONS