Annons

Nikon D7200

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej
Har en Nikon D7200, och är ny på att fota.
skulle behöva hjälp att välja 2 objektiv, prisklass runt 4000-5000 per st, skulle vilja ha objektiven till att fota blommor, porträtt och landskap

Med vänlig hälsning, CN
 

Niclas_Lindblom

Aktiv medlem
Nikon DX VR AF-P NIKKOR 18-55mm f/3.5~5.6 G
Ett bra normalzoom, kommer ta lång tid innan det begränsar dig om du är ny på det här med foto.

Nikon AF-S Nikkor 50mm f/1.8G
Ett fast 50mm, rätt ljusstarkt. Ganska bra porträttobjektiv på en D7200.

nypris totalt: 2400 + 1900, använd resten av pengarna till att resa för att hitta något att fotografera.
 
Tack.
Men om man skulle använda ett objektiv bara, vilket skulle man använda eller finns det ett alternativ på objektiv till det som jag vill fotografera?
 

pereric.gustavsson.7

Aktiv medlem
Hej!

Skulle rekommendera begagnade objektiv med garanti från t.ex. Cyberphoto, ScandinavianPhoto eller Kameradoktorn. För landskap t.ex Nikon 14-24mm, blommor och fjärilar Nikon 105mm Macro. Det behöver inte vara "märkesobjektiv" det går "nästan" lika bra med Sigma eller Tamron.
Skaffa en (beg) SpyderLenscal samtidigt så du kan kalibrera objektiven på en gång
 

Rolleohm

Medlem
Hej
Jag har själv en Nikon D7100 som jag ofta har Nikons 18-140 mm på, ett prisvärt och bra objektiv med stort användningsområde. Vill du ha större brännvidder kan jag rekommendera Nikons AF-S 70-300 mm ED VR, bra skärpa och inte så dyrt. Jag har haft både kameran och dessa objektiv i ett antal år utan mankemang.
Jag tror du kommer långt i ditt fotande med dessa "gluggar", lycka till.

Roland Lenströmer Gävle
 

Brix

Aktiv medlem
Tack.
Men om man skulle använda ett objektiv bara, vilket skulle man använda eller finns det ett alternativ på objektiv till det som jag vill fotografera?
Det finns inget objektiv som funkar optimalt till allt, speciellt inte med tanke på att du vill fota ganska skilda grejor.

Som tidigare nämnts så skulle jag rekommendera dig att skaffa nåt fast ljusstarkt objektiv som t.ex Nikon 50/1.8 eller Nikon 35/1.8. Dessa objektiv är billiga, men väldigt prisvärda med hög bildkvalité sett till priset.
Till blommor så är ju ett makro-objektiv det mest optimala och där finns ju t.ex Sigma 105/2.8 som ligger inom din prisklass. Har själv haft det objektivet och det har mycket bra bildkvalité. Makro-objektiv funkar också ofta bra till porträtt.

Det viktigaste av allt är dock att du verkligen lär dig att använda det du har.
 

VargenW

Aktiv medlem
Instämmer med någon annan här: Satsa på en bra normalzoom, det är det de flesta använder nästan jämt!
Risken är att du tröttnar om du måste hålla på att byta objektiv hela tiden, och det blir sammanlagt mycket dyrare. Porträtt går utmärkt att fota med normalzoom, landskap också, blommor funkar i de flesta fall också, beror lite på närgräns.
Sigma EX 17-50/2,8 DC OS HSM är extremtt prisvärt.
Nikon AF-S DX 17-55/2,8 G ED är betydligt dyrare och har ingen bildstabilisering, men är säkert jättebra.
Satsa på normalzoom!


Hej
Har en Nikon D7200, och är ny på att fota.
skulle behöva hjälp att välja 2 objektiv, prisklass runt 4000-5000 per st, skulle vilja ha objektiven till att fota blommor, porträtt och landskap

Med vänlig hälsning, CN
 

mickecrown

Aktiv medlem
D7200

Hej,
Jag har båda de två ovanstående Sigma och Tamron och använder dem
på Nikon D7200. Kan intyga att de funkar alldeles utmärkt med den.
Har även Sigma 17-70 2.8-4 OS HSM Macro. Också väldigt trevligt på D7200.
Inte riktig äkta macro, men ganska bra för vanliga närbilder på blommor, o.dyl.
Alla tre är klart prisvärda.
Glömde en sak, Tamron 7-210 4 är även hyfsat väderskyddad, praktiskt ihop med D7200 som också är det.
Lycka till
Mikael
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
1 vad har du för objektiv?
2 vad är det för resultat du är ute efter?

När du kan svara på de frågorna så blir det lättare att förklara vad som krävs.

Har du inget objektiv och inte vet vart du vill så är en normalzoom bland det mest användbara. Men det hänger också på vilka bilder du är ute efter.

Att köpa objektiv för att ngn annan tycker det är bra är sällan ngn bra idé.
 

asg

Aktiv medlem
Nikon 16-80 mm, f / 2,8-4,0 DX

Hej,
Jag tycker att detta är det ultimata all-round objektivet. Tillräckligt med vidvinkel för landskap och betydligt bättre för porträtt an de som bara går till 50-55 mm, fast man får ju offra ett bländarsteg för det. Dock ett helt steg bättre än vanliga normalzoomar med 5,6 i längsta läget.
Hyffsad närgräns för blommor o.dyl. 35 cm.
Litet, lätt och skarpt. En del klagar på lite distrotion, spelar mindre roll för landskap och porträtt, samt vinjettering, fixas lätt i PS.

Jag fotar mycket natur, landskap och djur med min D7200 och förutom för djur(och fåglar) så är detta mitt mest använda, och då har jag ändå ett 17-55, ett 12-24 och ett 60 Makro.

Du kan hitta det ber på Cyberphoto, med garanti, för c 6500 kr. Kanske lite billigare privat.

/Anders
 

PMD

Aktiv medlem
Har en Nikon D7200, och är ny på att fota.
skulle behöva hjälp att välja 2 objektiv, prisklass runt 4000-5000 per st, skulle vilja ha objektiven till att fota blommor, porträtt och landskap
Vad har du för objektiv nu till din kamera?

Om du kan berätta vad du känner att du inte kan göra med det objektivet så kan du nog få många goda råd här på lämpliga objektiv.
 
ANNONS