Annons

Datakrångel, ngn som vet?

Produkter
(logga in för att koppla)

carlorjan

Aktiv medlem
Halloj!!

Har igår laddat om Windows då det gick alldeles för segt. Planerde då om i ena HD:n så den fick två partitioner istället för tre. Den andra HD:n med tre partitioner lämnade jag orörd (foto, musik o en annan).

Installeringen gick fint, så jag lämnade den att tugga för sig själv.. Tittade dit efter en stund och såg att det var en massa filer som rusade över skärmen.. Tänkte inte på det närmare. Efter att ha sett det på avstånd tittade jag närmare vad det stod..

Datah...et hade gått in o börjat rensa i mina bilder, på en helt annan HD och partition än den var tillsagd!!!

Var iofs inte så orolig då jag har sparat alla i en backup, men ändå.. Så jag lät den fortsätta...

När jag sedan öppnade fotopartitionen såg jag att den raderat alla mina ca 10 000 Nef (hade iofs en kvar...), men inte så många jpg.

Så långt allt relativt lugnt (förutom den första skräcken..)

När jag nu sätter igång datorn igen vill den INKONSEKVENSKONTROLLERA diskarna musik och foto..

Ngn som vet vad det är? Är ju rädd att den ska plocka all musik och återstående foton.. Detta vill den göra vid varje uppstart, och man måste vara relativt snabb, annars går det igång...

Kanske ska tillägga att jag hela tiden har haft en brandvägg(ZoneAlarmPro) och virusprgrm (McAfee) installerat och uppdaterat.

Mycket tacksam för snabba svar..
örjan
 

Tigu

Aktiv medlem
Scandisk

Din dator vill göra en ska scandisk reparera fel i filsystem mm. Det brukar man få om man stängt av datorn på knappen.Den tar inte bort filer.....
 

carlorjan

Aktiv medlem
Tyvärr är det det den gör.. La in några NEF och lät den börja köra.. Varpå det stod att den började radera NEFfarna..

En "datakompis" har Googlat och sett att det är många som tydligen haft detta problem.. Bara att formatera om den verkara vara lösningen..

Men ändå, vad är det för funktion.. Borde iaf säga till att den ska börja plocka bort och inte bara göra det "utan lov"..

Ngn annan lösning?

(Har alltid låtit datorn stänga av sig själv, endast enstaka gång med den lilla knappen...)
 

Walle

Aktiv medlem
låter högst märkligt i mina öron.

Vad scandisk ska göra är att den letar efter fel på hårddisken, och försöker reparera dom så gott det går. Jag har aldrig tidigare hört talas om att den tar bort filer. Den ska lämna även skadade filer, inte ta bort dom.
 

avslutad120524

Avslutat medlemskap
Att windows skulle ta bort filer låter väldigt konstigt. Det enda jag kan föreställa mig är att det är fel på disken. Kör chkdsk.exe (i konsolen) på den disk som beter sig konstigt. Min tro är att det är något fel på filtabeller eller liknande.
 

Cobb

Medlem
Som både Mats och Christoffer säger så låter det helt otroligt. Vad jag saknar lite i din information är följande och jag dra egna slutsatser utan att veta om det stämmer. Du har alltså 2 fysiska hårddiskar i din dator. Den ena har du bara bilder/musik/ mm på. Den har du inte rört alls. Sedan har du en disk som du hade delat upp i 3 delar, varav du tagit bort en del....så långt tror jag att det är rätt eller ?

Frågan är hur du sedan gjorde....formaterade du hela disken sedan ( vi kan kalla den för Master ) och sedan gjorde en delning....och la in Windos efter det på en "ren disk" eller körde du in windows ovanpå den gamla versionen som redan låg där ?

Kan tänka mig att om du gjorde så, då kan du kanske få dom effekter som du beskriver, alternativt så har du någon form av virus eller annat som spökar i botten ...man kan få det även om man skyddar sig ;)
 

carlorjan

Aktiv medlem
Då ska vi se..

2 Fysiska HD

"MasterHD": Har varit tre, gjort om till två. Ena partitionen av dessa ligger numera Windows XP. Den andra än så länge ganska tom.

"SlaveHD": Tre partitioner, Foto, Musik o Film.

Tillvägagångssätt: Tryckte bara i XP-skivan och följde instruktionerna för at lägga in det på nytt. I och med att jag först gjorde om MasterHD till två partitioner borde det gamla XP ha tagits bort? Dessa har numera olika storlekar än de hade innan. Detta i mina ögon borde ha gjort att det var en "ren disk".

Så gick det till.. Har kört felkontrollen på alla partitioner, och denna sa att det inte gick att köra på Foto och Musik.. Så ngt lurt har hänt..

Tror att det enda jag kan göra är att flytta filerna som finns till andra partitioner och formatera om dessa partitioner.. Eller?
 

Cobb

Medlem
Ok.... om jag var som du skulle jag göra följande.

1. Jag skulle koppla loss "slaveHD" (för att vara på den säkra sidan :) Ska inte behövs men....

2. Sedan skulle jag göra om installationen. Jag skulle ta bort alla P på MasterHDn och sedan dela den på 2.

3. sedan lägga in XP igen på C:

4. När det är gjort och alla drivrutiner är på plats så skulle jag kolla att jag verkligen har 2 diskar...alltså, C och D.

5. Om allt stämmer så stänger jag av datorn, kopplar in Slave igen.....

6. Om allt fortfarande är OK så matar jag in dom program som jag vill ha på C:

Krångligt och tidskrävande....men då bör ditt system fungera. Någon annan lösning tror jag inte du kan få, men jag kan ha fel ( har haft det förr :)
 

carlorjan

Aktiv medlem
Jepp, kanske lutar åt det hållet..

Dock så har jag nu sett när jag har börjat planera om allt att det ligger kvar en herrans massa info på diskarna, dvs mina bilder.. Dock så syns de inte.. För om jag markerar alla mappar som syns i Foto så får jag en sammanlagd storlek på ca 5Gb.. Men i "Den här datorn" står det att ledigt utrymme är ca 20 Gb.. Alltså ligger det ca 40 Gb och skrymmar utan att synas.. Om ni förstår vad jag menar..

Är tacksam för alla funderingar, vill bara säga det.. Är novis på området..
ö
 

ulrik74

Aktiv medlem
På ditt sista meddelande verkar det som om filallokeringstabellen gått sönder.

Jag tror inte det ska vara omöjligt att laga den med hjälp av t.ex. Norton DiskDoctor eller liknande men jag är osäker.
 

Walle

Aktiv medlem
det är inte så himla enkelt att bilderna på något sätt har blivit markerade som "dold", och att det är ikryssat "visa ej dolda filer och mappar" i inställningarna?
 

carlorjan

Aktiv medlem
Halloj igen..

Ärligt talat så vetetusan vad som hänt.. Har varit i kontakt med en del som iallafall anser sig kunniga i området och de har inte sett det förut..

Men jag har hittat ett program som återställer det mesta på en annan partition i alla fall.. Heter EasyRecoveryProfessional och har tagit tillbaka de flesta av bilderna.. Återstår om det gör det med min musik.. Vissa av albumen går inte att öppna.. Så det blir till att använda detta verktyg där med.. Går relativt fort också.. Tog lite mer än 4 timmar att kolla igenom och "återskapa" ca 11 000 bilder..

Nu så ska jag formatera om de partitioner som har förstört denna dag som varit..

Tackar än en gång för hjälpen!! Kanon!!
ö
 
ANNONS