Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur förvarar ni utrustningen när ni är i fält?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dez

Aktiv medlem
Hur förvarar ni utrustningen när ni är på tex festivaler och dylikt en hel helg? Försäkringsbolaget är ju inte för imponerade av att man har sakerna obevakade i bilen, men man kan ju inte släpa runt på flera kameror och stora telen hela tiden heller.
 

marooned

Aktiv medlem
Ring försäkringsbolaget och fråga vad som gäller. Sen ber du att få det skriftligt så du slipper bråka om du blir av med prylarna.

Ha utrustningen på dig eller lämna på hotellet. Sover du i tält så kanske du ska ta med ett hus och 18-200 objektiv. Eller chansa.
 

RolandM

Aktiv medlem
Dez skrev:
Hur förvarar ni utrustningen när ni är på tex festivaler och dylikt en hel helg? Försäkringsbolaget är ju inte för imponerade av att man har sakerna obevakade i bilen, men man kan ju inte släpa runt på flera kameror och stora telen hela tiden heller.
Bilen är väl den smartaste platsen att ha grejorna på kan jag tänka mig, om de inte ska bäras runt på hela tiden. En idé med att förvara bilderna i bakluckan på en pedantiskt i kupén tömd bil är att det ger intryck av en brukare med ordningssinne. Det är inte mödan värt att bryta upp bagaeutrymmets lucka för att finna även det tomt. Alternativet är lämna prylarna hemma och där gör de ingen nytta alls. Välj att använda en bil som i sig inte är stöldbegärlig.

Välavvägda riskbedömningar är sällan svåra beslut.

ANtar att det försäkringsmässigt är bättre att bli rånad (stöld genom hot eller våld) på prylarna än bestulen på dem i bilen.
 

cowboy

Aktiv medlem
Var diskret - flasha inte med dina fina fotogrejor när du går omkring på festivalen.

Förvara i bakluckan på larmad bil. Se (om möjligt) till att ingen ser när du lägger in eller tar ut fotogrejorna.

När jag rest ensam i Asien och Afrika har jag aldrig haft mer grejor med mig än jag någorlunda bekvämt alltid kunnat bära med mig. Lämnar aldrig grejorna obevakade på hotellrum eller i tält.
När jag bor i ruffiga hotell med klena opålitliga dörrar lämnar jag aldrig kameraväskan ur sikte - har ibland tagit den med när jag gått på muggen eller duschat.
 

Dez

Aktiv medlem
Min 144:a är inte ett dugg stöldbegärlig. Tänkte bulta fast en låsbar låda av stål i skuffen där jag förvarar grejerna. Men försäkringsmässigt är det katastrof att lämna sakerna i en obevakad bil, så jag tänkte att ni kanske hade något tips att komma med. Tält är det enda som står till buds på "mina" evenemang.
 

MagnusG

Aktiv medlem
I en rejäl kameraväska! Enda tillfället då jag varit glad över att den har så mycket stoppning till skydd var när jag hade den som huvudkudde och pall på arvika i somras. Annars vart det släpande av axelremsväskan, så inga tips där. Men 5 kilo i tre dygn klarar man :)

Dock hade jag minimerat utrustningen till 12-24, 70-200, en kamera och en blixt.

Annars förekommer förvaringsmöjligheter i pressområdet på en del festivaler.
 

Digi

Aktiv medlem
Hej, jag brukade ha ett enbensstativ (rätt hård och kraftig) att slå till med på händerna.
Det är mitt tips, ha ett enbenare med dig!

Mvh markus
 
ANNONS