Annons

Årstid för fotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

emigus

Aktiv medlem
Har precis skaffat mej en Nikon D50 och tänkte att jag skulle ut och fotografera lite i naturen. Dock har jag aldrig fått till några riktigt bra bilder än. Tycker ljuset på bilderna blir dåligt och får tråkiga färger. Är det bara jag som tycker att årstiden och framförallt ljuset för fotografering ute just nu är kass eller är det jag som inte lärt mej knäppa en ordentlig bild?
 

magi74

Aktiv medlem
Tjenare!

Har oxå en Nikon D50 och fotar en del i naturen...har du provat att lattja lite med
vitbalansen?
 

magi74

Aktiv medlem
Om du går in i menyn på kameran och väljer
"Vitbalans" välj sedan "Förinställ" och sedan
"Mät"...kika i manualen för hur du går tillväga
för att mäta.

Men det du gör är att mäta vitbalansen i det ljus
som finns på platsen du tänker plåta på...brukar jag använda och det blir bra bilder.
 

dumbo

Aktiv medlem
Det kunde ju vara bra med ett bildexempel. ;-)

Om det är vinter och ingen snö tycker jag oftast att det både är trist väder och ljus. Det är det inte så gott om roliga motiv och dels så är det inte särskilt inspirerande att gå ut öht.

Sen kan ju såklart handhavande eller fel inställningar späda på detta.
 

RolandM

Aktiv medlem
Att det blir grått ute beror naturligtvis på att det är den grå årstiden när det inte finns snö, men när det finns snö är det en vit årstid, vilket kameran inte fattar eftersom den inte fattar att ljus reflekteras i större omfattning från snö än resten av världen. Öka exponeringen med 1½ steg när det är gott om snö i bilderna. Ett annat sätt är att mäta ljuset i handflatan och öka exponeringen med ett steg. Kmaeran tror att världen är 18% reflexion och handen har ca 32% reflexion.

Det finns massor av motiv att leka med. Leta upp kontraster. Fota i gatuljuset. Använvänd stativ.

Bilder i stadsmiljö Bild 3 ISO 800 bl 5, 1/10 s bildstabilisering och befintligt ljus, övriga en blandning av blixt och befintligt ljus, ISO 200-400.



Bilder i slottsmiljö där samtliga bilder är tagna på ISO 200, bildstabilisering, bländare 5,6 ungefär och 1/30 eller bättre. Alla bilder utan blixt. Ljuset mätt i handen. Vädret var gråmulet, ljuset balanserat efter molnsymbolen.

Samtliga bilder fotograferade i RAW och efterarbetade i bildbehandlingprogram med avseende på kontrast och ljuskurvor e t c.

Ut och fota, det är en stimulerande utmaning.
 

emigus

Aktiv medlem
okay,
många intelligenta svar.
kan tillägga att jag precis har börjat med fotografering och kan inte så mycket än. kul att se andras bilder, oerhört snygga en del. då vet man liksom hur mycket man har kvar att lära sej.
 

emigus

Aktiv medlem
hehe, nädu, har aldrig ens mätt ljuset kan jag säga. ska läsa igenom boken lite mer och se hur man gör det. tack för tipset.
 

RolandM

Aktiv medlem
magi74 skrev:
Brukar du ofta använda handflatan när du ska mäta ljuset?
Oftast och jag tycker det fungerar tillräckligt bra och mycket bra när ljusförhållanderna är jämna. Snabb och enkel metod för att få en hyfsat korrekt exponering. Sedan är det bara att ompensera utifrån uppmätt värde beroende på hur jag önskar bilden och hur ljuset är i övrigt. Med lite träning så ger det bra resultat, givet att det finns möjlighet att vara i närheten av motivet. Kameran ställd i manuellt läge "M" så ändrar sig inte inställda värden mellan exponeringen beroende på at kameran riktas om något.
 
ANNONS