Annons

Fotografera kontorslokal?

Produkter
(logga in för att koppla)

D Gulliksson

Aktiv medlem
Imorgon ska jag fotografera kontorslokalerna på min arbetsplats och har lite funderingar på vad bör man tänka på vid inomhusfotografering?
Kommer att använda min D70 med 18-70, 50/f1.8 samt SB-600.

Har haft min blixt i knappt en vecka och är inte så van vid blixtfotografering så jag tar gärna lite tips och ideér på inställningar etc.

Vad tror ni om att man slår blixten i taket, med iso 400-800 och slutartider på 1/30-1/60sek? Med lite längre slutartider så får man ju in lite av det naturliga ljuset oxå, eller ska man skippa blixten helt??.

Arbetsplatsen är en kundtjänst så folket i lokalen sitter för det mesta still.

Kom med tips och ideér?

Btw, bilderna ska ligga på ett intranät och upplösningen är då inte mer än 400x300 (cirka)
 

rudhan

Aktiv medlem
Jag tror du ska skippa blixten helt, det är svårt att få jämnt ljus i en stor lokal med blixt. Kör med hög ISO istället, 800 eller 1600, om det behövs. Bruset försvinner ändå när du minskar ner bilderna. Stativ är alltid bra.
 

D Gulliksson

Aktiv medlem
rudhan skrev:
Jag tror du ska skippa blixten helt, det är svårt att få jämnt ljus i en stor lokal med blixt. Kör med hög ISO istället, 800 eller 1600, om det behövs. Bruset försvinner ändå när du minskar ner bilderna. Stativ är alltid bra.
Ja det är nog bäst utan blixt när man tar bilder över kontorslandskapet. Kan ju kanske använda blixt vid detaljbilder där omgivningen inte är så stor (om ljuset kräver det), men som sagt bilderna ska ju inte vara så stora så hög iso är nog inga problem.

Önskar jag hade haft enbensstativ i detta läge men det fixar sig nog :)
 

D Gulliksson

Aktiv medlem
Då var det klart. Blev stativ och iso mellan 400-1000. Visade bilderna för chefen och de blev "toknöjda" :)

Om ni vill se resultatet så finns lite bilder HÄR
 

bapsan

Aktiv medlem
Det var verkligen fina bilder, hajade till först det var så himla likt Örebro Kommuns tele växel, snyggt jobbat.

Siw
 
ANNONS