Annons

Fotolabbs maskiner

Produkter
(logga in för att koppla)

Johnny B

Medlem
undrar lite vad det är för pris på maskinerna som används i "fotolabb". alltså de som skriver ut bildena när man lämnar in normalt i en fotobutik. även framkallnings maskinernas priser skulle vara kul att veta. lika så vad de batalar för pappret och färgen.
 

Lennie

Aktiv medlem
Lambda labb för småbilder bara (upp till 20x30 ungefär) kostar från cirka 1,5 Mkr. Ingen färg används utan bilden belyses på fotokemiskt papper som sedan går genom traditionell RA-4 process för negativt papper.
Papper och kemi är hyfsat billigt per kopia men investeringen är enorm.
 

Johnny B

Medlem
så det var såpass saftiga priser. jag gissade på 1/3 del. det förklarar ju varför de inte finns i varje by.

hur är livslängden? finns det gamla masikner alls eller är de bara "skrot"

använder digilabben fotokemiskt papper också?

men vykort trycks väl på annat vis, eller?
 

hasseper

Aktiv medlem
Precis som Lennie sa så använder de RA-4 kemi, alltså papperet är det gamla vanliga fotopappret.

Och ja vykort trycks vilket ju är en helt annan framställningsprocess. Där används tryckplåtar och sen trycks det på vanligt papper, eller ja de är väl lite tjockare än vanligt kontorspapper.


\h
 

Lennie

Aktiv medlem
Det finns säkert begagnade fotolabb att köpa, frågan är bara om det är värt det. Oftast har de gått ganska hårt och behöver service oftare (som kostar skjortan).

Fotoquick "kastade" för ett par år sedan ut en massa labb från sina butiker för att sälja. De labben som skulle säljas var de som inte var förberedda för digitalframkallning, utan bara analog. Flertalet av labben var inköpta kring år 2000 och kördes bara i några få år. Noritsu heter tillverkaren.

Vykort trycks oftast med offsetteknik och är helt annorlunda än fotoprocessen. Sådana tryckerier finns mer än 12 på dussinet.
 

Damocles

Aktiv medlem
Det fanns en del Noritsu-labb ute på olika auktions och e-handels platser för något år sedan eller två. Billigt, runt 15 K inklusive frakt var det för något. Nackdelen var storleken, vikten och vart tusan det skulle placeras. För att inte tala om att de måste underhållas.
 

Lennie

Aktiv medlem
Kan tänkas att det är något av dem labben, fast antagligen lite äldre modeller. Jag jobbade i kedjam Kodak Image Center som dessa butiker hette tidigare. År 2000 köptes ett helt nytt Noritsu Labb in som inte var förberett för digitalfamkallning. Prislappen var cirka 1,5 Mkr. När sedan butikskedjan köptes upp av Fotoquick så bestämde de sig för att göra av med alla labb som bara gjorde analogframkallning. År 2002 eller 2003 tror jag detta var. Labben slängdes ut och de flesta blev inte sålda. Så vitt jag vet står de på något lager idag och dammar.
 

Maverick

Aktiv medlem
Chefen tror jag sålde iväg sitt gammla labb för 400k men jag är inte säker. Det nya kostade som flera här har sagt 1,5 MKr.

Problemet med ett gammalt labb är att det blir väldigt dyrt i underhåll om man inte kopierar mängder. Vissa labb är dessutom kännsliga mot att stå still. Då kläggar de igen. Så för vanliga privatpersoner tror jag inte det är så stor vits oavsett om man har pengarna eller inte.

Till detta tillkommer dessutom en framkallningsmaskin för filmen.

Mvh
Maverick
 
ANNONS