Annons

Gryninga bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

emigus

Aktiv medlem
Hej.
Var ute och fotade lite idag. Är precis ny med fotografering så jag behöver all hjälp jag kan få. Tog någa bilder på landvetter flygplats bl.a. Men jag tycker att flera av bilderna blev väldigt gryniga på vissa ställen. Mest på de mörkare områdena. Kan det bero på att jag inte använder stativ? är det fel ljus eller har ni andra förslag? finns några exempel, dock lite komprimerade på länkarna nedan:
http://manickel.net/bilder/landvetter01.jpg
http://manickel.net/bilder/landvetter02.jpg (sämst)
http://manickel.net/bilder/landvetter03.jpg
bilderna är annars tagna med högsta kvalite i NEF-format. min kamera är en nikon d50, men det ser nästan ut att vara tagna med min gamla kompaktkamera.
 

RolandM

Aktiv medlem
Vilket ISo, slutartid och bländare har du använt för respektive bild?

Jag tror att det är höga ISO du använt, ISO-tal som är högre än vad din komapktkamera kan presstera. Bilderna är i såfall bättre än vad kompaktkameran kan presstera.
 

porsche

Aktiv medlem
Vad har du för iso-inställning på de olika bilderna?
Om inte du har valt detta utan kör på auto väljer kameran en kompromiss kan man säga.
Skulle tro att din grynigaste bild är tagen med iso
800.
Men detta är bara en gissning.
 

estranged

Aktiv medlem
ISO 1600 på "sämst"-bilden ger som synes rätt mycket brus. ISO 450 på den sista bilden ger bättre brusegenskaper men kräver också längre slutartid (högt ISO=hög ljuskänslighet=kortare slutartider men mycket brus) för att få samma exponeringsmängd, varför du fått lite skakningsoskärpa i den.
Det kan vara lite trixigt det där...
Det bästa är att kanske att använda stativ för att kunna ha längre slutartider, ett annat alternativ är att använda ett brusreduceringsprogram i datorn efteråt.
Eller att skaffa ljusstarkare optik/välja ett lägre bländartal förstås.

Edit: Ett inlägg hann komma in medan detta skrevs men mina åsikter står fast.
 

emigus

Aktiv medlem
körde alla bilder i auto-läget.
antar att kameran själv ställer in iso då, så jag vet inte vilket iso bilderna togs på.
 

cole

Avslutat medlemskap
om du trycker två gånger uppåt på den lilla kommandoratten så kommer du få mer info om bilden
 
Senast ändrad:

dumbo

Aktiv medlem
Första bilden är tagen på ISO400, andra på ISO1600 och den tredje på ISO450.

Kör du på auto så kommer kameran att välja ett så högt ISO-tal som den tycker är nödvändigt för att få bilden korrekt exponerad. Vill du slippa detta får du själv ta kontrollen och använda P-, A-, S- eller M-lägena och stänga av Auto-ISO, om det är påslaget.
Om du själv väljer lägre ISO-tal så kommer slutartiden att bli längre vilket kan medföra att bilderna blir oskarpa pga skakningsoskärpa. För att bli kvitt det måste du ha någon form av stöd. Det kan, beroende på hur lång slutartid som måste till, innebära allt från att man lutar sig mot något, använder enbensstativ eller ett trebensstativ.

Nu tycker jag dock inte att du behöver oroa dig så mycket över bruset i dessa bilder. I en utskrift eller i en nerskalad version för webben kommer det inte att synas om man inte tittar väldigt noga.
 
ANNONS