Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Service av Pentax 67II i Sverige

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Min stackars 67II dog igår, så den måste servas. Felet är rent elektroniskt och yttrar sig genom att man får felmeddelandet "PErr" i toppdisplayen så fort sökarprismat med ljusmätare sitter på plats. Då är kameran helt låst, men tejpar man över kontakterna så funkar kameran, dock utan ljusmätning förstås. Jag har googlat en del och felet kan tydligen ibland avhjälpas med diverse fipplande, men jag har inte lyckats.

Så, finns det någon vettigt ställe i Sverige (helst Stockholm) som kan ta sig an detta? Det är ju en kamera som inte tillverkas längre, men å andra sidan är den mycket vanlig. Jag gissar att det bara är glapp nånstans, eller eventuellt är det en elektronisk komponent som sagt upp sig.
 

Niklas Groop

Aktiv medlem
Jag tror att Werner står för de flesta reparationer av (äldre) kameror, framförallt om man lämnar in i Stockholm. Jag lämnade i höstas in min Nikon F3 på Svenska Kort och fick tillbaka den med ett reparationskvitto från LP-Foto.

Lite dyrt kan det nog bli, relativt sett då man får jämföra med hur roligt man har med kameran och du verkar ha väldigt roligt med din Pentax...

Annars så vet jag att det finns en reparatör i Vansbro också, men vet inte om de reparerar elektronikfel. http://www.l-foto.se/

/Niklas
 

MattiasAmnas

Ny medlem
Hej, nu har jag åkt på samma problem. :(

"PErr" så fort batterierna åker in, både med och utan prismat på..
Ingen av tidigare nämnda reparatörer verkar vilja röra denna kamera. Ända är kamerascervice.se som vill skicka den till Tyskland.

Löste det sig för dig Makten?
 

perstromer

Aktiv medlem
Hur har det gått för Er?
Min 645N har nu fått samma problem. Den har varit hos Rüdiger Maerz GmbH i Hamburg men de har inga delar och kan inte reparera. Det behöver ju inte nödvändigtvis gälla även Pentax 67ii.
Tips och synpunkter mottages tacksamt. Har f.ö. en öppnat separat tråd i frågan.
Mvh
Anders
 

PMD

Aktiv medlem
Kan kanske vara ett bra tips. Det är alltså ett citat ur manualen för Pentax 67 II som refereras:

If [PErr] is displayed
Take the viewfinder out and put it back two or three times. If the error display disappears, the camera is ready for use.
Det är rätt bra av Ricoh att ha manualen för en så gammal kamera tillgänglig på nätet.
 

perstromer

Aktiv medlem
Jag har en Pentax 645N. Felet verkar dock vara närbesläktat. Tyvärr går det ju inte att plocka bort sökarprismat på en 645:a så jag vet inte vad jag ska göra.
Pentax service för 645 ligger i Tyskland men där saknas det reservdelar. Samma läge för 67ii. Felet är inte helt unikt, såvitt jag kan förstå. Just därför kan det finnas en lösning? Någonstans i världen finns nog någon som har möjlighet att fixa kameran, problemet är att hitta denne någon. Om det är samma fel på båda modellerna och inte helt ovanligt borde ju Pentax/Ricoh ta tag i det?
Man får väl höra med alla Pentax serviceställen till en början. På något forum kanske någon kan tipsa om vart man kan vända sig.
Jag har just köpt en "ny" 645N så att objektiven kan användas. Ändå ger jag inte upp hoppet att reparera den gamla.
Pentax 645N kom 1997 har jag för mig. 20 år är väl ingen ålder på en fantastisk kamera?!
Mvh
Anders
 

perstromer

Aktiv medlem
Jag har skickat frågan till Focus Trading. Men man kan förstås också mejla flera serviceställen själv och höra om De tror sig kunna laga kameran.
Återkommer när jag fått svar.
Anders
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har skickat frågan till Focus Trading. Men man kan förstås också mejla flera serviceställen själv och höra om De tror sig kunna laga kameran.
Återkommer när jag fått svar.
Anders
Om du följer länken i mitt förra inlägg så ser du att Ricoh själva hänvisar till Kameraservice Kungsör AB som lämplig verkstad. Jag skulle nog även höra med Ricohs kundtjänst (det är väl gamla Focus Trading, antar jag) och höra om de kan skicka en förfrågan till Ricoh i Japan om en förteckning över verkstäder i hela världen som fortfarande är kapabla att reparera en 645N.
 

perstromer

Aktiv medlem
Jag tror att adressen på mejlet blev info@focusnordic.se vilket väl är samma som Ricoh i Sverige. Möjligen kanske man kan mejla direkt till Ricoh i Japan så man vet att det kommer rätt.
Ska kolla runt på lite forum också, någon vet säkert hur det ligger till.
/Anders
 

perstromer

Aktiv medlem
En solskenshistoria

Hej igen.
Jag har ondgjort mig över att det verkar omöjligt att hitta en verkstad som kan reparera min Pentax 645N. Jag har mejlat verkstäder i UK, Australien, USA och Tyskland samt Sverige förstås. Alla säger att de inte reparerar/servar Pentax 645. Reservdelar tycks vara problemet.
"Rüdiger Maerz GmbH" i Hamburg ansåg att felet var av karaktären "multi-layer" och inte kunde lagas p.g.a. brist på reservdelar. Alltså kom kamera tillbaka utan åtgärd. Jag har dock hela tiden känt att min 645:a "hängde sig"när jag skulle ladda i ny film. Alltså skulle det gå att "frigöra" situationen för att kameran skulle komma igång igen. Vilket var fallet, visade det sig,
Jag såg att verkstaden i Tyskland pillat på alla knappar som finns på kameran (inte så många). Jag såg på ett Pentaxforum att det fanns en liten knapp som användes för att spola fram filmen till slutet även om den inte var färdigexponerad. Jag visste inte ens att den fanns (läs manualen brukar jag säga till dem som har problem!). Jag provade denna utan resultat. Jag återställde sedan reglaget för dubbelexponering och tryckte på slutarknappen, då" knäppte" det i kamera, som förut varit helt död. Något hade alltså hänt!! Jag tryckte på "mata framknappen" och exponeringsknappen samtidigt och DÅ, då utlöstes slutaren och frammatningen gick igång. Sedan fungerade även AF. Snabbt i med ny film! Jag har nu exponerat en rulle och framkallat denna. ALLT fungerar som det ska!
Man kan tycka att verkstaden i Tyskland borde ha fixat detta, de pillade ju på alla knappar som finns. Men hur som helst är allt nu som det ska, jag är verkligen glad. Pentax 645N är ju en helt makalös kamera1
Jag hann att köpa ännu en 645N innan det löste sig. Men eftersom det verkar helt kört att reparera denna kamera behåller jag nog den nya, bra att ha i reserv. Det är absolut inte OK att en proffskamera inte kan repareras, underbetyg åt Pentax/Ricoh således!!
Undrar just om problemen med Pentax 67II är lika enkla att lösa??
Mörka moln på himlen men jag är ändå glad!
Anders
 
ANNONS