Annons

Cosina AF 19-35mm?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är nöjd, med tanke på priset så är den väldigt bra. Men byggkvaliten är ju inte 100% den är lite sladdrig. Men det är ju ändå glasbitarna som är viktigaste. Och den har inte alldeles för mycket vinjettering och dist.
 

martinl

Aktiv medlem
Det finns många vitt spridda åsikter om detta objektiv. Gör en sökning på http://www.groups.google.com så får du se.

Jag skulle rekommender att du tittar på Tokina 19-35, f/3.5-4.5 i stället, den brukar få avsevärt bättre omdöme från användare. Cyberphoto tar 2688 för Tokinan. Du kan jämföra användarnas åsikter på tex http://www.photozone.de Observera att Cosinan där står under namnet Vivitar (samma lins).

Själv har jag föregångaren till Tokinan, 20-35. f/3.5-4.5 som är optiskt identisk med 19-35:an (båda lär egentligen gå ner till 19.6mm, vilket lär ska vara vidare än än vad Cosinan klarar. Man kan inte riktigt lita på mm-angivelserna hos billiga linser) Är helt nöjd med skärpan på min, (utan tanke på pris ;-) använder den dock inte mycket nu när jag skaffat en 24-85 afs.
 

Andreas U

Aktiv medlem
Har en liknande glugg under namnet Soligor (hört att de flesta har samma tillverkare iaf) och kan väl säga att jag är klart nöjd med tanke på priset. Anv. det mest med max vidv. och kör man inte med full öppning så blir resultatet helt ok. Jag vet inte riktigt vad man kan jmf med, det känns ju inte ok att jmf med en pro-glugg för 4ggr mer pengar iaf.

/ Andreas
 

Elenor

Aktiv medlem
Jag har en! :)

Har haft den i ganska många år, och trode att jag inte skulle använda den så mycket, det är ju en udda brännvidd. Använder nu nästan bara den och mitt Tamron 90 macro. Jag fick den med posten dagen innan vi skulle till en gammelskrot och plåta dia, den kändes sladdrig och plastig. Stönade inombords och tänkte "nu ska den få". Kom iväg, grådassigt, halvmörkt, duggregn och smådisig höstdag. Den fick gå mycket på största bländaröppning och visst vinjetterar det en del ibland. Resultatet blev dock LÅNGT över förväntan! Du kan se en del av bilderna i min portfolio www.elenor.fotosidan.se
Det är helt klart en glugg jag rekommenderar. Eftersom den är så billig tvekar jag ALDRIG att dra med den ut i de mest märkliga situationer, skulle den kracha är det bara 1600 spänn (eller nåt sånt) ett motsvarande originalobjektiv för 15-20 000 hade antagligen blivit kvar inne eller i väskan alltför ofta...
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Kan man hitta Canons 20-35/3,5-4,5 USM begagnat tror jag att det är ett bättre köp än en ny Cosina.
 

Maron

Aktiv medlem
Diameter?

Vad har den för diameter på frontlinsen undrar jag lite smått...
Tänkte om mitt gamla 72mm polfilter skulle passa...
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
martinl skrev:
Själv har jag föregångaren till Tokinan, 20-35. f/3.5-4.5 som är optiskt identisk med 19-35:an (båda lär egentligen gå ner till 19.6mm,
Ligger det någon sanning i ryktet att detta objektiv är optiskt identiskt med Canons 20-35 förresten?
 

martinl

Aktiv medlem
jimh skrev:
Ligger det någon sanning i ryktet att detta objektiv är optiskt identiskt med Canons 20-35 förresten?
Det ryktet har jag inte hört själv. Tokina har ju tidigare köpt in designer, deras 28-70 f/2.6-2.8 är från Angenieux tex, så helt osannolikt är det väl inte. Både photodo och photozone ger linserna liknande betyg, dock verkar antalet linser i objektiven skilja sig åt, 12 i Canon och 13 i Tokina (enligt bhphotovideo.com). Canon har dessutom något bättre närgräns.

Med andra ord har jag inte den blekaste aning ;-)
/Martin
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Närgränsen kan ju påverkas av den mekaniska konstruktionen, men om det är olika antal linser är det nog ställt utom allt tvivel att ryktet inte var sant.
 

martinl

Aktiv medlem
Tokina _kan_ ha bytt ut en singlet mot en dublett, båda linserna har samma antal linsgrupper - 11. Man skulle kunna tänka sig att de har knyckt designen från Canon och bara ändrat den precis så de klarade patentet.

Om det är någon i Stockholm som har canonlinsen så kan vi ses och desikera dem för att se...

...eller kanske inte... ;-)
 

Paragrafryttaren

Aktiv medlem
Jag funderar också på att köpa en Vicosiligor 19-35, dels för att den verkar få rätt bra omdömen (iaf. när det gäller prisvärdhet) och för att lura ut vilka fasta vidvinkelbrännvidder som eventuellt kan vara värda att satsa på...
 
ANNONS