Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Säljes med Garanterad livslängd. Vilseledande.

Produkter
(logga in för att koppla)

Ventures

Aktiv medlem
Jag reagerar på säljesannonser här på fotosidan och andra ställen där man skriver att man tagit x antal bilder eller y procent av "det garanterade antalet" exponeringar med kameran.
Det är ju totalt vilseledande. Inte minst efter att tillverkarens garanti gått ut. Vem garanterar att kameran ska klara 200.000 exponeringar? Säljaren?
Skriv i så fall ett avtal med säljaren om att få pengarna tillbaka eller reparation på säljarens bekostnad om kameran lägger av innan dess. Vilken säljare går med på det?

Siffran anger vad tillverkaren förväntar sig att kameran, eller egentligen slutaren, är designad att hålla för. Det lär inte stå någonstans om några volymgarantier. Den vanliga fabriksgarantin som gäller under begränsad tid gäller hela kameran, inklusive slutaren.

Möjligen kan fabriksgarantin sättas ur spel om man passerar det förväntade antalet exponeringar redan under garantitiden med motiveringen att kameran inte brukats normalt.

Det borde stå i instruktionerna för säljesannonser att inte skriva något om garantier som man som säljare inte kan stå för.
 
På samma sätt som miltal inte är en garanti för skick på begagnade bilar, så är inte shutter counts en garanti för skicket på en begagnad kamera, MEN det kan vara en fingervisning :)

Dock är det kanske lätt felaktigt att säga "kameran har bara gått 8% av sin livslängd" och liknande..
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Tror att det beror på okunnighet hos säljaren kring vad "testad för" innebär och inget genuint försök att vilseleda.

Sedan är tillverkarens definition inte tydlig heller. Innebär det att 95% eller 50% klarar x antal? Har tillverkarna samma definition?
 

Photocon

Aktiv medlem
Håller med om att det är klart vilseledande. Eget exempel: På den tiden jag körde Canon hade jag bl a en 1Ds MkII som jag använde yrkesmässigt. Slutaren brakade ihop redan vid c:a tiotusen exponeringar. Tror den var "gjord för att hålla c:a 200.000 exp)

Å andra sidan hade jag även en "enkel" aps-c Canon 20D som skulle tåla 50.000 exp. Jag hade den i flera år och när jag slumpade bort den hade den gått över 200.000 exp.
 
ANNONS