Annons

Få en mapp på nas att se lokal ut?

Produkter
(logga in för att koppla)

Third eye

Aktiv medlem
Söndagspyssel på g.

Finns det något sätt att få en mapp på en nas att se lokal ut i en dator, att lightroom inte ser att den ligger på just ett nätverk?

Söker ett fulhack för att lösa Lightrooms spärrade funktion att öppna katalog från NAS.

Vill kunna öppna katalog i fyra olika datorer på vårt lokala nätverk.
 

Sianin

Aktiv medlem
Har en Synology nas hemma I windows to så kan du lägga upp en map med < Map network drive > Finns i explorer- den här datorn och på dator fliken. Går även att använda synology assistant för att mappa upp.

På mac så borde nasen synas i finder och där kan du ansluta mot den med dina inloggningsuppgifter.

Se bara till att SMB services är aktiverat.
 

Third eye

Aktiv medlem
Jodå, allt det där funkar och är i drift (Win 10 mot synology ds918+), kört lightroom på mina klienter trådlöst mot 3 tb utdelade mappar mot båda nasarna som nu då blivigt en (Synologyn).
Kör trådlöst och når 80 megabyte per sekund i snitt, så hårdvaran funkar oklanderligt.

Det jag vill försöka göra är att lura (fulhack?) Windows till att tro att en mappad mapp/utdelning är en lokal mapp/enhet på datorn så jag även kan köra lightroomkataloger från Nasen istället för datorn....vill kunna välja vilken av 4 datorer jag vill och starta lightroomkatalog från nasen.

Om det nu går att göra vill säga, har bara sett en handfull som påstår sig klarat det men ingen har velat dela med sig av lösningen...vilket fpr mig att tro att det kanske inte ens går med fulhack :)
 

PMD

Aktiv medlem
Det här borde funka. Symbolic Link.

https://www.techrepublic.com/google-amp/article/how-to-take-advantage-of-symbolic-links-in-window-10/

symbolic link is a file system object that points to another file system object. The object can be either a file or a folder. Symbolic links are transparent to users--the links appear as normal files or folders and can be accessed by applications and users in exactly the same manne
Om det fungerar eller inte beror på hur Lightroom gör för att ta reda på om en mapp inte är lokal. "Transparent to users" betyder inte nödvändigtvis att det är "transparent to programs".

Men varför i hela friden bryr sig Lightroom om vilken enhet en mapp finns på?
 

ArneB

Aktiv medlem
Ett alternativ är att köra katalogen från Dropbox. Filerna i Dropbox speglas i en lokal katalog som synkroniseras. Har du samma uppmappning på de olika datorerna bör det gå mycket smidigt.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...]
Men varför i hela friden bryr sig Lightroom om vilken enhet en mapp finns på?
Den kanske inte är byggd i grunden för att köra flera användare mot samma filer? Det kan ju bli strul om flera vill komma åt samma fil samtidigt.
Istället för att bygga en ”riktig” lösning så låste man användaren på detta viset. Kanske?
 

PMD

Aktiv medlem
Det brukar finnas låsmekanismer i filsystem. Är inte MS Windows ett ganska vanligt operativsystem för transaktionssystem? (Iofs så kör man kanske mot en databasserver då).

Hursomhelst så tycker jag att det verkar lite farligt att försöka lura Lightroom. Man riskerar ju sallad bland bilderna, om man inte "för hand" håller reda på vilken dator som står i tur att få tillgång till bildfilerna.
 

Third eye

Aktiv medlem
Ja det finns ju såklart skäl till Adobes begränsningar, dels deras egna cloud men även deras argument till förstörda strukturer.
Men jag tror det funkade bra ända tills deras egna cloud dök upp.
Hur som, det kommer inte jobbas simultant mot katalogerna utan det är datorn som tillfälligt kan vara en annan.

Sedan är jag ingen vän av cloud över huvud taget, dålig erfarenhet och en massa förlorad data.

För mig så skulle det bli smidigt :)
 

Third eye

Aktiv medlem
Det här borde funka. Symbolic Link....
Ah, supertack! Symbolic Link fungerade!
Eller nästan helt i alla fall :)
Med strängen:
mklink /d "d:\DONOTDELETE" "\\192.168.x.xxx\RAW\LIGHTROOMKATALOGER"
så fick jag min "falska" katalog :)
Jag kan inte skapa katalogen rakt in i den skapade fulmappen, men jag kan skapa katalogen i en mapp upp och kopiera in vilka kataloger jag vill i fulmappen så körs de från nasen, alla settings spars och det verkar flyta finfint :)
Och alla burkar jobbar

Igen, tack :)
 

iSolen.se

Guest
Ah, supertack! Symbolic Link fungerade!
Eller nästan helt i alla fall :)
Med strängen:
mklink /d "d:\DONOTDELETE" "\\192.168.x.xxx\RAW\LIGHTROOMKATALOGER"
så fick jag min "falska" katalog :)
Jag kan inte skapa katalogen rakt in i den skapade fulmappen, men jag kan skapa katalogen i en mapp upp och kopiera in vilka kataloger jag vill i fulmappen så körs de från nasen, alla settings spars och det verkar flyta finfint :)
Och alla burkar jobbar

Igen, tack :)
Och du kunde inte mappa upp NASen som N$??? LR genomskådade det? Jag har för mig att ha gjort det vid tillfälle och det gick då bra.
 
ANNONS