Annons

Räta ut krullig Ilford HPS

Produkter
(logga in för att koppla)

Måns H

Aktiv medlem
Jag har en framkallad småbildsfilm Ilford HPS (svartvit, konkurrerade med Tri-X). Den har legat i original aluminiumburken sen 1961. Den har lindat sig ganska hårt och är plan i sidledd ända tills jag försöker räta ut den, då blir den som ett stuprör.

Tanken är att plåta av med hjälp av en Pentax diaduplikator som har ett spår för rullfilm.

Jag har ingen mörkrumsutrustning så ev åtgärder avseende filmen får bli i kök och badrum.

Vad göra?
 

Leica-M-gubben

Aktiv medlem
Blöt den i 20C ljummet vatten i 10 min. Därefter använder du rent sämskinn för att försiktigt (så du inte repar filmen) torka bort vattnet. Därefter hängs den raklång i dammfritt utrymme. Kan behövas tyngder i nedtill.
 

Makten

Aktiv medlem
Precis som ovanstående skribent föreslår så bör du blöta upp filmen och sen hänga den på tork. Tricket är att få filmen att torka så långsamt som möjligt! En bra grej är att hålla till i badrummet. Ta gärna en dusch innan så det är redigt fuktigt där inne (och dessutom dammfritt), och sen stänger du så att det inte vädrar ut. Med lite tur blir filmen plan:) Vikt i botten är ett måste, annars blir det krullfestival direkt.

Vissa filmer är helt överjävliga och ibland kan det löna sig att hänga filmen i en båge åt det håll den vill rulla sig, konstigt nog. Alltså inte bara rakt ner, för då vill den kupa sig på tvären (som ett stuprör, precis som du skrivit).
 

PMD

Aktiv medlem
Det finns speciella vikter avsedda just för att få en blöt film att hänga rakt. Sök efter "filmklämma" (t.ex. hos Photax).
 

Måns H

Aktiv medlem
Hur hänga i båge?

Precis som ovanstående skribent föreslår så bör du blöta upp filmen och sen hänga den på tork. Tricket är att få filmen att torka så långsamt som möjligt! En bra grej är att hålla till i badrummet. Ta gärna en dusch innan så det är redigt fuktigt där inne (och dessutom dammfritt), och sen stänger du så att det inte vädrar ut. Med lite tur blir filmen plan:) Vikt i botten är ett måste, annars blir det krullfestival direkt.

Vissa filmer är helt överjävliga och ibland kan det löna sig att hänga filmen i en båge åt det håll den vill rulla sig, konstigt nog. Alltså inte bara rakt ner, för då vill den kupa sig på tvären (som ett stuprör, precis som du skrivit).
Filmen hade inga olater då det begav sig men det var alltså 1961 och den har väl åldrats en del sedan dess. Gissar på bas av cellulosaacetat.

Hänga i en båge låter intressant, men jag kan inte se för mig hur man gör. Hur gör man?
 

Leica-M-gubben

Aktiv medlem
Blöt den i 20C ljummet vatten i 10 min. Därefter använder du rent sämskinn för att försiktigt (så du inte repar filmen) torka bort vattnet. Därefter hängs den raklång i dammfritt utrymme. Kan behövas tyngder i nedtill.
Sämskinnet skall vara vått och överflödigt vatten urvridet. Du drar det sakta och försiktigt samtidigt på båda sidorna med ett lätt tryck.
 

PMD

Aktiv medlem
Det kan vara en bra idé att hälla i lite vätmedel i vattnet som man blöter filmen i för att undvika torkfläckar. Speciellt om man har hårt vatten.
 

PMD

Aktiv medlem
Om de är tunga nog, så. Annars får man tynga ner dem med något.
Klädnypor är ganska mycket lättare än filmklämmor och i det här fallet tror jag att det behövs hyfsat med tyngd för att räta ut den mer än vanligt krulliga filmen.
 

Måns H

Aktiv medlem
Sämskinnet skall vara vått och överflödigt vatten urvridet. Du drar det sakta och försiktigt samtidigt på båda sidorna med ett lätt tryck.
Stämmer bra! Det var så man gjorde om man i inte hade den speciella avtorkningsgrejen med dubbla gummiblad. Jag har sämskskinn nånstans och börjar med att tvätta det.

Vätmedel har nämnts och jag tror att en droppe ofärgad och oparfymerad Yes skulle fungera.
 

Leica-M-gubben

Aktiv medlem
Stämmer bra! Det var så man gjorde om man i inte hade den speciella avtorkningsgrejen med dubbla gummiblad. Jag har sämskskinn nånstans och börjar med att tvätta det.

Vätmedel har nämnts och jag tror att en droppe ofärgad och oparfymerad Yes skulle fungera.
Vätmedlets funktion är att sänka vattnets ytspänning, behövs bara nån dropp i en kopp vatten där man doppar sämskskinnet. Milt neutralt diskmedel borde funka lika bra.

Sämskar (heter det så?) man noga brukar det sällan bli några droppar kvar på filmen som kan lämna sina avtryck.
 
ANNONS