Annons

Fågelidentifikation

canoneos500d

Aktiv medlem
Här kommer lite Ölandsfåglar igen...
1) Kan det vara en gransångare? Tyckte att den lät som en sådan men blev lite fundersam då jag hittade den vid en våtmark på Öland.
2) en ung stjärtmes?
3-5) Vad är detta för en sångare? Tyckte den såg stor och slank ut, grå i tonen och vit på undersidan.

Tack på förhand!
 

Bilagor

cls

Aktiv medlem
Hej, jag är genant dålig på fåglar men tycker det skulle vara kul att veta vad det här gänget är för art. Jag satt och tittade på dem en stund ikväll när de små dunbollarna kivades om att få surfa på morsans(?) rygg - ganska underhållande. Om någon kunde fylla i med arten så vore det kanon.
 

Bilagor

Graylingman

Aktiv medlem
Hej, jag är genant dålig på fåglar men tycker det skulle vara kul att veta vad det här gänget är för art. Jag satt och tittade på dem en stund ikväll när de små dunbollarna kivades om att få surfa på morsans(?) rygg - ganska underhållande. Om någon kunde fylla i med arten så vore det kanon.
Storskrake
 

Östergård

Aktiv medlem
bra att du skrev var det är fotad, men även när har stor betydelse!

nu lämnar denna bild mkt övrigt att önska med dessa arter det kan vara. så har du andra bilder med bättre vinkel underlättar det.

Med vänlig hälsning peter
Tyvärr har jag jag inget bättre bild, f.ö. är bilden tagen vecka 23.

MVH/Göran
 

gavia

Aktiv medlem
Tyvärr har jag jag inget bättre bild, f.ö. är bilden tagen vecka 23.

MVH/Göran
den behöver inte vara bättre men annan vinkel skulle kunna hjälpa. Ska du avkräva mig en gissning så säger jag att det inte är blåhök, ngn av fåglarna. honan är nog en ängshök och hannen kan vara den stäpphök som höll till på ölande under våren.

Med vänlig hälsning peter
 

Osquar

Aktiv medlem
den behöver inte vara bättre men annan vinkel skulle kunna hjälpa. Ska du avkräva mig en gissning så säger jag att det inte är blåhök, ngn av fåglarna. honan är nog en ängshök och hannen kan vara den stäpphök som höll till på ölande under våren.

Med vänlig hälsning peter
Håller med, hona ängshök - hane stäpphök.

/Oscar
 

Osquar

Aktiv medlem
Jag tackar för svaren, jag trodde att det var ett par som jagade tillsammans.

Mvh/ Göran
Kan finnas flera förklaringar...
Dom kan vara ett par, då hybridisering mellan dessa arter förekommer eller en ensam hane stäpphök som har fått syn på en hona ängshök och försöker uppvakta henne trots att hon kanske redan har en partner.

Ängshök, blå kärrhök och stäpphök är alla mycket närbesläktade med varann, varför dom inte sällan stöter på varann och i vissa fall para sig lite kors å tvärs...

/Oscar
 

Newman75

Aktiv medlem
gulärla?

Tänkte spontant forsärla (vilket jag bara sett ett par gånger) när jag såg denna igår på Vombs Ängar. Dock känns ju miljön (sank betesmark/ängar) fel för forsärla. har letat lite i Fågelguiden och tycker att gulärla kanske stämmer bättre med biotop iaf. Vad säger ni, gulärla? Eller något annat? Ganska långt avstånd men såg även ut som att det sprang ungar (?) i tuvorna intill. Där var dock rätt mycket andra fåglar med ungar så kan ha varit andras ungar också.
 

Bilagor

Osquar

Aktiv medlem
Tänkte spontant forsärla (vilket jag bara sett ett par gånger) när jag såg denna igår på Vombs Ängar. Dock känns ju miljön (sank betesmark/ängar) fel för forsärla. har letat lite i Fågelguiden och tycker att gulärla kanske stämmer bättre med biotop iaf. Vad säger ni, gulärla? Eller något annat? Ganska långt avstånd men såg även ut som att det sprang ungar (?) i tuvorna intill. Där var dock rätt mycket andra fåglar med ungar så kan ha varit andras ungar också.
Gulärla stämmer bra!

/Oscar
 

matchis

Aktiv medlem
Okänd

Denna fågel fotades i dag vid 5-tiden mellan Lekeryd o Huskvarna.
Jag går bet på att hitta denna i Fågelguiden och uppskattar om jag kan få hjälp med detta.
Vid denna årstid finns många juveniler ute i våra marker och kanske är det en sådan jag skådat??
Storleksmässigt fick jag intrycket att den var större än en gråtapp, kanske som en Domherre men jag kan mycket väl vara helt snett ute.
Tackar på förhand
Mats C
 

Bilagor

ANNONS