Annons

Resrutt - Kalifornien,Oregon och Washington

Produkter
(logga in för att koppla)

jonasfj

Avslutat medlemskap
'tack för svar alla.
Angående bränderna så får jag hålla koll på vilka vägar och parker som är öppna när jag är där. Det förändras från dag till idag.

Angående kalla fuktiga vindar från still havet låter bra. Kan bli magisk stämning i redwoodskogarna då som jag ska fotografera :)

Stillastående kö är aldrig rolig.
Jag har en gps-app med "Traffic" som ska leda om mig ifall det blir köer och avstängda vägar och så.....trodde jag. Tänkte aldrig på att man måste ha roaming eller amerikanskt simkort för att det ska funka. Jag har bara offlinekartorna och då funkar det såklart inte. Vet inte hur jag ska lös det tyvärr :(


Angående den jordade kontakten så har jag redan en sån efter förra årets usa-resa. Men du har rätt, dom glappar väldigt mycket på varenda hotell :)

angående Napa Valley så ska jag ju till Redwood national park i norra kalifornien, det tillhör väl Napa Valley kanske?
Google Maps fungerar alldeles utmarkt i USA och hittar oftast den snabbaste vagen med avseende pa trafik. Kop en telefonhallare som du kan motera i bilen. Om du hyr en bil har den garanterat in USB-kontakt for laddning.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Google Maps fungerar alldeles utmarkt i USA och hittar oftast den snabbaste vagen med avseende pa trafik. Kop en telefonhallare som du kan motera i bilen. Om du hyr en bil har den garanterat in USB-kontakt for laddning.

jag tror du har missförstått. självklart funkar google maps perfekt. Använde det förra året. man laddar ner offlinekartor över områdena man är i.
Nu handlar det dock om att jag vill ha tillgång till LIVE TRAFFIC vilket innebär att man är uppkopplad och kan följa med trafiken. Att gps:en ser vilka vägar som är avstängda, och ser vart det är långa köer och olyckor och vägarbeten och sånt. Då räknar han ut vägar förbi allt detta under tiden jag kör.

För att denna funktion ska fungera behöver jag en uppkoppling. Det läcker alltså inte med bara offlinekartorna.
 

andreassofus

Aktiv medlem

andreassofus

Aktiv medlem
Kan man köpa i en butik när man har landat?
walmart eller elektronikaffärer typ. köper dom över disk där.
Enligt vad jag har läst mig till på internet då. och fått tips från personer så jag litar på dom :)

Även på flygplatsen säljs det mycket kontantkort tydligen. Kan dock vara dyrare där.
 

martinot

Aktiv medlem
Så värst billigt tycker jag inte det verkar vara:
https://www.telia.se/privat/utomlands#!/USA

Förhoppningsvis är det billigare med ett lokalt kontantkort.
Det tycks dock vara krångligt att ta reda på det. Om TS har hittat något bra så får han gärna berätta!
Jag ringde Telia kundtjänst, och de hade (iaf. då) ett paket med en veckas surf för några hundralappar (minns inte hur många GB det var, men hyfsat för att täcka allt utom sträcktittande på YouTube).

Därav att jag inte orkade köpa lokalt SIM-kort (som jag först tänkt).

Hoppas att det inte är borta nu förtiden (åker till NY på höstlovet).
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Tips för bilkörning.

Trafikreglerna i USA är bitvis rätt olika Sverige.
T.ex. så får man, ibland, göra högersvängar, trots att det är rödljus.
Likaså fungerar stoppskyltarna i Kalifornien helt annorlunda än i Sverige.
I mindre korsningar är det vanligt med stopskyltar från alla håll samtidigt.
Dessutom så är reglerna olika, i olika, delstater.
I Kalifornien så behöver du inte "internationellt körkort".
(Dvs, det räcker med pass och Svenskt körkort).
Men det krävs i de flesta övriga delstater.

Vad det gäller trafikregler i Kalifornien så kan jag rekomendera "California DMV:s" (Motsvarigheten till "Transportstyrelsen" här i Sverige. "kurs" på Youtube.
Finns här:
https://www.youtube.com/playlist?list=PL2F4E872DBDFF6AFA
Vet inte om det finns motsvarande för de andra delstaterna.
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Trafikreglerna i USA är bitvis rätt olika Sverige.
Inte jättemycket annorlunda. Trafikmiljön kan dock vara rätt olik trafikmiljön i Sverige. En del motorvägar har väldigt många filer, t.ex., och rondeller finns knappt.

Men folk kör för det mesta mycket snällare i USA. T.o.m. i Los Angeles är det inga större problem att köra som svensk. Om man är hyfsat van vid svensk storstadstrafik så blir man positivt överraskad av hur lugnt de flesta tar det .

T.ex. så får man, ibland, göra högersvängar, trots att det är rödljus.
Det varierar från stat till stat. Helt klart att kolla upp. I Kalifornien får man göra det, om jag minns rätt, men inte om det finns en skylt som förbjuder det (förstås :). Dessutom måste man stanna innan man svänger.

Att man får betyder dock inte att man måste. Om bilisten bakom har bråttom så kan man dock bli tutad på. :)

Likaså fungerar stoppskyltarna i Kalifornien helt annorlunda än i Sverige.
Hur annorlunda? De ser ut som de svenska och det står samma sak på dem.

I mindre korsningar är det vanligt med stopskyltar från alla håll samtidigt.
Man stannar alltid vid skylten och sen kör man i den ordning man kom till korsningen. Alla vet hur man gör så det blir aldrig något krångel. (Fyrvägsstopp finns även i Sverige, men det är inte speciellt vanligt.)
 

martinot

Aktiv medlem
Japp, inget direkt nytt gällande att köra bil där. Det enda var att lära sig att man, som du påpekar riktigt, får svänga höger vid alla rödljus som inte har ett uttryckligt förbud mot det.

Gick väldigt smidigt att även köra massor inne i centrala LA. Det stora abert var alla dåliga betongblocksvägar utanför städerna av sämre östeuropeisk standard.

Kan förstå att amerikanarna gillar sina stora SUV:ar med rejäl fjädringsmån. Jag skulle inte vilja köra BMW på många av vägarna igenom Kalifornien.
 

PMD

Aktiv medlem
Japp, inget direkt nytt gällande att köra bil där. Det enda var att lära sig att man, som du påpekar riktigt, får svänga höger vid alla rödljus som inte har ett uttryckligt förbud mot det.
Utom i de stater där man inte får det ...

Kan förstå att amerikanarna gillar sina stora SUV:ar med rejäl fjädringsmån. Jag skulle inte vilja köra BMW på många av vägarna igenom Kalifornien.
Det kan ju hända att BMW anpassar sin hjulupphängning för den amerikanska marknaden. Det verkar som att Toyota gör så. Åtminstone tyckte jag att Toyotorna jag har kört i Nordamerika hade mer amerikansk fjädring än "svenska" Toyotor.
 

andreassofus

Aktiv medlem
inga som helst problem att köra bil i usa. Lättare och smidigare än i Sverige.
Amerikanarna har tålamod och kör lugnt och fint.

Det jag reagerade mest över var hur långt och bra avstånd alla höll till varann.
Även när man stoppade för rött ljus och det bildades kö, det fanns alltid minst en bil emellan varje bil då.

I sverige är alla hysteriska och bryr sig inte om trafikregler.
 
ANNONS