Annons

Gammal kamera, modernt objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Glappi

Medlem
Hej!
Är ny här och bara hobby fotar men skulle vilja avancera lite till just norrsken.

Min fråga är; precis som rubriken - kan man använda en gammal kamera med ett nytt modernt objektiv?
Jag äger en Sony Alpha a290 (den är säkert 9-10 år gammal) och har enbart det objektivet som medföljer vid köp dvs 18-55 mm, f3.5-5.6.

Eller bör jag helt enkelt köpa en ny kamera?
 

Glappi

Medlem
Så det finns ingen risk att bilder blir ”dåliga” för att jag använder en gammal kamera? Sitter allt i vilket objektiv man använder?
 

Brix

Aktiv medlem
Så det finns ingen risk att bilder blir ”dåliga” för att jag använder en gammal kamera? Sitter allt i vilket objektiv man använder?
Nej, det behöver dem inte bli. Det mesta av bildkvalitén ligger i objektivet. Det som såklart kan vara sämre på äldre kameror är t.ex högre brusnivåer och slöare autofokus.
 

Wolfgang

Aktiv medlem
En person från publiken träffade den berömde violinisten Sacha Heifetz efter en konsert och tackade honom för att han hade spelat så bra och la även till:
"Och så har ni ju också en Stradivarius!" (som är den bästa violinen som finns).
Då tog Heifetz upp sin violin till örat och svarade: "Jag hör ingenting!"

Och likadant är det med kameror och objektiv! Det finns dyra sådana, men det är inte kameran som gör bilden utan det är Du som fotograf!
 

Brix

Aktiv medlem
En person från publiken träffade den berömde violinisten Sacha Heifetz efter en konsert och tackade honom för att han hade spelat så bra och la även till:
"Och så har ni ju också en Stradivarius!" (som är den bästa violinen som finns).
Då tog Heifetz upp sin violin till örat och svarade: "Jag hör ingenting!"

Och likadant är det med kameror och objektiv! Det finns dyra sådana, men det är inte kameran som gör bilden utan det är Du som fotograf!
Absolut, men samtidigt så har all utrustning sina begränsningar. Det handlar ju om att ha den utrustning som hjälper en att uppnå det resultat man eftersträvar :)
 

Glappi

Medlem
Tack Brix, just det jag själv tänkte.
Jag har nu kikat runt efter olika objektiv och tyvärr, ja det finns för Sony alpha, men min a290 tycks sakna en inställning som behövs. Så det lutar nog mer åt att skaffa en ny kamera. Någon du/ni kan rekommendera främst när det kommer till norrsken ovh astro?
 

Brix

Aktiv medlem
Tack Brix, just det jag själv tänkte.
Jag har nu kikat runt efter olika objektiv och tyvärr, ja det finns för Sony alpha, men min a290 tycks sakna en inställning som behövs. Så det lutar nog mer åt att skaffa en ny kamera. Någon du/ni kan rekommendera främst när det kommer till norrsken ovh astro?
Vad är det för inställning exakt?

När det gäller astrofoto så kan nog ett nyare kamerahus med lite bättre brusprestanda vara fördelaktigt ja. Och sen till detta nåt ljusstarkt vidvinkelobjektiv.
Vilken prisklass hade du tänkt dig för kamera+objektiv då?
 

Glappi

Medlem
Jag vet inte riktigt vad det stod men på en del av objektiven så stod det ”för billigare modeller tex a290 (som jag har) kan denna inställning saknas och objektet gå inte att använda”..

Prisklassen bör ligga på mellan 10-15k för både kamera och ett objektiv. Är lite inne på en Canon EOS 4000 eller 2000D samt Sony Alpha (fast betydligt nyare modell än min)
 

Glappi

Medlem
”För att kunna använda detta objektiv på en Sonykamera så måste funktionen 'utl. utan objektiv' finnas i kamerans meny. Den funktionen saknas i regel på de billigaste modellerna från Sony, som tex A290.”

Här är texten om inställningen
 

PMD

Aktiv medlem
”För att kunna använda detta objektiv på en Sonykamera så måste funktionen 'utl. utan objektiv' finnas i kamerans meny. Den funktionen saknas i regel på de billigaste modellerna från Sony, som tex A290.”
Det där tror jag inte gäller för Sonyobjektiv, utan för tredjepartsobjektiv av olika slag (framförallt sådana utan autofokus).

Här är texten om inställningen
Den försvann visst.
 
ANNONS