Annons

Varför svänger månskenet

Produkter
(logga in för att koppla)

boti002

Medlem
Tack alla fotovänner

Tack åter igen alla som engagerat sig i förklaringen till mitt månsken. det har varit väldigt intressant med alla teorier.
Ha en fortsatt go fotoperiod
 

Keld

Aktiv medlem
Tittar man på trädtopparnas reflexer i vattenytan, ser man tydligt samma kurva, så månens form spelar nog ingen roll, jag lägger min röst på vågorna, möjligtvis skapade av sillstim,
 

dubbelh

Medlem
Kan vara minkar också eller så är ubåten kärvapenbestyckad. Plutoniet i torpedera i fören på ubåten repellerar fotonerna (basic physics) när de lämnar vattnet vilket får månreflektionen att bukta utåt.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Inte riktigt som månens spegling i vattnet. Men närbesläktat.
Var nyss på en tur med bilen. Slitna torkarblad gav ett randigt mönster i vindrutan svängda efter torkarens sveprörelse. Ränder som vågor som har olika riktning.

Framförvarande och mötande bilars lysen gav ett mönster i rutan som skiljer sig beroende på rändernas/vågornas vinkel.

Jag bad dottern att dokumentera det vi såg. Fastnade inte perfekt på bild, men man anar det i alla fall.
Skenet till vänster i bild lutar åt vänster meda de rakt fram lutar åt höger.

Det som inte syns i bild är hur ytan där båda torkarbladen överlappar varandras svepyta, där lutade skenet från samma bil åt både vänster och höger.
 

Bilagor

renobo

Medlem
Den svängda månspeglingen beror på att varje våg är en spegel med olika vinkel mot månen. Tänk dig att du placerar ut 100 små speglar mellan dig och en ljuskälla. Du kommer att kunna placera dem i en mycket vid båge som alla speglar ljuset. Allt beror på vinkeln mellan spegeln o ljuskällan. Enkelt!
 

martley

Aktiv medlem
Den svängda månspeglingen beror på att varje våg är en spegel med olika vinkel mot månen. Tänk dig att du placerar ut 100 små speglar mellan dig och en ljuskälla. Du kommer att kunna placera dem i en mycket vid båge som alla speglar ljuset. Allt beror på vinkeln mellan spegeln o ljuskällan. Enkelt!
Håller helt med i den förklaringen. Misstaget man gör är att tänka sig vattenytan som en enda stor plan spegel, vilket är fel på många sätt. Om det ändå hade varit så, så hade månen och allting annat ovanför vattenytan avbildat en perfekt spegelbild av månen. På grund av avståndet och vinkeln hade spegelbilden utgjorts av en avlång ellips, vilken kan uppfattas som en bred linje. Jordens krökning påverkar förstås vattenytan, men inte så mycet som vågor och strömmar i vattnet och vind ovanför vattnet. Den där teorin med repet som hamnar under vattenytan stämmer säkert, men gissningvis utan att ha gjort några beräkningr så kommer jordens gravitations påverkan av själva repet påverka repets höjd i förhållande till vattenytan mycket mera. Det går inte att spänna ett rep så att det blir "rakt", utan det kommer att hänga ned i mitten. Titta bara på en kraftledning eller kablarna som håller en hängbro.
 

Erik X

Aktiv medlem
Misstaget man gör är att tänka sig vattenytan som en enda stor plan spegel, vilket är fel på många sätt.
Det är inte alls fel utan faktiskt vad som händer när det är vindstilla och vattenytan är spegelblank. När sen ytan krusas av vågor så dras reflektionen ut till en strimma som, så länge krusningarna är helt slumpmässiga, blir rak och hamnar mitt under månen. Frågor på det? :-D
Men varför man ser strimman dra iväg i sidled och bli bågformad. Här dök det upp en teori att om vågorna går diagonalt mot strimman så skulle den flytta sig i sidled. Jag hävdar att den inte gör det utan bara breddas symmetriskt. Det skulle gå att ordna ett experiment för att verifiera..
Om vågorna däremot blir asymmetriska på grund av vindens inverkan, så kommer strimman att vandra i sidled.
 

boti002

Medlem
Tack

Det är inte alls fel utan faktiskt vad som händer när det är vindstilla och vattenytan är spegelblank. När sen ytan krusas av vågor så dras reflektionen ut till en strimma som, så länge krusningarna är helt slumpmässiga, blir rak och hamnar mitt under månen. Frågor på det? :-D
Men varför man ser strimman dra iväg i sidled och bli bågformad. Här dök det upp en teori att om vågorna går diagonalt mot strimman så skulle den flytta sig i sidled. Jag hävdar att den inte gör det utan bara breddas symmetriskt. Det skulle gå att ordna ett experiment för att verifiera..
Om vågorna däremot blir asymmetriska på grund av vindens inverkan, så kommer strimman att vandra i sidled.

Tack alla som engagerat sig i mitt "månskenet svänger" //Börje
 
ANNONS