Annons

Nationalparker USA

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
När det gäller USA så tycker jag inte att man behöver hjälp med att sy ihop en bra resa. Det är extremt lätt att resa runt med bil i det landet, och trafikmiljön är i allmänhet vänligare än i Sverige. Lite påläsning om specifika trafikregler i de stater man vill besöka kan dock vara lämplig.

Det är klart att om man aldrig varit i USA och inte vet riktigt vad man vill se så kan det vara en bra idé att ta hjälp av en resebyrå, men den senaste tidens diskussion tycker jag tyder på att Znutt verkar veta vad han vill se och fotografera.
 

MikSwe

Aktiv medlem
Hej
...
Har nu tagit tag i mitt liv lite och tänkte åka till västra USA till sommaren. Mitten av juni i 3 veckor typ...
Kontaktat Swansson via resebyrå. Någon som har erfarenhet av det?
Om din rutt går över Tioga pass i Yosemite så välj den i slutet på resan. När jag var där i mitten på juni så hade vägen öppnat precis dagen innan jag kom dit. Hade jag åkt en dag tidigare så hade jag fått köra en stor omväg i stället.

Jag tycker du inte behöver något stöd med planering av en resefirma, det kommer bara bli dyrare. Allt finns mycket enkelt tillgängligt på nätet idag och du behöver bara boka boende i god tid på vissa platser som tex Yosemite, Grand canyon och liknande större turist orter. Annars finns det gott om logi överallt.
 

cd1000

Medlem
Hej
Skriver på denna gamla tråden då det började lite här.
Har nu tagit tag i mitt liv lite och tänkte åka till västra USA till sommaren. Mitten av juni i 3 veckor typ.
Frågan är vad man hinner med Yosemite är på listan lika så monument vally och Sedona och Zion.

Frågan är om det är för varmt i AZ så här års.

Tänkte denna rutten http://mapq.st/2MS3p1Z

Kontaktat Swnasson via resebyrå. Någon som har erfarenhet av det?
Arizona är inte för varmt i juni, förutsatt att du inte ska ut och vandra i mittendelen. Längre norrut, som Sedona, kommer du upp i höjd så det blir bekvämare. Din hyrbil har AC dessutom.

Jag tycker som andra i tråden att du bör skippa resebyrån, det är så enkelt att arrangera boende osv på egen hand (om handen håller i en mobil).

Mitt råd är att vara flexibel och inte boka för mycket i förväg, förutom på de platser där risken är att det är fullbokat. Att behöva åka vidare från en plats som man råkar gilla väldigt mycket bara för att nästa natt är bokad på annan plats kan vara tråkigt.

Om du inte har något speciellt ärende till Phoenix skulle jag se över resrutten i Arizona lite och ta vägen via Prescott och Jerome till Sedona. Kortare körsträcka men oändligt många fler kurvor. Räkna med en halvtimmes extra körtid men en hel del extra tid för fotografering. Båda samhällena är gemytliga men det är vägen dit och förbi som är roligast. Exempel på körsträckan här.
Åker du ändå via Phoenix och I-17 så är det värt att stanna till vid Montezuma Castle. Kanske inte för fotograferandets skull men ändock en intressant plats.
När du väl är i Page så är ju Horseshoe Bend nästan ett måste.

Du kommer inte att vara ensam i parkerna. Själv gillar jag inte att armbågas med andra så jag gillar att du tar rutten via Chinle och Mexican Hat där det definitivt är färre besökare än exempelvis Zion, samtidigt som det lägger till en del tid på resan. Blir den för lång så är just Chinle och MH två ställen som skulle kunna strykas. Det går alltid att komma tillbaka.
I Bryce Canyon skulle jag rekommendera att åka till Sunset Point i gryningen och Sunrise Point vid skymning. De vetter åt samma håll men det blir inte lika trångt om man går i omvänd ordning.
Fråga gärna parkvakterna efter deras personliga favoriter och rekommendationer. Och köp årskortet förstås.

Det ser ut som en spännande resa som jag hoppas (och tror) du kommer få med många trevliga minnen och kort från.
 

Znutt

Aktiv medlem
Tack alla för inputen, kanon snällt att ni hjälper till.
Planerar om lite efter tipsen
Ska ej till Phonix så det var bra tips (sådana är kanon)
Glömde skriva att det är jag och min dotter (20 år aldrig varit i USA) som ska åka. Det är en kombinerad upplevelse/natur resa (med foto inslag så klart :) , jag har varit i USA innan i jobbet men aldrig turistat mer en någon dag i samband). Skulle boka själva men var på en Swnsson kväll och de verkade kunniga. Få se vilket pis de får fram (de hade problem med att min dotter bara var 20 och ville köra bil, dyrt med AVIS trodde han. Får kolla vad Herz tar har dem i jobbet)

Tioga får jag nog planera till slutet :)


Funderar på Grand Canyon North rim istället för south?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag använde väldigt ofta Best Western när jag åkte i USA, det var enkelt att boka själv på de ställen där man behövde förhandsboka, det var också bra att med sig katalogen och se vad som fanns i närheten. Internet var nog inte ännu uppfunnit :). På den tiden fanns det också väldigt många rabattkuponger man fick i häften, så man kunde få ett hotellrum för halva priset via dessa.
 

PMD

Aktiv medlem
Sist jag var i USA (Kalifornien) så bokade vi motellrum via Internet kvällen innan ankomst om vi trodde att det skulle vara svårt att hitta ett hotellrum spontant. Detta gjorde vi bara vid några få tillfällen. Oftast bestämde vi oss på eftermiddagen hur långt vi skulle köra vidare den dagen och letade rätt på ett motell när vi kom fram.

Om man vill bo på populära turistställen så kan det nog vara lämpligt att boka i god tid. Annars kan man nästan lika gärna bo en bit ifrån i många fall. T.ex. så sov vi inte över vid Grand Canyon (tidigare resa än ovan) utan en bit ifrån. Med bil är man ju tämligen flexibel.
 

Huggbävern

Medlem
Första inlägget ... (puh!)

Vi har nog besökt ett otal nationalparker på våra 7-8 roadtrips i USA och många är redan nämnda men kommenterar lite ändå.

Vår största upplevelse var Crater Lake i södra Oregon. Ska upplevas (även utan kamera) tidigt eller sent på dagen. Helt galen upplevelse.

National- och statsparkerna i Utah är definitivt att rekommendera: Zion, Bryce Canyon, Arches, Escalante ...

Har man varit i Antelope Canyon (pricka in en tid mitt på dagen för bästa fotoupplevelse!) kan man ta sig ner till Chinle och besöka Canyon deChelley. Och lite i samma stil - Mesa Verde NP i Colorado.

Inte en NP men väl värt en mässa: båttur från Munising, MI och se ett landskap som inte står Grand Canyon efter.

Jag letar ihjäl mig efter det enorma lavafält vi körde igenom i Oregon elelr Washington men hittar bara inte.
 

Znutt

Aktiv medlem
$ :(

Hej
Snart bär det av....

Blir:
Först flyg till Salt Lake City
-Page/horse Shoe bent
-North Rim
-Zion
-Bryce
-Yellowstone
Sedan flyg Salt lake till San Francisco
-Ev Golden gate
-Rout 1
-Versilia (Öppet ev ön utanför??? )
-Seguela and King Nat Park
-Yosemite
-San Francisco (4th of July)
Sedan flyg hem

Dock är dollar kursen ingen höjdare....
 

Huggbävern

Medlem
Vi var inte så begeistrade över norra kanten, men så hade vi turen att första gången köra längs södra kanten när solen började gå ner och såg solnedgången från Lipan Point.

Det ska ju finnas fler canyoner nära Page; bland annat sådana man måste klättra ner i.
 

Göran R

Aktiv medlem
Hej
Snart bär det av....

Blir:
Först flyg till Salt Lake City
-Page/horse Shoe bent
-North Rim
-Zion
-Bryce
-Yellowstone
Sedan flyg Salt lake till San Francisco
-Ev Golden gate
-Rout 1
-Versilia (Öppet ev ön utanför??? )
-Seguela and King Nat Park
-Yosemite
-San Francisco (4th of July)
Sedan flyg hem

Dock är dollar kursen ingen höjdare....
Om du åket HW1 söder ut från Golden Gate kan Big Basin vara värt en omväg om du inte har sett RedWoods redan på rutten. Kollahttp://www.parks.ca.gov/bigbasin/
Lite söder ut finns även Año Nuevo State Park med sjölejon och fåglar.
Bara som alternativ efter vägen...

Trevlig Resa
/Göran R
 
ANNONS