Annons

Toppturer Senja och Lofoten - tips på fotoplatser

Produkter
(logga in för att koppla)

andreassofus

Aktiv medlem
I mitten på juli åker jag upp till först Senja och sen Lofoten på fotoresa.
Vill gärna göra ett par toppturer för att fota och behöver lite tips.

Segla på Senja är ju givet. Någon som varit där kanske och kan dela lite erfarenheter?
Finns även ett ställe som heter Barden som verkar vara på samma höjd som Segla. Någon som varit där ?
Förstår inte om man passerar Segla när man ska till Barden eller om det är en helt annan hike.
Finns det andra bra fotoplatser på Senja så tar jag gärna emot tips.

Lofoten har jag varit på förut så jag har ganska bra koll på fotoplatser där. I alla fall när det gäller marknivå. Men jag tar gärna emot tips på bra toppturer där. Förra gången gjorde jag inga toppturer men vore kul att göra denna gång.

Annars tar jag även emot smultronställen i marknivå också för den delen. :)

/Andreas
 

RickErik

Aktiv medlem
I mitten på juli åker jag upp till först Senja och sen Lofoten på fotoresa.
Vill gärna göra ett par toppturer för att fota och behöver lite tips.

Segla på Senja är ju givet. Någon som varit där kanske och kan dela lite erfarenheter?
Finns även ett ställe som heter Barden som verkar vara på samma höjd som Segla. Någon som varit där ?
Förstår inte om man passerar Segla när man ska till Barden eller om det är en helt annan hike.
Finns det andra bra fotoplatser på Senja så tar jag gärna emot tips.

Lofoten har jag varit på förut så jag har ganska bra koll på fotoplatser där. I alla fall när det gäller marknivå. Men jag tar gärna emot tips på bra toppturer där. Förra gången gjorde jag inga toppturer men vore kul att göra denna gång.

Annars tar jag även emot smultronställen i marknivå också för den delen. :)

/Andreas
Husfjellet och Keipen är två turer med storslagna vyer!
 

Third eye

Aktiv medlem
Varit ett par gånger på Lofoten och en klassiker är ju Reinebringen. Bitvis besvärlig stigning men skönt häng på "toppen" och trevlig vy både åt norr och havet i söder.

Segla blev lite blaha för oss, tanken var att fota berget från baksidan (alla coola bilder kommer från det hållet) men efter att ha varit på toppen så tillät inte vädret fortsatt vandring...blåste så hårt att vi fick parera med kroppen.

Hoppas du får vädret med dig :-}
 

andreassofus

Aktiv medlem
Varit ett par gånger på Lofoten och en klassiker är ju Reinebringen. Bitvis besvärlig stigning men skönt häng på "toppen" och trevlig vy både åt norr och havet i söder.

Segla blev lite blaha för oss, tanken var att fota berget från baksidan (alla coola bilder kommer från det hållet) men efter att ha varit på toppen så tillät inte vädret fortsatt vandring...blåste så hårt att vi fick parera med kroppen.

Hoppas du får vädret med dig :-}
tack för tops. Reinebringen verkar dock vara stängt så det får bli någon annan gång.
 

Third eye

Aktiv medlem
tack för tops. Reinebringen verkar dock vara stängt så det får bli någon annan gång.
Jag tror den varit stängd senaste 3 åren, och man använder stopp-skylten som stöd när man hoppar över diket i början om man säger så :)
Vi var kanske ett 10-tal i stängda leden upp förra året. Klättra inte om det regnar, halt som busen då.
Området i sig är "allmänning" och uppmaningen är nog mest för att begränsa folk att börja vandra i regn.
Go tur :)
 

andreassofus

Aktiv medlem
Jag tror den varit stängd senaste 3 åren, och man använder stopp-skylten som stöd när man hoppar över diket i början om man säger så :)
Vi var kanske ett 10-tal i stängda leden upp förra året. Klättra inte om det regnar, halt som busen då.
Området i sig är "allmänning" och uppmaningen är nog mest för att begränsa folk att börja vandra i regn.
Go tur :)
tack, men jag brukar dock respektera avspärrningar. Tycker det är tråkigt när folk skiter i det och förstör.
dom verkar ju arbeta med trappor eller vad det var nu i sommar. hyrt in folk från Nepal tror jag.

Finns andra ställen att vara på än just där.
 

Third eye

Aktiv medlem
tack, men jag brukar dock respektera avspärrningar. Tycker det är tråkigt när folk skiter i det och förstör.
dom verkar ju arbeta med trappor eller vad det var nu i sommar. hyrt in folk från Nepal tror jag.

Finns andra ställen att vara på än just där.
Ah, då är det nog äkta avspärrning. När vi var där var det en egensnickrad och slarvigt handmålad skylt som inte var uppsatt av fylket.
 

zlotte

Aktiv medlem
När jag var på Senja förra året gick jag upp för Segla, Husfjellet & Barden.
Barden ligger innan Segla, du parkerar och påbörjar vandringen precis innan tunneln som leder till Fjordgård.
 

andreassofus

Aktiv medlem
När jag var på Senja förra året gick jag upp för Segla, Husfjellet & Barden.
Barden ligger innan Segla, du parkerar och påbörjar vandringen precis innan tunneln som leder till Fjordgård.
vilken tur tycker du var mest fotovänlig?

om du vandrar till Segla, passerar du du då Barden längs vägen upp menar du?
 

zlotte

Aktiv medlem
vilken tur tycker du var mest fotovänlig?

om du vandrar till Segla, passerar du du då Barden längs vägen upp menar du?
Husfjellet var min favorit, sen Segla & sist Barden.

Nej det gör man inte. Däremot så tror jag att man kan påbörja vandringen till Barden & Segla från samma ställe, men jag är inte helt säker.

Kan markera ut på en karta istället hur jag vandrade:
 

Bilagor

andreassofus

Aktiv medlem
Husfjellet var min favorit, sen Segla & sist Barden.

Nej det gör man inte. Däremot så tror jag att man kan påbörja vandringen till Barden & Segla från samma ställe, men jag är inte helt säker.

Kan markera ut på en karta istället hur jag vandrade:
grymt. tack.

Har inte så mycket tid på Senja så jag skippar nog Barden då. kanske bara tar Segla. I alla fall den vanliga platsen du var på. den är väl dessutom lättare att gå till än andra platsen vid Segla?

ska kolla upp husfjället också. :)
 

Third eye

Aktiv medlem
Eftersom vi själva tänkte ta Reinebringen igen i sommar så fick jag lova att kolla upp under vilken period det var avspärrat.
Förra året var avspärrningen inte officiell eller uppsatt av Moskenes så därav vår trotsiga toptur :)
Vi planerade turen utefter att nå Nordkap precis vid midnattssolens "peak" så Reinebringen började som en tur med perfekt väder, och halvstorm och runt nollan på toppen

Men det väntas öppna 14:e Juli igen så du kanske hinner få med den, vilket jag verkligen rekomenderar.

Vi tror vi kan hamna där i veckan därpå, med alla andra turister antagligen :)
 
ANNONS