Annons

Svårt att sälja Sony-objektiv i Sverige. Finns det någon europeisk marknad?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rickuz

Aktiv medlem
Hej allesammans.

Jag har försökt att bli av med ett Sony-objektiv i flera månader via Blocket och Facebook, men ingen hör av sig. Får inte ens något sedvanligt sms-skambud.

Jag har aldrig haft problem med att sälja prylar från Canon, men Sony-marknaden känns nästan obefintlig här i Sverige?

Finns det någon europeisk webbsida där man kan annonsera? (Förutom Ebay givetvis) :) Stort tack på förhand.
 

nikon4ever

Aktiv medlem
Sälj till England

Gå in på MPB.com, dom köper och säljer. Jag har sålt ditt och fått mycket bra betalt nu när kronan står så lågt. Dom ordnar upphämtning och betalningen kommer inom några dagar.
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Det har med vilka priser man förväntar sig. Jag sålde mitt FE 35/1.4 för 9000kr senaste året, ungefär vad de ligger på, du vill ha 50 procent mer för ditt, inte förvånad över att du inte får några svar.
 

Nali

Aktiv medlem
Skulle också gissa att det beror på vilket pris man hoppas få. När nypris är 18tkr (med allt det innebär i form av trygghet och garantier osv) är kanske en rimlig prisnivå utifrån 60% av aktuellt nypris 10800kr :) Brukar själv ha det som något riktmärke för fina och oslitna produkter, sedan får man såklart se till vilken vara det gäller osv. Nikon har oftast varit rätt lätt att sälja för runt 60%-70% av nypris.
Sony kanske generellt ligger något lägre i andrahandsvärde? (Inte för jag tycker det verkar så på de hus som legat ute, ofta till samma/strax under nypris vid kampanj och liknande (men de kanske inte blir sålda heller :) ))
 

Rickuz

Aktiv medlem
Gå in på MPB.com, dom köper och säljer. Jag har sålt ditt och fått mycket bra betalt nu när kronan står så lågt. Dom ordnar upphämtning och betalningen kommer inom några dagar.
Tack. Ska kolla upp detta!
Det har med vilka priser man förväntar sig. Jag sålde mitt FE 35/1.4 för 9000kr senaste året, ungefär vad de ligger på, du vill ha 50 procent mer för ditt, inte förvånad över att du inte får några svar.
Skulle också gissa att det beror på vilket pris man hoppas få. När nypris är 18tkr (med allt det innebär i form av trygghet och garantier osv) är kanske en rimlig prisnivå utifrån 60% av aktuellt nypris 10800kr :) Brukar själv ha det som något riktmärke för fina och oslitna produkter, sedan får man såklart se till vilken vara det gäller osv. Nikon har oftast varit rätt lätt att sälja för runt 60%-70% av nypris.
Sony kanske generellt ligger något lägre i andrahandsvärde? (Inte för jag tycker det verkar så på de hus som legat ute, ofta till samma/strax under nypris vid kampanj och liknande (men de kanske inte blir sålda heller :) ))
Tack för svar. Jag trodde verkligen inte att Sonys objektiv eller något större märkesobjektiv ö.h.t hade så lågt andrahandsvärde. Exemplaret jag försöker sälja är dessutom behandlat med kärlek och i nyskick från topp till tå.

Men å andra sidan kanske jag misstar mig genom att jämföra med förut när jag sålde mina Canon L-objektiv. De kanske håller sitt värde längre.
 

Polar300

Aktiv medlem
... Jag trodde verkligen inte att Sonys objektiv eller något större märkesobjektiv ö.h.t hade så lågt andrahandsvärde...
Jag köpte mina Nikondelar på Tradera för en genomsnittlig procentsats av 47,238% jämfört med nypris - och en Traderaannons som startar över 25-30% av nypriset skulle jag aldrig titta på. Den säljaren vill inte sälja egentligen.

Är objektet intressant för mer än en person, så startar budgivningen där - och far iväg uppåt. Och i en del fall verkar the sky vara the limit när flera 'vill ha'. Då sticker det ibland långt förbi nypriset - när sans och förnuft har lämnat kombattanterna...
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Vilket objektiv säljer du och vad har du för pris?
Bra fråga. Skulle vara förvånad om Sony FE objektiv inte gick att sälja för 2/3 av lägsta nypris som varit aktuellt senaste 3 mån. Sony A fattning är en helt annan sak.

Däremot tycker jag att begmarknaden är trög just nu. Hade väntat att det skulle ta fart nu efter sommaren men ser många prylar som ligger ute länge trots ganska bra priser.
 

Rickuz

Aktiv medlem
Vilket objektiv säljer du och vad har du för pris?
Sony Zeiss 35mm f/1.4 FE

Exemplar i toppskick.

Nypriset idag är 18 lax. Jag har försökt sälja det för 14.

Ska testa gå ner till 13 och se vad som händer. Är egentligen förälskad i objektivet så det är ju ingen större tragedi om jag "tvingas" behålla det. :D
 

alfin

Aktiv medlem
Du har ju själv svaret på varför du inte får det sålt. 2/3 av nypris är ett bra riktvärde. I ditt fall alltså 12.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Sony Zeiss 35mm f/1.4 FE

Exemplar i toppskick.

Nypriset idag är 18 lax. Jag har försökt sälja det för 14.

Ska testa gå ner till 13 och se vad som händer. Är egentligen förälskad i objektivet så det är ju ingen större tragedi om jag "tvingas" behålla det. :D
Säljer du som privatperson eller med moms?
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Sony Zeiss 35mm f/1.4 FE

Exemplar i toppskick.

Nypriset idag är 18 lax. Jag har försökt sälja det för 14.

Ska testa gå ner till 13 och se vad som händer. Är egentligen förälskad i objektivet så det är ju ingen större tragedi om jag "tvingas" behålla det. :D
Det var i det övre spannet med tanke på att det kostade mkt mindre historiskt sett. Svenska kronan har blivit svagare och svagare.

/Stefan
 
Senast ändrad:

Goooran

Aktiv medlem
Upplever att det är svårare med Sony än Nikon. Beror förmodligen på utbudet. Försöker själv sälja ett Sony 24-105 här på sidan, inga svar så lång. Förmodligen är priset för högt...
 

andreassofus

Aktiv medlem
kanske folk är trötta på att betala ockerpriser för begagnade grejer.

kanske vi har fel när vi säger tex. 2/3 av nypriset. Det är nog vad vi VILL ha för det när vi säljer, men sällan det köparen vill ge.
Det är ju trots allt köparen som bestämmer marknaden.

Får du inte sålt så har du satt ett för högt pris helt enkelt.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Upplever att det är svårare med Sony än Nikon. Beror förmodligen på utbudet. Försöker själv sälja ett Sony 24-105 här på sidan, inga svar så lång. Förmodligen är priset för högt...
Som en ren observation utan att ha någon nytta av Sony-objektiv:
Privatköp och 86% av nypris känns inte riktigt som att det "flyger" för min del. Sedan kan det nog tänkas att en del spekulanter lär väga mellan Sony 24-105/4 och Tamrons 28-75/2,8 och det senare objektivet är ju billigare helt nytt.
 

alfin

Aktiv medlem
kanske folk är trötta på att betala ockerpriser för begagnade grejer.

kanske vi har fel när vi säger tex. 2/3 av nypriset. Det är nog vad vi VILL ha för det när vi säljer, men sällan det köparen vill ge.
Det är ju trots allt köparen som bestämmer marknaden.

Får du inte sålt så har du satt ett för högt pris helt enkelt.
2/3 gäller relativt ny utrustning i mycket bra skick utan repor odyl. Äldre och slitna prylar blir ännu lägre. Det finns flera på FS just nu som försöker sälja fina objektiv till fantasipriser. De borde prova att köpa en ny bil, köra ut den från handlaren, ställa den på gatan utanför och gå in och fråga vad de får för den...
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Fast jag måste säga att begmarknaden just nu verkar trög. Kan det vara så att i takt med att allt färre fotar med kamera så dränks marknaden i begagnat och efterfrågan är låg?
 

JoakimOlsson

Aktiv medlem
Min erfarenhet efter att ha bytt från Canon till Sony är att begagnatpriserna är mycket högre för Sony, vilket lett till att jag köpt det mesta nytt.
När jag hade Canon köpte jag det mesta begagnat.

Canonprylar i nära nyskick köpte jag ofta för 50-70% av nypris.
2/3 av nypris har jag som riktmärke, beroende på skick/ålder/kvitto etc.

Dock begär de flesta som säljer Sony, av någon anledning, ett pris allt för nära nypris för att det ska vara intressant för mig att hålla på med privata säljare.

Tittar man utanför Sverige så går det oftast att handla nya objektiv från tex e-infinity bra mycket billigare än begagnatpris utan kvitto i Sverige...
 

Rickuz

Aktiv medlem
Upplever att det är svårare med Sony än Nikon. Beror förmodligen på utbudet. Försöker själv sälja ett Sony 24-105 här på sidan, inga svar så lång. Förmodligen är priset för högt...
Jahapp. Det är just det objektivet jag är intresserad av. Kanske jag köper det av dig en vacker dag om någon har köpt min 35:a. :)
 
ANNONS