Annons

Höst i Fulufjällets nationalpark

Produkter
(logga in för att koppla)

andreassofus

Aktiv medlem
Är sugen på att åka och fota hösten i fulufjällets nationalpark.
är det försent i början av oktober?

Vart är det bäst att befinna sig om man vill fota klassiska fjällbilder?

Vet att man kan hyra stugor, eller rum i stugor väldigt billigt. det är en vandring på ca 3,5 km till stugorna från parkeringen. Är det bra fotomöjligheter runt stugorna?

Eller är det bättre att ha parkeringen som utgångspunkt?

Jag kommer koncentrera mig mer på att fota än att vandra så det är bra om jag kan bo/sova nära där jag ska fota.

Någon som har erfarenhet av stugorna? Får man ett eget rum eller måste man dela rum?

Alla tips mottages med tacksamhet.

/andreas
 

Mattias Sundberg

Aktiv medlem
Jag vet inte vilka stugor du tittat på men Fulufjällets parkering ligger precis i anslutning till naturreservatet och det är exempelvis bara 2km vandring till vattenfallet Njupeskär.
Som fjällmiljö är ju däremot Fulufjället tämligen odramatiskt, det är inga höga fjälltoppar eller djupa dalar. Men ändock så är miljön väldigt fin där skulle jag vilja säga och det går säkert att fånga bra höstbilder där i början på oktober då det är så pass långt söderut.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Jag vet inte vilka stugor du tittat på men Fulufjällets parkering ligger precis i anslutning till naturreservatet och det är exempelvis bara 2km vandring till vattenfallet Njupeskär.
Som fjällmiljö är ju däremot Fulufjället tämligen odramatiskt, det är inga höga fjälltoppar eller djupa dalar. Men ändock så är miljön väldigt fin där skulle jag vilja säga och det går säkert att fånga bra höstbilder där i början på oktober då det är så pass långt söderut.
jag tänker på Rösjöstugorna som man kan hyra. det är några km vandring dit. vet ju dock inte hur det ser ut runtomkring där så jag vet inte om det är mycket att fota.

kanske är bättre att fota mellan parkeringen och njupeskär istället.

Är medveten om att det inte är storslagna toppar och liknande, men det verkar vara fint ändå.
funderar på att åka dit 4-6 oktober. bara det inte är försent. vore tråkigt.
 

Hasse Sony Larsson

Avslutat medlemskap
Kika på Mörkret som har fina vattenfall, tex Fulufallen och Njupeskär.
Kika även på Gördalen som erbjuder vacker fjällnatur

Boende finns på båda alternativen
 

Mattias Sundberg

Aktiv medlem
jag tänker på Rösjöstugorna som man kan hyra. det är några km vandring dit. vet ju dock inte hur det ser ut runtomkring där så jag vet inte om det är mycket att fota.

kanske är bättre att fota mellan parkeringen och njupeskär istället.

Är medveten om att det inte är storslagna toppar och liknande, men det verkar vara fint ändå.
funderar på att åka dit 4-6 oktober. bara det inte är försent. vore tråkigt.
Rösjöstugarna ligger väl mitt uppe på Fulufjället så de borde vara en ypperlig utgångspunkt med närhet till både kalfjället och Njupeskär :)
 

Gunnar-E

Aktiv medlem
När det gäller tiden så får du chansa. Det är svårt att veta när färgerna är som bäst då det varierar år från år. Lite som här i Skåne gissa när bokskogen är som finast på våren.

Jag var inne på Fotograf Patrik Larsson hemsida, som förut hade fotokurser i Fulufjällen, och såg bland deltagarnas bilder att 2014 var det fina färger redan den 18 - 21 september.

Bäst är att ha en plan B i beredskap om höstfärgerna inte är där. Tror att du kan få till riktigt fina bilder ändå.

Hoppas du får en skön tur

/Gunnar
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Prova ringa till Fulufjällsgården. Självhushåll med enklare boende. De har några stugor och man kan hyra rum. Lite osäker på när de stänger för säsongen så det är bäst att ringa. Sedan vet jag att de brukar ha en workshop för fotografer i september någon gång. Vet inte hur det blir i år. Ring och fråga.
Det finns en större stugby i närheten men där har jag aldrig bott.

Lätt vandring upp till vattenfallet och det är verkligen värt resan. Ska man gå upp på fjället är det också väldigt fint.

https://www.booking.com/hotel/se/fulufjallsgarden.sv.html
 

andreassofus

Aktiv medlem
När det gäller tiden så får du chansa. Det är svårt att veta när färgerna är som bäst då det varierar år från år. Lite som här i Skåne gissa när bokskogen är som finast på våren.

Jag var inne på Fotograf Patrik Larsson hemsida, som förut hade fotokurser i Fulufjällen, och såg bland deltagarnas bilder att 2014 var det fina färger redan den 18 - 21 september.

Bäst är att ha en plan B i beredskap om höstfärgerna inte är där. Tror att du kan få till riktigt fina bilder ändå.

Hoppas du får en skön tur

/Gunnar
ja jag får ju se när det närmar sig hur det ser ut. kanske bara får bli att fota Värmland i höst istället :)
 

andreassofus

Aktiv medlem
Prova ringa till Fulufjällsgården. Självhushåll med enklare boende. De har några stugor och man kan hyra rum. Lite osäker på när de stänger för säsongen så det är bäst att ringa. Sedan vet jag att de brukar ha en workshop för fotografer i september någon gång. Vet inte hur det blir i år. Ring och fråga.
Det finns en större stugby i närheten men där har jag aldrig bott.

Lätt vandring upp till vattenfallet och det är verkligen värt resan. Ska man gå upp på fjället är det också väldigt fint.

https://www.booking.com/hotel/se/fulufjallsgarden.sv.html
finns inget ledigt där dessa datum tyvärr.
kan sova i tält eller i bilen annars. Jag är inte så noga. Bara det inte är för kallt :)
 

nikitin

Aktiv medlem
finns inget ledigt där dessa datum tyvärr.
kan sova i tält eller i bilen annars. Jag är inte så noga. Bara det inte är för kallt :)
Om några veckor åker jag på min tredje hösthelg till Fulufjället. Alla tre gånger har jag bott på Fulufjällsgården som ligger precis utanför nationalparken. Ett mycket trevligt och prisvärt alternativ. De tidigare besöken har varit näst sista helgen i september, ochddet har varit helt perfekt mef höstfärger. Denna gång är det en helg senare pga Zoom har en workshop med Hans Strand och då bokat upp anläggningen. Jag brukar boka boendet tidigt på våren för att vara säker på att jag har någonstans att bo.

Vad det gäller tätning, är det en zon närmasr naturum där man inte får tälta. Jag tror inte heller att man får övernatta på parkeringen tilll Naturum.
 
ANNONS