Annons

Digitalfotografi är piss

Produkter
(logga in för att koppla)

sb12

Aktiv medlem
Hur har det gått med Ozon skiktet Per, det var mycket på tapeten under 90-talet, man upptäckte hål, och vetenskapen befarade stora öppningar enligt dåtidens beräkningar, har för mig att hålen sedemera minskade i storlek. det har inte pratats så mycket om Ozon längre vad jag kan se på senare tid.
Det roliga med det är väl ändå att freonindustrin gick hårt ut på 70-talet och hävdade alarmism när forskare påpekade att ozonlagret förtunnades.
Och att dessa åsikter inte var vetenskap, utan tro och tyckande.
 

PMD

Aktiv medlem
Hur har det gått med Ozon skiktet Per, det var mycket på tapeten under 90-talet, man upptäckte hål, och vetenskapen befarade stora öppningar enligt dåtidens beräkningar, har för mig att hålen sedemera minskade i storlek. det har inte pratats så mycket om Ozon längre vad jag kan se på senare tid.
Hurså? Varför frågar du mig det?

Jag hörde en intervju tidigare i år på SR/P1 med Susan Solomon som berättade att utsläppen av freon (och liknande gaser) ökar igen. Troligen från kylskåpstillverkning i Kina.
 

PMD

Aktiv medlem
Det roliga med det är väl ändå att freonindustrin gick hårt ut på 70-talet och hävdade alarmism när forskare påpekade att ozonlagret förtunnades.
Och att dessa åsikter inte var vetenskap, utan tro och tyckande.
Om freonindustrin gnällde så var det väl på 1980-talet? Det antarktiska ozonhålet upptäcktes i mitten av 1980-talet.
 

sb12

Aktiv medlem
Om freonindustrin gnällde så var det väl på 1980-talet? Det antarktiska ozonhålet upptäcktes i mitten av 1980-talet.
Ja, men man kom fram till att freon var mindre bra på 70-talet. Men det var tydligen inga problem enligt industrin. Tills man upptäckte ozonhålet.
 

Bengf

Aktiv medlem
Hurså? Varför frågar du mig det?

Jag hörde en intervju tidigare i år på SR/P1 med Susan Solomon som berättade att utsläppen av freon (och liknande gaser) ökar igen. Troligen från kylskåpstillverkning i Kina.
Du har ofta en extra bra koll, hittar sidor som andra inte gör på nätet, och inte bara att hitta utan du ofta tolkar dom bra vilket är nästan viktigare, och se där 80-talet var det.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har för mig att farhågorna om CFC-gasers dålighet väcktes på 1970-talet men att det var på 1980-talet det blev allmänt känt i samband med upptäckten av ozonhålet över Antarktis.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Trazan och Banarne uppmärksammade oss om att det inte var bra med ”spraj”. Men jag minns inte om det var i första säsongen (1976) eller senare.
 

martinot

Aktiv medlem
Så du menar att p.g.a att politiker redan vet, andra opinionsbildare kommer med ovetenskapliga åsikter och det Greta säger inte är hennes egna ord, så ska politiker inte lyssna till budskapet ”lyssna på vad forskarna säger och gör något åt det”
Samtidigt är det, enligt dig, väldigt viktigt att man har ett vetenskapligt förhållningssätt i klimatfrågan och helst lyssnar på vad forskarna säger.
Vad menar du egentligen?
Menar du att man ska lyssna på dig kanske?
Nej.

(Det var inte ens hälften rätt du fick där.)
 

martinot

Aktiv medlem
Absolut att EL- bilen passar fint vid många tillfällen, just nu gillar jag hybrid motorn ( kan så klart ändras beroende på utveckling )- undrar lite om så där 20-30 år och vi kör med 5 miljoner el-bilar, och vi har kommit in vardags lunken med alla bil olyckor, bilar redo för skroten, hur tas alla batterier omhand osv, eller har den självkörande bilen blivit vanlig.
Jo, de kan bytas. Är gjorda för det (ivf. den Tesla som jag kör).

Tror vi har självkörande bilar klart om redan 10-15 år, men fram tills dess så gillar jag redan idag autopiloten på min bil (skönt att slippa köra aktivt i köer, långa motorvägssträckor, mm).
 

Bengf

Aktiv medlem
Jo, de kan bytas. Är gjorda för det (ivf. den Tesla som jag kör).

Tror vi har självkörande bilar klart om redan 10-15 år, men fram tills dess så gillar jag redan idag autopiloten på min bil (skönt att slippa köra aktivt i köer, långa motorvägssträckor, mm).
jo att byta ut dom går bra förstår jag, jag tänkte på hur man kommer att hantera skrotade batterier om det blir så att bilparken blir mycket stor med el-bilar längre fram. Mins etanolen som skapade en sorts girighets hysteri, där allt skulle förbrännas till etanol, gamla dieselbilar som gick i skytteltrafik i Brasilien, med bland annat sockerrör till fabriker där röken välde fram, man intervjuade en 60-årig man som var tvungen att hugga ner 4 ton varje dag för att få någon lön överhuvudtaget, ( sockerrören var inte så tunga precis )
 

CLPhoto

Avslutat medlemskap
Här verkar vara samma sandlåda som alltid, men låtsas inte se det och reflekterar lite över trådskaparens tankar och frustration.

Förstår och känner av tekniktröttheten man får av att ”tvingas” lära sig nya verktyg och inte minst köpa dem.

Men om man bortser från allt det som förbrukar vår energi och tittar på analog vs digital fotografi så är det lätt att försköna någon sida.

Minns själv kommentarerna från de äldre generationerna att digitalt, det var att fuska. Nej att fotografera en solnedgång med film som fångar färger lite olika snabbt och sedan skicka till ett labb som printar ut korten det är fotografi det.
I ärlighetens namn blev ofta våra fina solnedgångar allt annat än ärliga och självupplevda på våra kort. De hade sällan rätt färgtemp eller intensitet och mer oärliga än de bilder man redigerar kort efter de tagits för att det upplevda ljuset ska kunna tolkas rättvist.

Men möjligheten att rycka ur minneskorten och framkalla som förr finns ju fortfarande, bara kila in på någon butik och peta i minneskortet och precis som förr hoppas på det bästa. Tror faktiskt resultatet idag ändå har större chans att träffa rätt. Så dyr utrustning hemma är ju inget tvunget fastän man gärna vill ta den möjligheten när den nu finns.

Men visst har analogt sin charm, tänker själv börja konsummera några rullar svart/vitt för att få stanna upp lite i processen innan avtryckaren trycks ner. Lätt att rusa iväg med skapandet i den digitala världen.

Men som ny fotograf eller bara kreativ tycker jag digitalt är överlägset, mest för att man kan stanna och experimentera under skapandet. Man ser resultat, kan ta en ny bild och många gånger hålla på tills vi är nöjda och inte sällan få med sig fler bra bilder än den vi såg från början.

Med film fick man ju bränna av sina bilder, ofta ett gäng bilder för att öka chansen att någon skulle sticka ut. Sedan postade man iväg sina Velviarullar med vetskapen om att de fick färger att poppa lite mer än vissa andra rullar. Inte alls verkligheten gestaltat, men alternativen hade också sina egenheter.

Bryt ihop och kom igen fotovänner, och använd de format som skänker glädje.
 

snap01

Aktiv medlem
Jo, de kan bytas. Är gjorda för det (ivf. den Tesla som jag kör).

Tror vi har självkörande bilar klart om redan 10-15 år, men fram tills dess så gillar jag redan idag autopiloten på min bil (skönt att slippa köra aktivt i köer, långa motorvägssträckor, mm).
Du kör oxå tesla 👍 vilken modell ? Jag har en LR 3.
 

PMD

Aktiv medlem
intressant och sammanfattad/förenklad läsning i ämnet klimatförändring och mänsklig påverkan.
ge det en chans och läs igenom.


https://www.naturskyddsforeningen.se/svar-pa-tal-om-klimatet

gott om länkar att klicka på för att fördjupa sig i de olika aspekterna och kolla källor osv.....
De fokuserar på fel saker. Orsaken till den globala temperaturhöjningen är inte så värst intressant. Den pågår ju oavsett orsak.

Om mänsklig påverkan är en bidragande orsak så är det ändå för sent att hålla temperaturhöjningen till under 2°C, så det viktiga är alltså att mildra effekterna.
 

Mr Keys

Aktiv medlem
De fokuserar på fel saker. Orsaken till den globala temperaturhöjningen är inte så värst intressant. Den pågår ju oavsett orsak.

Om mänsklig påverkan är en bidragande orsak så är det ändå för sent att hålla temperaturhöjningen till under 2°C, så det viktiga är alltså att mildra effekterna.
Håller delvis med dig i fokusfrågan, har hävdat detsamma i åtskilliga diskussioner. Men för att någorlunda effektivt kunna mildra effekterna bör man rimligtvis veta orsaken....annars blir det lätt att man famlar i mörkret.
 
ANNONS