Annons

Johan Jehlbo vinner EyeEm Awards

Produkter
(logga in för att koppla)

fotobollfoto

Aktiv medlem
Nja, du började med att hålla med Tony och det är väl inte helt feltolkat att både du och han var rätt kritiska till bilden i alla fall initialt med tanke på Tonys "Ja, vad skall man säga !?" - som du alltså höll med om.
[...].
Så?

Jag är inte imponerad av bilden och jag vill höra juryns motivering för att förstå vad i den som de är imponerade av. Det är en del av vad jag tycker, som svar på trådens fråga.

I ett senare inlägg fyllde jag på med någon sorts egen recension om bilden, vilket få i tråden gjort. Hittills.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...]
Det har väl inte varit någon som påstått att bara de som förstår något ska ha rätt att säga vad det tycker? Men, samtidigt så bör det väl ändå vara fritt fram att ha åsikter om tyckandet i sig?
[...]
afe inlägg #34
Jag förstår inte varför en del är så missunsamma när en bild i en genre de inte själva förstår sig på eller utövar vinner ett pris.

Ja nu är tyckandet om tyckandet igång ordentligt och snart hojtar någon om off topic och dags för moderering.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...]
Som jag förstår det så sysslar du mycket med sportfoto, särskilt fotboll. Ponera att jag skulle dissa ett framröstat fotbollsfoto som har vunnit nån tävling baserat på att kvaliteter som jag som gatufotograf vill se i foton? Jag har ju rätt till min åsikt men den rimmar illa med hur de som utövar denna typ av sportfoto, och vet vad tidningar, aktiva fotbollsspelare och andra inom gebitet är ute efter och uppskattar. Och om jag skulle påstå att vi alla skulle kunna ta en sån bild själv så bör du med rätta kanske himla lite ögonen inför mina ord. Det är precis vad som hänt här.
Fotbollsfoto innebär att fotografera agerande människor i deras egen miljö samtidigt som de är omedvetna om fotografen, eller åtminstone inte agerar för fotografen.

En hel del omedvetna och knäppa miner kan helt klart fångas på bild. Och även personer som ser helt frånvarande ut fast det pågår en match runt omkring dem.

Jag vet inte om man tävlar i fotbollsfoto. Det hade hursomhelst varit ganska ointressant. För mig är fotbollsfoto en form av reportage. Jag tar bilder som jag delar med spelare och andra intresserade. Ett litet minne från senaste matchen. Och även minnen sedan första stapplande knattematchen. Men det här sista stycket hör nog till en annan tråd
 

Frekeman

Aktiv medlem
Så?

Jag är inte imponerad av bilden och jag vill höra juryns motivering för att förstå vad i den som de är imponerade av. Det är en del av vad jag tycker, som svar på trådens fråga.

I ett senare inlägg fyllde jag på med någon sorts egen recension om bilden, vilket få i tråden gjort. Hittills.
Jag kan väl tycka att man kanske kan uttrycka sig lite mer konkret och sakligt än "Ja, vad skall man säga !?" - precis som du nu har gjort ovan. Det är trots allt en Fotosidan-medlem (som säkert har tagit del av diskussionen) som har vunnit en tävling och även om man inte tycker om bilden kan man väl påtala det på ett schysstare vis?
 

Frekeman

Aktiv medlem
afe inlägg #34
Jag förstår inte varför en del är så missunsamma när en bild i en genre de inte själva förstår sig på eller utövar vinner ett pris.

Ja nu är tyckandet om tyckandet igång ordentligt och snart hojtar någon om off topic och dags för moderering.
Anders reagerar på missunsamheten och inte på att folk vädrar sina åsikter om en bild.
 

Frekeman

Aktiv medlem
Ja, det skrev jag, i kontexten av att detta är det vinnande bidraget i en tävling där det lämnats in 100 000 bilder.

Dessutom skrev jag också i det inledande bidraget som författats av min hand följande;

"Hade varit intressant att ta del av juryns motivation till varför just denna bild blev vald till vinnare." Kunde vara lämpligt att nämna det i sammanhanget också.

Dessutom, jag kan inte se att det är någon kritik (från mitt håll), gentemot GF- gengren som sådan, i o m det.
Nej, du har inte kritiserat genren vad jag kan läsa mig till. Personligen så skulle jag också gärna läsa juryn motivering eftersom jag är intresserad av hur man tänker och resonerar kring gatufoto.
 

AlexanderF

Ny medlem
För att inte fastna i diskussionen kring gatutfotots regler, och existensberättigande.(Kan dem inte, bryr mig inte)

Jag tycker defintivt bilden är tilltalande, och upplever den inte alls som "snapshottig"(inte för att någon anklagat den för det men..)

Något som ni andra ska ha i åtanke är att bilderna i tävlingen är från världen över, för oss svenskar kanske just den här miljön känns trivial - medan för andra kan den upplevas som ny och spännande. Man upplever det alltid mindre spännande på hemmaplan, inte särskilt förvånande.

Grattis Johan
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag kan väl tycka att man kanske kan uttrycka sig lite mer konkret och sakligt än "Ja, vad skall man säga !?" - precis som du nu har gjort ovan. Det är trots allt en Fotosidan-medlem (som säkert har tagit del av diskussionen) som har vunnit en tävling och även om man inte tycker om bilden kan man väl påtala det på ett schysstare vis?
Ja, det håller jag med om, och jag borde väl gjort det bättre från början.
 
ANNONS