Annons

Tankar om AF i Canon 6D

Produkter
(logga in för att koppla)

da1029s

Ny medlem
Hejsan... har funderat på detta de senaste två dagarna! Har sökt runt lite på google & youtube!
Tänkte fråga er om vad ni har så tankar om Canon 6D i 2019?

Tänker eventuellt uppgradera från min gamla 550D & 600d!
Behöver en ny kamera då båda autofokus grejerna har nog gjort sitt.. funkar inte som det ska och tänker ändå att det är dax att uppgradera!

Undrar vad ni har så tankar?
Jag tänker typ, om den eventuellt skulle fungera som en " next level" kamera för nybörjarfotografi och eventuell mer erfaren fotografi.

Några tankar? Nack - och fördelar?
 

DubbelEken

Aktiv medlem
Såklart att en Canon 6D är en "next level" om man jämför med 550D och 600D eftersom 6D är en fullformatskamera.

Jag uppgraderade från en 7D(APS-C) till en 6D mark 1 för ca ett år sedan och jag är jättenöjd med min 6D.
Canon 7D är en nivå högre än 550D och 600D enligt min åsikt även fast 7D är en APS-C-kamera.

Det jag saknar på 6D som 7D var bra på var autofokusen som var snabbare. Kameran tar 8 bilder i sekunden vilket är bra när man fotar sport eller andra snabba motiv. Den har också fler autofokuspunkter än vad 6D har.

6D tar ca 5-6 bilder i sekunden vilket jag tycker är långsamt ibland.

Förutom detta är 6D en mycket bra kamera, speciellt om man jämför med 550D och 600D. 6D är fantastisk i mörka förhållanden.

Om du nu har googlat och tittat på YouTube och fortfarande tvekar ifall 6D är en uppgradering eller ej rekommenderar jag att du googlar ännu mer om kameran.

Du får ursäkta men jag stör mig lite på att du skriver
"Har sökt runt lite på google & youtube!" och "Jag tänker typ, om den eventuellt skulle fungera som en " next level" kamera" för om man har googlat så förstår man ganska snabbt skillnaden mellan en 6D och 550D/600D.

Idag kan du hitta en begagnad 6D mark 1 för säkert runt 6000kr-8000kr på Blocket. Slå till på en 6D om du hittar en till ett vettigt pris.

Jag köpte min för 6500kr och då fick jag med ett Canon 40mm f2.8 på köpet. Kameran hade bara gjort ca 7000 exponeringar.

Om du har en större budget än 8000 kr tycker jag att du ska slå till på en begagnad 6D mark2.

Självklart finns det bättre kameror på marknaden just men detta är min åsikt om Canon 6D.

Lycka till.
/Martin
 

Bengf

Aktiv medlem
Det som utmärkte 7D DSLR kamera var antalet korsformade sensor punkter, vilket ökar chansen till säkrare skärpa, efterföljaren 7DMKII har mera av den varan.
6D har på det gamla sättet med en korsformad i mitten och sneda enkla som hjälp. 6DMKII har fått en klar förbättring med korsformade, du ser närmare om du googlar på kameran, gå på DPR och kolla tester.

APS-C fins 80D som varit mycket populär på flera sätt, och ligger några nivåer över dom gamla som du har, fast rena bildkvaliteten skiljer inte så mycket, småbild som 6D/6DMKII klarar dock av högre ISO-tal, tack vare den större sensorn.
 

Fotograbben1

Aktiv medlem
Hejsan... har funderat på detta de senaste två dagarna! Har sökt runt lite på google & youtube!
Tänkte fråga er om vad ni har så tankar om Canon 6D i 2019?

Tänker eventuellt uppgradera från min gamla 550D & 600d!
Behöver en ny kamera då båda autofokus grejerna har nog gjort sitt.. funkar inte som det ska och tänker ändå att det är dax att uppgradera!

Undrar vad ni har så tankar?
Jag tänker typ, om den eventuellt skulle fungera som en " next level" kamera för nybörjarfotografi och eventuell mer erfaren fotografi.

Några tankar? Nack - och fördelar?




Jag äger en 600d :) Fråga om en kompis har en 6d, testa och se vad som är skillnaden mellan din nuvarande och din kompis 6d.

Jag testade min kompis Sony a7 mark 3, blev helt kär. hehe, så testa om du har möjligthet!
/ oscar
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
ANNONS