Annons

DxO Photolab 3.0

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Några som tänker uppgradera?

En bättre färghantering vore verkligen inte fel tycker i alla fall jag.
60 Euro för Elite Upgrade som man kan installera på upp till tre datorer om jag inte missminner mig.

https://www.dxo.com/dxo-photolab/

Jag tycker nästan alltid det är betydligt roligare och intressantare med mjukvaruuppgraderingar än ny hårdvara. Ofta får man dessutom betydligt mer av mjukvarukraft vid en uppgradering av en RAW-konverterare än man får vid en kamerauppgradering och det dessutom oftast till en verklig bråkdel av priset.

Man kan ju alltid börja med en "30 dagars trial" :)
 

Erik X

Aktiv medlem
Det där med "inverted masks" låter intressant, det har jag saknat..
Ska fundera på uppgradering, jag hoppade över PL 2 för jag tyckte inte den tillförde något
Får man verkligen med "Elite/Prime brusreducering" i 30-dagars trial-versionen?
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det där med "inverted masks" låter intressant, det har jag saknat..
Ska fundera på uppgradering, jag hoppade över PL 2 för jag tyckte inte den tillförde något
Får man verkligen med "Elite/Prime brusreducering" i 30-dagars trial-versionen?
Inverted mask och mer sofistikerade maskverktyg än de man haft tidigare är ju ett måste om jag ska avstå mer från Capture One än jag redan gör.

Det ska väl inte vara några andra begränsningar utom 30 dagars, annars kan ju potentiella köpare inte utvärdera exv. Prime.

Jag tycker det är kul att DxO liket lever upp lite. Det är ju inte så länge sedan de hängde ordentligt på repen. Det är ju ett jättebra program numera och jag skulle sakna det om det försvann.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Hittade inte maskhanteringsverktyget först. Fick aktivera "Essential Tools". Den borde väl varit aktiv från start om det är en nyhet kan man tycka. Där ligger ju "Invert mask"-verktyget också.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Hittade en video som inte kommer från DxO själva där nyheterna förklaras bra.

Det jag kommit fram till själv efter en knapp veckas användning är att den här versionen verkligen är ett lyft.

En del förändringar i exv. "Local Adjustments" är ibland subtila men verkligt bra. Nu finns det mer av ett lagerhanteringssystem än tidigare även om det inte ger exakt samma kontroll som exv. i Capture One. Kolla gärna det i filmen. Tycker dock det är synd att de missat möjligheten att ge oss möjlighet att själva benämna de olika lagren efter egna önskemål. (men man kan ju inte få allt för 50 spänn).

Sedan en konstig sak. I Online hjälpen för "Local Adjustments" samt i instruktionsfilem nedan så finns en ett "verktygsfält under bilden man arbetar med men det verkar inte jag kunna få fram i mitt ex. av version 3 som jag köpt och aktiverat. Jag har alltså den officiella versionen av 3:an men gränssnittet för "Local Adjustments" som jag kan se skiljer sig alltså rätt ordentligt från det jag ser i hjälp och en film jag sett som visar alla nyheterna i 3:an.

Det nya "Color Wheel" verktyget är väldigt smidigt och i vissa viktiga avseenden betydligt mer användarvänligt än Capture One. Det är exv. mycket enklare och smidigare att helt byta ut en färg än i det senare. Det jag emellertid saknar är möjligheten att skapa lager med en "color picker" som i CO och även möjligheten att skapa separata lager med hjälp av den färg man valt. I CO är inegreringen med lagren något helt naturligt men det är det alltså inte ännu i DxO:s program.

"Repair"-verktyget har också fått ett verkligt lyft i Photolab och jag uppskattar även att markörerna i de olika verktygen är betydligt bättre än de tidigare varit. Jag tyckte verktyget funkade redan i 2:an men ibland var det svårt att se markören när man städade himlar. Men trots de bristerna tyckte jag det var bättre än det som finns i ver 12 av Capture One men det är väl historia snart för det kommer ju en ny version även av CO.

On-Line help
https://help-photolab3.dxo.com/en/local-adjustments-detail-corrections$Local-adjustment-mask-interface

DxO PhotoLab 3 New Feature Review av Robin Whalley
https://www.youtube.com/watch?v=OKqTG7BmFJc

Är det någon som har en förklaring på varför dessa källors "Local Adjustment" - gränssnitt skiljer sig från det jag lyckas se i den version jag laddat ner?
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Är det inte skillnaden mellan versionerna Essential och Elite i PL3 samt pluggen FilmPack Essentials och Elite?
Nej, jag har "Elite"-versionen av både PL3 och FilmPack. Har man en gång köpt "Elite" så är det "Elite"-uppgraderingen man får tillgång till via "My account" sidan när man loggar in och inget annat. Man ser ju vilka licenser man köpt tidigare också. Jag ser ju också på "splash screen" när jag startar att det är "Elite"-versionen jag har (om nu inte DxO lagt fel "splash screen" i fel version förstås innan de kompilerat.

Jag får nog kontakta "Supporten" om det inte är någon annan som har någon bättre idé.

Är det någon annan som sett samma sak eller har ni fått fram de extra ikoner som kan ses i både hjälpfiler och den Youtube video jag länkat till. Dessa verktyg som alltså ska komma upp under direkt bilden man arbetar med, när "Local Adjustment" är valt innehåller bl.a. symboler som låter en växla mellan vanliga "Control Point" och "Control Point -" som alltså kan användas för att avgränsa mask som spillt över i angränsande områden. En tredje ikon låter en slå på och av "display mask". Dessa verktyg vill man ju gärna ha eller hur?
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Aha.

Har du Windows?
Den menyn där under finns bara i macOS än så länge.

Tror det står i manualen för PL3.

Nej, jag har "Elite"-versionen av både PL3 och FilmPack. Har man en gång köpt "Elite" så är det "Elite"-uppgraderingen man får tillgång till via "My account" sidan när man loggar in och inget annat. Man ser ju vilka licenser man köpt tidigare också. Jag ser ju också på "splash screen" när jag startar att det är "Elite"-versionen jag har (om nu inte DxO lagt fel "splash screen" i fel version förstås innan de kompilerat.

Jag får nog kontakta "Supporten" om det inte är någon annan som har någon bättre idé.

Är det någon annan som sett samma sak eller har ni fått fram de extra ikoner som kan ses i både hjälpfiler och den Youtube video jag länkat till. Dessa verktyg som alltså ska komma upp under direkt bilden man arbetar med, när "Local Adjustment" är valt innehåller bl.a. symboler som låter en växla mellan vanliga "Control Point" och "Control Point -" som alltså kan användas för att avgränsa mask som spillt över i angränsande områden. En tredje ikon låter en slå på och av "display mask". Dessa verktyg vill man ju gärna ha eller hur?
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Aha.

Har du Windows?
Den menyn där under finns bara i macOS än så länge.

Tror det står i manualen för PL3.
Tack för info Petter!

Om det du skriver skulle vara sant, så är det ju riktigt illa. För då kan man ju exv. inte se själva masken i vitt och svart och framförallt de delar man ev. har behov av att fixa till eller radera. Där finns ju även en s.k. "Negative Control Point" och det verktyget vill man ju helst inte heller bli blåst på.

Om du kollar i videon ungefär kring 16:50 på tidslinjen så ser du de verktygen i aktion.

https://www.youtube.com/watch?v=OKqTG7BmFJc

Har mailat supporten nu så jag får väl lägga band på mitt dåliga humör, åtminstone tills de hör av sig med någon förklaring.

Jag har nog aldrig tidigare varit med om att upptäcka skillnader mellan Apple- och Windows-versioner men någon gång ska väl vara den första :-(
 

Erik X

Aktiv medlem
Du kan hälsa supporten att det finns (åtminstone en) användare som inte tänker uppgradera förrän alla verktyg finns med i Windows-versionen :-D
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Du kan hälsa supporten att det finns (åtminstone en) användare som inte tänker uppgradera förrän alla verktyg finns med i Windows-versionen :-D
Tack Erik för det påtryckningsmedlet!
Vi får se om det tar skruv!

Stay tuned - Jag återkommer när jag vet något.
Har dialogen igång nu - de hörde just av sig och ville ha skärmdumpar.
 
ANNONS